![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Christian o Carina HBV 279 |
![]() ![]()
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 13-February 13 Från: Dammvägen, Väröbacka Medlemsnummer: 2525 ![]() |
När jag köpte min buss en Scania 113 K -92 så sa tidigare ägaren att så fort man använder Telmabromsen så går säkringen till den. Jag har inte felsökt men tänkte kolla här om det är någon som varit på och skruvat med sådana tidigare?
Troligtvis är det väl lindningen som bränt eller vad tror ni? -------------------- //Rovik Det löser sig |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
HejChristian.
Som du skriver så är det troligtvis någon spole som haverrerat i telman. Det sitter ett antal spolar som gennererar magnetfältet för telmabromsen. Dom kopplas in i olika steg allteftersom man vill öka bromsefekten. Man kan manupulera med detta och koppla bort brända eller defekta spolar för att ta tillvara den bromsefekt som fins kvar hos dom återstående magneterna. Tommy HBV 1 |
Oskarsson HBV 269 |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 7-June 12 Medlemsnummer: 2248 ![]() |
Det är väl fler än en säkring till thelman?
1 per steg och det är väl 4 steg dessutom en för kontroll enheten. |
Janne HBV 22 |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 25-January 09 Medlemsnummer: 929 ![]() |
När jag köpte min buss en Scania 113 K -92 så sa tidigare ägaren att så fort man använder Telmabromsen så går säkringen till den. Jag har inte felsökt men tänkte kolla här om det är någon som varit på och skruvat med sådana tidigare? Troligtvis är det väl lindningen som bränt eller vad tror ni? Jag har en nyrenoverad komplett Telma med reglagebox, har även manualen till denna. Är Du intresserad så finns jag på jan.jerpdal@telia.com |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th May 2025 - 02:18 |
Designed from: ![]() |