![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*frazze |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 ![]() |
Hej.
Är det någon som kan ge en instruktion hur jag får igång värmaren? Det börjar bli lite kyligt och jag har aldrig kört värmaren men den ska enligt utsago fungera alldeles utmärkt. Finns en del knappar att trycka på. /Pierre Bifogade bild(er) ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Frazze.
Har du två värmare i bussen ? Reglaget till vänster är till en äldre typ av värmare den översta knappen är till endast ventelation alltså bara fläkten går. Vredet under den väljer du helfart eller halvfart på värmaren. Men har du kört på halvfart så bör du köra lite på helfart innan du slår igen värmaren. Detta för att bränna ur den ordentligt så att den inte rycker vid nästa start. Går vi sen till Ratten till höger så tillhör den en senare version av värmare. o-an är avstängd och den runda tomma ringen ovanför är ventilationsläget. Den fyllda ringen under är värmeläge.Det brukar även vara en halvfylld ring nederst och då är det halvfarten på den värmaren. Men i detta fall så verkar det som du endast har ett läge på den värmaren om det inte är så att dekalen är skadad så att synbålen inte syns. Det sitter en termostat till vänster och den tror jag är till den äldre värmaren av utförandet att dömma, även klockan tillhör nog den värmaren. Klockan fungerar på så sätt att den aktiverar värmaren till drift i det röda fältet på klocktavlan. När tiden gått ut så slår värmaren ifrån. Den kan vara kopplad både över ordinarie vred och eller direkt på värmaren. det får man testa hur funktionen är. Den andra ratten som det står öka eller minska på tror jag är till den andra värmaren och den kan nog vara av senare typ så du har steglös temperatur reglering på varmluften ut eller in från värmaren. Den kan även vara till reglering till en el-patron om du har någon sådan innmonterad. Har bussen varit en Bokbuss eller militärbuss?? Du får gärna ringa om du vill. 070-3991828 Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th July 2025 - 10:08 |
Designed from: ![]() |