![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*frazze |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 ![]() |
Jag har försökt få tag i en fälg till min Volvo F86 buss med måtten 22,5x8,25 10 bult bultcirkel 285mm navhål 220mm. Men detta verkar stört omöjligt!!!! Har ringt till varenda skrot i detta land men alla säger att dessa inte går att få tag i längre. Kan detta verkligen stämma? Hölö skroten trodde att dom ev fanns nytillverkade men jag har inte lyckats hitta någon förutom i aluminium men det låter lite exklusivt till min buss(dyrt). Någon som har förslag på var man kan hitta en fälg?
/Pierre |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Om du skulle kunna hitta en fälg med rätt mått förutom navhålet så är det ju inga problem att antingen svarva upp hålet eller svarva till en passring. Det är rätt vanligt med svarvade ringar till centrumet på fälgarna till vanliga personbilar.
Eller om det bara är bultcirkeln som misstämmer så kan man alltid lämna den till en mekanisk verkstad som svetsar igen befintliga hål och borrar upp nya. Fast det kanske kostar en slant om man inte känner nån som kan göra det efter arbetstid. |
*frazze |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 ![]() |
Pratade med en kille idag som sa att 11.00x20 var samma storlek som 12Rx22,5 ?!
Kan någon förklara hur man räknar då, tack. I så fall skulle jag kunna anväda 20" fälgar, vilka är betydligt vanligare. /P |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Det somskiljer mellan 20.00 och 22,5 fälgarna är att den senare är slanglös och den föregående med slang har spänn- och låsring.
Fälgarna är mycket vanliga vilket man tyvärr inte kan säga om däcken!! ![]() -------------------- Busster
|
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Jag har 295x80x22,5 på 22,5 tums fälgar, dom däcken är nästan som 12.00 däck i storlek och dom är lätt att få tag i, sitter på många lastbilar idag.
-------------------- Mercedesåkare
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 2nd August 2025 - 06:20 |
Designed from: ![]() |