![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Martin Krafft |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Har precis vart nere och kollat på en buss som vi hade planerat att köpa och betalat handpenning på.
Men nu är det så att när vi kommer ner så har några snor ungar slått sönder ex antal rutor. Sidorutorna är väl inte hela världen går ju att flytta runt och köpa några begangnade, problemet är dock att vänster framruta är sönder. Hur får man tag på en sådan? kostar? Det slutade ändå med att vi köpte bussen men till stark reducerat pris 4000 spänn. Bussen: Årsmodell 1978 Fordonsslag BUSS Gar axelbel 6500/10000 kg Fabrikat, typ SCANIA AJOKKI BF86S63 Modellkod SC0000 Färg FLERF Chassinr 1850205 --- MOTOR o VÄXEL ------------ Effekt 154 kw/SMMT Tankvolym 380 l Drivmedel 1 DIESEL Växellåda MANUELL |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Sök på nätet på ajokki så bör du kunna hitta tillverkare/återförsäljare och kolla om det finns vindrutor till den.
Annars är det nåt större bilglasmästeri som kanske kan hitta nåt. |
Gäst |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hittade inget på google...
Nn som har koll på begangnade framrutor? var kan man få tag på sånt? |
lasse |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Finns en skrotad buss med rutor hos Lorensons bilskrot på öland. Tel 0485-35140 mvh ajokkiägare
|
Ewa HBV11 |
![]()
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Hölöskroten kanske har?
Och Tommy Hbv 1 vet nån som tillverkar rutor.. tror jag -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Martin Krafft |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Har precis snackat med skroten på öland och tydligen så var den bussen gjord för 33passagerare och 9m lång.
Någon som vet om det är samma framruta på bussarna? Båda är Scania Ajokki -78 Tack på förhand Martin |
lasse |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Är samma rutor som på min bf 111 12,5m iallafal mvh ajokkiägare
|
Peeter HBV63 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 174 Registrerad: 3-December 04 Från: Märsta Medlemsnummer: 13 ![]() |
hittade någn som sålde bussglasrutor på denna sida
MFHF Kanske det kan vara något..... // Peeter Hbv63 -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
Linus Oleander |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Är samma rutor som på min bf 111 12,5m iallafal mvh ajokkiägare Ja fick lite uppskattade mått från skroten vilket va: 110cm x 132cm När jag mätte våran framrutan så va den: 115cm x 135cm Enligt killen som mätte vid skroten så mätte han framrutan "ganska" noga, vad de nu kan betyda. Jag däremot mätte med ett snöre så att ja fick med hela böjen. Finns de någon möjlighet att de är samma storlek på fram rutan? De är bra om vi är helt 100 innan vi åker eftersom det är 45 mil bilväg... Tack på förhand. |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Det beror nog på vart och hur man mäter.
Mäter man med gummilisten eller utan gummilisten så kan det nog stämma med måtten ni tagit. Tar man och mäter på cc spränglisten så brukar det bli rutans storlek. Skall kolla på en ajokki som jag har stående vilket mått det är på den. Tommy HBV 1 |
Linus Oleander |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Finns en skrotad buss med rutor hos Lorensons bilskrot på öland. Tel 0485-35140 mvh ajokkiägare Jag och Martin kom nu precis hem från Öland. Resan gick på nästan 100 mil, men vad gör man för sin blivande husbuss. Iaf, vi fick tag på nästan allt vi behövde, bl.a radiator sidofönster och liknande. Vi tänkte också att vi skulle ta med oss framrutan (vilket var sprucken på våran buss), men de va då några problem dök upp. Eftersom vi inte är några direkta proffs när det gäller att plocka ur rutor från bussar så gjorde vi en stor tabbe. När vi skulle putta ut rutan så lossade den bara på ena sidan. Detta gjorde att vi tryckte hårdare, så hårt att rutan gav sig på ena sidan, vilket resulterade i att rutan sprack. Vi har nu m.a.o ingen framruta till bussen, vilket är väldigt irriterande eftersom vi var så nära. Så nu undrar vi återigen vart man kan få tag på en framruta till vår Ajokki buss. Tack på förhand. |
BussintresseradPeo HBV 2_* |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Ett litet råd! Om ni har en fräsch gummilist på bussen så skär bort läppen som är mot rutan på den buss ni skall plocka rutan ifrån, då är det betydligt lättare att få ur rutan. Annars kan man ta en sliten skruvmejsel och dra runt rutan under gummilisten så att den släpper lite från rutan och sedan försiktigt trycka ut rutan. Går det trögt så spraya på silicon på listen medan du drar runt med mejseln under densamma.
|
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Glömde logga in!!!
-------------------- Busster
|
Linus Oleander |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Ett litet råd! Om ni har en fräsch gummilist på bussen så skär bort läppen som är mot rutan på den buss ni skall plocka rutan ifrån, då är det betydligt lättare att få ur rutan. Annars kan man ta en sliten skruvmejsel och dra runt rutan under gummilisten så att den släpper lite från rutan och sedan försiktigt trycka ut rutan. Går det trögt så spraya på silicon på listen medan du drar runt med mejseln under densamma. Lite för sent.... ![]() Nu skulle vi behöva en ny ruta ![]() |
Gäst |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Jag har hittat en ny fram ruta till våran buss.
Frågan är bara om den passar. Våran buss består av en Scania motor och karossen är Ajokki -78 Jag har fått tag på en Volvo b58 Ajokki -79.. Någon som vet om framruta är den samma? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th August 2025 - 21:31 |
Designed from: ![]() |