Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Ljuddämpare
Jonas HBV 152
inlägg 7 Aug 2007, 18:42
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Hej,

Jag har hittat en bra kille som kan hjälpa mig att svetsa ihop ett nytt bra avgassystem till min kära Scania B110/Kutter 7, 1969, men letar förtvivlat efter en ljuddämpare... Nya kostar de mellan 6 och 10.000:- på Scania eller Volvo, vilket inte riktigt funkar för mig... Har varit runt på en del skrotar men inte hittat något... Ringde Hölö/Mörkö demonteringen men de sa att de bara hade små, breda dämpare (till moderna bussar med motorn bak)... Jag behöver en (kan egentligen se ut lite hursomhelst, finns en massa utrymme under) dämpare som är avlång och har in- och utgång i varsin ände,

Någon som har en idé eller gott råd?

Vill minnas att jag läste här på forumet att någon hade satt dit dubbla bil-ljuddämpare med gott resultat - funkar det verkligen på en Scania DS 11:a...? Det verkar lite underdimensionerat, borde det inte påverka uteffekten på motorns kraft...?

De billjuddämpare som finns att köpa på typ Biltema, som är till större bilar, /SUV, V8:or mm/ verkar ju vara i samma dimension i rören, ca 80 mm, borde det vara OK då...?

Hejsan

Jonas HBV 152

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 8 Aug 2007, 23:21
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90

Jodå. Om det är samma diameter på röret så ska det fungera utmärkt. Om det dämpar för lite så får du ju sätta 2 i serie.

Anledningen till att en dämpare är dyr på volvo och scania är nog att de inte säljer lika många som biltema, dämparna är större och rejälare (håller längre) och dessutom har de vett att ta hutlöst betalt för prylarna smile.gif

Själv har jag 100mm rör till min DS11 men då man räknar lite på det så skulle det gå utmärkt att sätta 2st 75mm (3tum) dämpare parallellt istället. Då vinner man snarare effekt än förlorar iaf. (man får ca 90cm2 i tvärsnittsarea istället för 78cm2)

Om du dessutom drar ut separata slutrör från 2 dämpare så ser det ju "coolt" ut också thumbup.gif
+Quote Post
*frazze
inlägg 9 Aug 2007, 17:04
Inlägg #3

Advanced Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 12-December 06
Medlemsnummer: 223

Hej.
Har idag köpt en ljuddämpare till min Volvo F86. Försökte själv hitta något på skroten förjäves, efter lite surfande hittade jag en helt ny för 1680:- ink. moms. Inte värt att hålla på med gammalt rostigt skrot om man får nytt för det priset. Surfa in på www.lvd.nu och kolla om du hittar nån till din buss.

/Pierre
+Quote Post
Peeter HBV63
inlägg 10 Aug 2007, 08:01
Inlägg #4

Gold Member

Registrerad: 3-December 04
Från: Märsta
Medlemsnummer: 13

Satt dit en ny ljuddämpare på min i våras, fast jag köpte helt ny från Ferritas, hade lite dåligt med plats under bussen.

Men det som är det viktigt är att du mäter volymen på den befintliga ljuddämparen och sen så kan du sätta dit så många ljuddämpare du vill bara du kommer upp i minst samma volym som den gamla dämparen...

Sen finns det olika ljuddämpare också,
Fullflödes = ett rör rakt igenom (du ser rakt igenom dämparen)

-|-----------|-

förklaring för ovan
stos-gavel-rör-gavel-stos

Tvårörs = två rör som ligger paralellt med varandra och dom olika rören går ut i varsin gavel.

-|-------------|
 |-------------|-

triflow= = tre rör parallelt och ett rör går ut i varsin gavel.

-|-------------) 180grader böj till nästa rör
 |-------------
 |-------------|-

Jag tittade på Simons universalsysten innan jag beställde ett nytt system...

Finns upp till 3,5"

Simons avgasystem

// Peeter Hbv63

--------------------
Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 10 Aug 2007, 16:45
Inlägg #5

Superior Member

Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Stort tack för värdefull info!

Jonas HBV 152
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 27th July 2025 - 12:58
Designed from: InfinityStyles.com