![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*frazze |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 ![]() |
Hej.
Var på väg hem från Gotland igår och efter en timmes körning börjar det spruta vatten och ånga ur expansionskärlet bakom ryggen. Som tur var jag så gott som hemma då. När jag kör bussen idag så tar det inte lång tid innan nivån i expansionstankarna ökat 15 cm och det fräser vid kyllocket. Vad kan detta bero på? Någon som har förslag på var jag ska börja titta på? Motorn är för övrigt en TD70. /Pierre |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Börja i den billiga änden.... kolla att vattenpumpen snurrar som den ska, att inte remmen är dåligt sträckt.
Sen är frågan hur kylaren är... det är svårare att kolla, den kan vara täppt i kanalerna och då är det bara att byta cellpaket... inte billigt ![]() Om den där temperaturhöjningen/kokningen kom relativt plötsligt vilket det låter som, har du förmodligen blåst topplockspackningen och isåfall är det bara att lyfta på toppen tyvärr.... |
*frazze |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 ![]() |
Tyvärr tror jag du har rätt ang. topplockspackningen. Känns om att motorn trycker ut luft i kylsystemet varpå övertrycket uppstår, för tempmätaren säger ingen hög vattentemp. Det är väl bara att börja skruva då.....
Skulle underlätta om man hade en vekstadshandbok, någon som har en sådan? |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Tyvärr tror jag du har rätt ang. topplockspackningen. Känns om att motorn trycker ut luft i kylsystemet varpå övertrycket uppstår, för tempmätaren säger ingen hög vattentemp. Det är väl bara att börja skruva då..... Skulle underlätta om man hade en vekstadshandbok, någon som har en sådan? Tyvärr har jag ingen verkstadshandbok men ta med lite fika och titta in hos den lokala volvolastvagnar verkstaden så kanske de kan hjälpa dig. Fungerar varje gång för mig, iofs på scania men de är säkert snälla på volvo också ![]() Fick låna en hel pärm med papper då jag hade problem med växellådan. Passade på att kopiera dessa så jag inte skulle skita ner deras exemplar och dessutom har jag ju nu en egen kopia. |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Jag har under några år samlat på mig det mesta i verkstads och reservdelsboksväg till vår buss, tror jag har hittat rubbet på tradera... kolla där, sök på alias : mi_ak , han har rätt mycket bil och lastvagnslitteratur... eller maila mig så kan jag nog skaka fram nåt telefonnummer.
Annars är det nog bara att skruva isär, det är inte så märkvärdigt att lyfta på en topp... åtdragningsmoment på topplocksbultar mm tekniska uppgifter brukar inte vara nåt problem att få om man ringer en större märkesverkstad och pratar med nån verkmästare... Annars är en bra grundregel för topplocksbultar: Bultens diameter i mm = hur mänga kilo du ska dra den med... jag brukar lägga på 1/2 - 1 kilo vid efterdragning efter varmkörning. Generellt: dra alltid topplocksbultar i en cirkel med start i mitten. Lycka till! |
*Stefan A |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Min erfarenhet av bussmotorer är bara 18 månader = lite. Dock hade jag tidigare en husbil (törs man nämna det i detta forum?) som betedde sig exakt som du beskriver. Efter byte av topplockspackning fanns problemet fortfarande kvar. När jag istället bytte kylare försvann problemen. Kan man inte spola ur en kylare, kylarrensning? Det värsta som kan hända är väl att den kyler bättre och du får köpa ny glykol.
|
*frazze |
![]()
|
Har nu lyckats plocka bort ena toppen och till min förvåning bestod "topplockspackningen" bara av o-rings linknande packningar vid varje hål. Går inte direkt att peka på något fel som säkert gått vid en normal packning. Hoppas fortfarande att nya packningar ska göra susen. Dessa kan man väl knappast behöva efterdra?
/P Bifogade bild(er) ![]() |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Oringat block är inte ovanligt. Dessutom är det väldigt bra, särskillt om man har högt komp i motorn (vilket man har i en diesel)
om du behöver efterdra eller inte beror ju på bultarna, inte packningen. Kolla också upp om det behövs nya bultar (och om det är det minsta osäkert, byt dem. Att få loss en avdragen topplocksbult är ingen lek) Detta kan de nog upplysa dig om där du köper oringarna. |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
Ser inte riktigt på bilden om du har våta foder i motorn, om så är fallet kan det vara en fodersättning, alltså att ett foder har "åkt ner" några hundradels mm. Kolla om alla foder sitter i samma höjd i förhållande till blocket. Torka rent blocket försiktigt på ovansidan (mot topplocket) med hushållspapper och leta efter sot/andra indikationer på var det kan ha gått tryck till någon vattenkanal...
Kolla gärna med nån duktig verkmästare på en märkesverkstad om dom har några tips om standardfel på den motormodellen med dom symtom du haft... |
*frazze |
![]()
|
Jag har lagt en linjal över samtliga cylindrar och alla foder tycks ligga i samma höjd, ingen luft imellan. Men det är klart att det är svårt att se 1/100 mm skillnad. Fick för övrigt dom nya packningarna idag, 1500:- inklusive nya termostater. Inte alls så blodigt, hade gissat på det dubbla. Fick även med beskrivning på moment för bultarna.
Med lite vilja skulle jag tro att det läck från cylinder nr 1, då man kan skönja (mer)missfärgningar runt denna som mycket väl sträcker sig mot kylkanalen. ![]() Är det något mer att tänka på innan jag skruvar ihop allt igen? Ska jag putsa upp ytorna innan? /P |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
Frågan är hur mycket det är sotigt mot vattenkanalen.... hur plan är egentligen toppen? det är oftast mer fel på den än man kan kolla med en någotsånär normal hem-meckarutrustning....
Har nyss haft en traktortopp på planing, tyckte själv att det var ett gränsfall om den behövde planas, men man ser när den sitter i fräsen att det var väldigt dags... ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 31st July 2025 - 05:01 |
Designed from: ![]() |