Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Vattenläckage och fryspluggar
Jonas HBV 152
inlägg 5 Aug 2007, 11:24
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Hej,

Jag undrar om det är någon annan som har haft problem med en "brusten" frysplugg...? Jag har tyvärr haft ett mindre vattenläckage i min Scania DS11:a, sedan rätt många år (jag TROR att det är fryspluggen som poppat ut en smula - efter en oväntat smällkall vinter i Danmark...)

Självklart är det den plugg som sitter dold bakom dieselpumpen som verkar ha gått (inte någon av de synliga som hade varit enklare att åtgärda...). Hittills har jag kört med vetskapen om läckaget och fyllt på med vatten efterhand - men vet ju att jag måste åtgärda felet.

Nu i sommar fyllde jag på med "Wonderweld" och prövade, men det höll bara en halv dag, sen startade droppandet igen - sen fick jag rekommendationen (av en gammal vän och åkare) att pröva med "Wynn's" blockcement, vilket jag gjorde. Hittills har det hållit (har bara kört på tomgång en halv dag, tömt ut och nu fyllt med kylarvätska igen), men jag är lite skeptisk...

Är det någon som har erfarenheter av detta slag?

Vänliga Hälsningar från Stockholm:-)

Jonas HBV 152
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 5 Aug 2007, 14:43
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90

Jag har bytt flera fryspuggar i vanliga bilmotorer. Det är rätt enkelt och om du vill bli kvitt läckaget så tycker jag att du ska göra det.

Eftersom min dieselpump skar så har jag monterat en ny och jag måste säga att detta inte var nån större operation. Tog bara några timmar totalt. Så det är ingen ursäkt att pluggen sitter bakom pumpen smile.gif
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 5 Aug 2007, 19:51
Inlägg #3

Gold Member

Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30

Om man sköljer motorn och hela systemet flera ggr så fungererar

Motorvelding bra .De skriver på sin hemsida att man kan köra på medel belastning i några dagar .Och sedan byta ut kylvätskan efter att man har kör igenom systemet med flera sköljningar även med värmen på . Det är en sak som man bör göra på sommaren då glykol kommmer i konflikt med den verksamma substansen . Har provat det på HBV126 buss och den läcker inte från blocket Som om är förberett för utrymning där. Just nu har den gått närmare 200 mil med vätskan i sig . Den ska få nytt kylvätska i sig när den kommer hem och det börjar bli kylligare. Kör man för kort tid så börjar det pissa igen eller om man inte har sköljt nog Det är ett ganska dyrt medel men gör man rätt så funkar det
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 5 Aug 2007, 21:42
Inlägg #4

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej.
Är du säker på att det är frostpluggen som läcker?
Frostpluggarna på Scania är gängade i blocket och inte så vanligt att dom läcker.
Men det sitter 6 st skvaller hål ett för varge cylinder i blocker som det kan koma kylvatten ur om fodertätningarna är otäta. Skulle man täta dom ( som många gör med en trästicka ) kan det få katastrofala följder. då kan glycoulvattnet gå ner i motoroljan och det är inte bra.

Skulle det vara frostpluggen som läcker så är det 19mm insex pluggnycker på dom senare motorerna och på dom äldre är det en special nyckel med två 6 mm tappar som går in i pluggen. Sitter den hårt värm på pluggen och vänta tills den har kallnat. Tappa ur kylarvattnet först till nivå under pluggen.
Tommy HBV 1
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 5 Aug 2007, 22:56
Inlägg #5

Superior Member

Stort tack för svar! Efter att ha pratat med Carl-Albin är jag rädd att jag kanske inte lät det här medlet verka tillräckligt länge... Men vi får se, det lät ändå positivt att det faktiskt verkar fungera emellanåt:-)

Fortsätter det läcka igen i vår när jag drar ut igen tror jag att jag åtgärdar fryspluggen mekaniskt...

Hejsan

Jonas HBV 152

Hej Tommy, hann inte se din respons,

Nej, jag vet inte säkert att det är frostpluggen - men Scania i Malmö tittade på det och verkade ganska säkra på att det var det... (men jag antar att man inte kan vara helt säker innan man isåfall tar loss pump och allt så att man verkligen ser var läckan har sitt ursprung - det är omöjligt nu...)

Menar du att det kan få katastrofala följder att jag nu tätar ev. läckande fodertätningar med kemisk blockcement (om det skulle vara fodertätningarna...)?

hejsan

Jonas 152
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 6 Aug 2007, 10:20
Inlägg #6

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej igen.
om det är frostpluggen som läcker så kan det ju funka med motortätning.
Blir fodertätningarna täta med motorsvets eller vad du tömmer i så är det väl OK men när en fodertätning börja läcka kommer det ann på att den har torkat och blivit hård. Med förändringar i motortemperaturen kall och varm motor så är det nog svårt att få den tät. Detta skvallerhål som sitter över nedersta fodertätningen är till för att man skall få en indikation på att något är på gång. Skulle glucoulvattnet gå ner i oljan och blanda sig med den så är det stor risk att motorn skär. Du får hålla ögonen på oljestickan så att inte nivån stiger eller att oljan får en grådassig färg.
Tommy HBV 1
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 6 Aug 2007, 10:59
Inlägg #7

Superior Member

Tack för värdefull info - jag skall hålla koll på oljan... (hittills verkar den se bra ut)

hejsan

Jonas HBV 152
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 29th July 2025 - 20:53
Designed from: InfinityStyles.com