Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Bromstrumma Volvo fram
*Stefan A
inlägg 23 Jun 2007, 11:24
Inlägg #1

Oregistrerad

Vet någon hur man får bort "navkapsel/skydd för framhjulslagret/smörjkopp", vad nu den delen kan heta, för att få bort trumman och justera en anliggande broms. Bussen ifråga är en 73:a Volvo B 58-60. Är den gängad eller behöver jag avdragare eller vad? Måste jag in i trumman för att justera ut beläggen?

Stefan Andersson
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 23 Jun 2007, 20:16
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

Den är förmodligen gängad, är den kantig som en mutter längst ut (fast 8-12 kantig) är den gängad. Dra loss den motsols, kan behöva knacka försiktigt runt om för att få loss den... den är nog i aluminium så var rädd om den...
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
*Stefan A
inlägg 23 Jun 2007, 21:11
Inlägg #3

Oregistrerad

Den är sex-kantig, 78 mm, aluminium tycks stämma. Var nyss till bussen och kollade bakom hjulet. Det sitter någon typ av justering mellan bromklocka och axel (bromsnyckel?) in genom bromsskölden. Ser ut som man behöver verktyg liknande det man lossar/fäster kapskivorna till vinkelslipen med. Har prövat att trycka in mer fett i axeln via nipplarna, axeln eller något gör att bromsen fastnar vid hård inbromsning (t.ex bromsprovet på SBP). Törs jag justera där och i så fall hur eller kan det vara att det går trögt vid mekaniken i trumman.
Hade samma problem på andra hjulet förra året men den "självläkte". På den nu felande sidan går axeln från bromsklockan ut längre än från den fungerande. Mer slitet belägg eller kan det justeras bort vid bromsnyckeln?
Besiktning 4/7 så det börjar bli dags att få ordning på grejorna.
Har sökt medlemskap i HBV - vi ses!

Stefan Andersson
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 23 Jun 2007, 22:35
Inlägg #4

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

Riv isär grejorna och kolla vad det är för fel så slipper du ombesiktningar....
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Stefan HBV 150
inlägg 5 Oct 2007, 22:20
Inlägg #5

Oregistrerad

Det slutade med att jag överlät till proffsmekare att ta bort trumman. Felet var dock inte bromsnyckeln utan bromsklockan var trög vid återgång. Bytt på 3 timmar till rimlig kostnad. Glad i hågen samma dag till kräftskiva. Nästa dag (ja, jag fick köra) vid 2,200 varv skramlade det till i motorn så jag hoppade högt. Lyckades rulla över en kilometer på enfilig motorväg till en avfart. Bärgning därifrån till analys av felet. Sannolikt något av dreven mellan vevaxel och bränslepump. Tja, vi kanske ses till våren ...
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 27th July 2025 - 07:14
Designed from: InfinityStyles.com