![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Peeter HBV63 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 174 Registrerad: 3-December 04 Från: Märsta Medlemsnummer: 13 ![]() |
Startade upp bussen och varmkörde den , tyckte den lät lite mycket ,kröp under och tittade... och se vad man fann
![]() ![]() Kanske dags att skaffa en ny ljuddämpare... Vet någon om denna modellen av ljuddämpare sitter på andra modeller ?? Peeter /Hbv63 -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Köp 1 eller 2 vanliga ljuddämpare till bilar. Det fungerar nog utmärkt och är säkert billigare också. Bara du ser till att få samma diameter på avgasröret så =)
Är väl 4" (100mm) antar jag. |
Peeter HBV63 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 174 Registrerad: 3-December 04 Från: Märsta Medlemsnummer: 13 ![]() |
Nää....inget 4" här inte, utan jag kör med lite mer snik modell på rören 3,5" (89mm)
Undra om man skulle få samma "motstånd" om man kopplade på 2st billjuddämpare av samma typ som man har idag, måste kolla om det är en ljuddämpare av typen "fullflöde" (rakt igenom) eller om det är en "triflow"modell.... Ska kolla vad Scania tar för ny ljuddämpare... undrar om man vill höra priset?? // Peeter Hbv63 -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
Carl-Albin HBV72 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 301 Registrerad: 22-March 05 Från: Dalby utanför Uppsala Medlemsnummer: 30 ![]() |
Peter kolla med Avgasteknik i Uppsala de bygger avgassystem de kanske kan hjälpa dig
|
*LeifoLisse |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 16 Registrerad: 18-June 06 Medlemsnummer: 94 ![]() |
Hej!
jag köpte 3 tum tror jag det var på mekonomen ,kan ha varit 4 tum.Nåväl det grövsta dom har iaf. och två ljuddämpare svetsade ett kors före ljuddämparen, vart kanon ljud spinner som en katt.Kosta bara runt 500kr , plus lite svets arbete! |
Peeter HBV63 |
![]()
|
Den försenade Hjulklappen har kommit.......
Har kollat på Avgasteknik och Rakarör och dom gör bara ljuddämpare till bilar,så det som är kvar är att 1. köpa på Scania (vanlig ljuddämpare) 2. Köpa fler billjuddämpare och skarva ihop 3. Beställa en på Ferritas....(Rostfri) Så det blev att beställa en ljuddämpare på Ferrita. Nu behöver jag aldrig byta dämpare på bussen mer ... ![]() ![]() Så nu är det bara montaget kvar..... // Peeter Hbv63 -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
Ewa HBV11 |
![]()
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Ååå va fin
![]() Ska du verkligen montera den? Då blir den ju smutsig ![]() -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Peeter HBV63 |
![]()
|
Njae..... vill ju inte montera den egentligen.....
det tar ju emot när den är så fin..... Tror nog att det är bättre att ta lite Autosol och putsa upp den så att den riktigt blänker och man kan spegla sej i den istället ![]() ![]() Kanske man ska ta och lägga in ett pass med polermaskinen varje gång man ska besiktiga bussen, så man bländar besiktningspersonalen med den fina dämparen så att dom inte ser alla andra skavander och fel ...... ![]() Tog en lite häftig bild på dämparen när den nu är ren och fin.... ![]() // Peeter Hbv63 -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
Torleif HBV87 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 293 Registrerad: 5-September 05 Medlemsnummer: 58 ![]() |
I fjol drabbades jag också av upptäckten av ett präktigt hål i ljuddämparen. Konstigt nog var det rektangulärt, så man kan ju misstänka att det var en lagning som farit.
![]() Lyckligtvis fanns vännerna Greger HBV 92 och Lennart HBV 89 till hands. Det här ska vi fixa, sa dom och vi åkte till ortens mekaniska verkstad och fick tag på en lämplig plåt som man dessbättre också hade vänligheten att valsa till en perfekt rund form. Under Lennarts och mitt övervakande svetsade Greger dit det nya höljet som alltså täckte hela ljuddämparen och den blev som ny, dock inte lika blank som Peeters. Men den klarade besiktningen med glans. ![]() Torleif |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 10th August 2025 - 22:21 |
Designed from: ![]() |