Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> FÃ¥ igÃ¥ng fanstyget, Bussdjäveln vill inte starta
*Bernhard
inlägg 27 Dec 2006, 19:32
Inlägg #1

Oregistrerad

Hej!

Nu är jag lite irriterad.... angry.gif

Ny buss och nya problem. Dem nya bussen en scania 145 1975 års moddell vill inte som jag vill. det vill säga starta.

Efter att ha kört upp den till Stockholm så ställde vi den i Bromma inför vidare transport till uppsala. Då jag glömde att stänga av huvudströmbrytaren så har batterierna 2st 235amp laddats ur och bussen ville naturligtvis inte starta. Smart som man är så har jag två stycken 135amp som jag laddade upp och satt i utan märkbart resultat. Startmotorn knäpper och skorrar men orkar inte dra runt motorn. Snälla säg att felet är så enkelt att den behöver 2 st fulladdade 235amp batterier för att starta.

Andra tankar om vad som är fel mottages tacksamt, samt en beskrivning om vart f-n startmotorn sitter.

/Bernhard

Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 27 Dec 2006, 21:22
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej Bernhad.
Va tråkigt att nya bussen krånglar.
Men du ska absolut kunna starta på två 135 amp batterier nu vid denna temperaturen. Är du säker på att batterierna var laddade?
Var det dom som du ploka ur Volvon?
Kolla spänningen på dom så att det inte är där det spökar.
Det kan ju även vara dålig kontakt vid kabelskorna vid batteriet.
Försvann kontrollampor och belysning när du försökte starta så hänger det på dåligt laddade batterier eller dålig kontakt någonstans.
Startmotorn sitter på bussens vänstra sida underifrån, ( men jag tror inte det är där bekymmeret är)

Volvon gick till Enköping i ca 15 km/tim Måste byta filter innan jag kan fortsätta hem med den.
Ha det och lycka till. Ditt medlemskap är på gång.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
*Bernhard
inlägg 27 Dec 2006, 22:44
Inlägg #3

Oregistrerad

Hej Tommy!

Batterierna var de som tidigare hade suttit i Volvon men jag hade laddat upp dem hemma, dock med en billig laddare.

Jag hade inte mätt spänningen för att se om de hade fått en okej spänning.

Nu har jag plockat hem 225amp batterierna och kommer att ladda upp de ett i taget för att göra ett nytt försök om två eller tre dygn. Kan man ha på något medel som förbättrar kontaktförmågan?

Car-albin berättade att ni hade haft problem och bara kommit till Enköping. Jag hade liknande problem när jag skulle köra upp den från Halmstad då den gick sämre och sämre, vilket bidrog att den bara kom till jönköping. Efter att ha rengjort förfiltret så startade den utan problem och gorde 70-80 raska km/h till uppsala.

Hoppas den går bättre efter nya filter och lite omsårg.

/Bernhard
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 28 Dec 2006, 21:19
Inlägg #4

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90

Jag hade liknande problem och då hade en cell dött i ett av batterierna, dock så startade den lätt då jag bytte ut det dåliga batteriet till ett vanligt bilbatteri på 60amp wink.gif .

Det är lätt hänt att en cell går sönder då batterierna är urladdade. Särskillt om det är kallt ute.
+Quote Post
*Bernhard
inlägg 28 Dec 2006, 21:25
Inlägg #5

Oregistrerad

Hej Dennis och Helena!

Jag har fått lånat en bra laddare av Carl-albin så nu skall jag se om de två 225amp batterierna tar emot ström och laddas. Om något är trasigt så borde de väll inte ta emot ström och eventuellt läcka vätska. eller hur hmm.gif

Det första verkar vara okej, nu skall jag ner och se hur det går med det andra.

/Bernhard
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 29 Dec 2006, 00:17
Inlägg #6

Gold Member

Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30

Det är en något bättre laddare den är inte bra det är en biltmaladdare men de3n brukar hjälpa mig när det går trögt det är en 220 ah laddare men andra vet vilka vilckor som ställs för att ladda fullt . Då jag inte har så stora batterier . Men jag hoppas att det går bra för dig med laddningen av batterierna
+Quote Post
*Bernhard
inlägg 31 Dec 2006, 22:51
Inlägg #7

Oregistrerad

I kväll under en raketbeströdd himmel kan jag inget annat än att titta ut på min buss som numera står ute på gatan utamför huser.

Efter lite skruvande och hårslitande så startar den utan problem.

Det är nästan att jag kvalar in på listan över berömda tabbar!! Som tur är var det inte jag som försökte starta bussen.

Efter att ha upptäckt att elsladden till solenigen inte satt fast och skruvat och bankat för att komma fram till startmotorn och satt fast den så försökte vi göra ett nytt försök.

Efter att nästan tagit fram dynamiten så upptäckte han som skulle köra bussen att vi försökte starta motorn med växlen i, inte undra på att startmotorn orkade driva runt motorn.

Nu går den och spinner vackert och jag önskar att natten var över så jag kunde skruva mera.

/Bernhard

+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 31 Dec 2006, 23:59
Inlägg #8

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Det var väl ett lyckligt slut på det gamla året. toast.gif

Men jag tycker att detta du skriver passar in i tråden

Attans kan man säga.
Tomy HBV 1
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 1 Jan 2007, 23:14
Inlägg #9

Gold Member

Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30

Nu står "fanskapet" hos mig och den gick redigt rart . Så nu kan Bernad börja skruva redigt :-) . Men han vart en lykta fattigare Då jag har en mkt Smal utfart från min tomt och Den lätt plockar glas då den endastast är 2,65 m bred. Jag har kastat bort lyktor på mina bilar sedan tidigare och våran ordf har provat att komma igenom det nålsögat. väntar på¨besked från vägverket om de ska exproppiera en del av min tomt då blir utfarten större min fastighet missades när man förstatligade vägarna . Men de vaknade när de skulle göra busshållplatsen större . Så tyderligen så är jag en av de få som har statlig väg gåendes över min dyrt beskattade tomter
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 2 Jan 2007, 01:33
Inlägg #10

Gold Member

Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

Hmmmmm, du kanske skulle kräva vägverket på ersättning för en del av fastighetsskatten..... angry.gif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 13th August 2025 - 21:22
Designed from: InfinityStyles.com