![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Är det någon som har erfarenhet av att måla igen bussrutorna på insidan ? Vi fick nämligen tips om att tvätta av rutorna riktigt med t-röd och sen måla med svart våtrumsfärg vilket gick ganska bra och det täckte fint men nu efter lite skiftande väderlek med minusgrader och fukt om vartannat så släpper färgen tyvärr.
Tips & råd ? Mvh Johny |
Rolf & Eva HBV76 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 ![]() |
Hej,
sjävla gjorde vi på annat sätt med vår scania som hade rödmålade rutor (inte allt för vackert målade från insidan) när vi köpte den... Maken skrapade bort rödfärgen och jag köpte självhäftande röd genomfärgad folie som jag monterade på utsidan - med mycket bra resultat. Håller i alla väder. När monteringen var klar så "busade" jag till det hela med att skära ut cirklar i en metallfolie, och ett antal "skruvhuvden" i ljusgrå folie. Dessa monterade jag från utsidan på fönstret - skar sedan ut den innersta ringen och voila - så fick vi ett "båtfönster" på sidan av bussen.... Folie finns att köpa på de flesta färgaffärer och det är otroligt användbart. Ta vatten i en vanlig sprayflaska och några droppar yes diskmedel. Spruta på rutan, dra sedan av pappret på foliearket som du klippt till lite större än själva rutan. Spruta på vatten på limsidan - och tryck upp mot rutan - skrapa sedan ut allt vatten och bubblor. Innan monteringen - gör rent rutan med t-röd. Detta kan vara ett nog så bra alternativ till att måla rutorna. Lycka till, Eva HBV76 -------------------- |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Det låter ju som en fungerande lösning men det är ju ganska stora ytor, menar du sån folie modell klisterdekal som man gör reklam på lastbils skåp och varuhusfönster ?
Mvh Johny |
Rolf & Eva HBV76 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 ![]() |
Hej,
visst är den typen av folie. 3M eller Systemtext är några bra märken. Samma folie som bildekorer görs av. Den är genomfärgad 7 årsfolie. Är man bara noga med att tvätta rent med t-röd och sedan har vasst knivblad så är det en lysande lösning tycker jag. Om det är stora ytor kan du säkert köpa folien hos en reklamfirma som gör skyltar och bildekorer - det finns en uppsjö av färger och nyanser - men som sagt svart är oftast svart (välj en blank för utomhus - den matta folien brukar vara för inomhus) Du får gärna fråga mer om du vill veta. Eva -------------------- |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Svart drar ju till sig massor med värme (mörka färger överhuvudtaget), vi tycker att det kan bli väl varmt i bussen när solen gassar på en sommardag (har inte AC....) så för min del skulle jag välja nån ljus färg om jag skulle "foliera" fönster....
|
Rolf & Eva HBV76 |
![]()
|
Hej igen,
på de fönster som vi ej har monterat folie på så har jag satt solskyddsfilm från insidan. OBS! det gäller bara fönster på bakpartiet och vid köket - ej framme vid chauffören.. Har med samma goda resultat monterat filmen i vår bil från baksätet och bakåt (på rutorna) - det gör att det blir drägligare för barnen att åka med... (och marsvinet).. Mvh Eva -------------------- |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Satte i helgen fast folie där bak kring sängen som all färgen hade ramlat ner. Det gick ganska skapligt förutom några bubblor.
Det ser i alla fall bra ut från utsidan och på insidan är det ju mest gardiner för.Hoppas att resten sitter kvar för där går inte att komma åt bakom garderober och vånings sängar. Där får man isåfall foliera utifrån. Nu är i alla fall sängen bäddad och provövernattning kan nog tänkas bli i påsk möjligen Mvh Johny |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 2nd August 2025 - 06:22 |
Designed from: ![]() |