Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Batteribank, Laddning av
Pehr HBV 349
inlägg 16 Feb 2017, 14:51
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 15
Registrerad: 17-November 14
Medlemsnummer: 4388



Hej!
Pehr HBV 349 här.
Efter att nu i ungefär ett och ett halvt år rivet gamla rostiga stålprofiler och ersatt dem med nya fräscha och klätt med ny karossplåt börjar det vara dags för lite mer finlir.
Mina funderingar nu gäller strömtillgång. Jag räknar initialt med att två separata kretsar: Start och drift 2 x 225 Ah (24 volt) med laddning från generatorn. Till förbrkningsbank har jag införskaffat 8 st AGM batterier á 175 Ah dvs. 700 Ah 24 v. Laddningen av dessa kommer ske dels med två solpaneler inköpta från Tommy (HBV 1) dels med laddare, och det är här jag behöver hjälp/råd. Vilken sorts laddare behöver jag? Kapacitet? Hur kan jag övervaka laddningen/status? Jag har en Ctek 14000 som jag använder för underhållsladdning av startbatterierna. Tacksam för alla förslag på lösningar.

HaDet! action-smiley-030.gif

Pehr
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Svenne
inlägg 23 Feb 2017, 20:03
Inlägg #2


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 17
Registrerad: 21-April 16
Medlemsnummer: 5001



Jag har samma funderingar och när jag kollade på laddare av större modell, så är dom dyra.
Det pratas om att det ena och det andra och det ska vara en massa apparater som gör att inte startbatterierna laddas ur när man står still, det ska laddas flera batteribankar med samma generator mm.

Jag tycker allt blir rörigt och invecklat.
Jag tänker så här, att är det något del som pajar, så påverkar det förmodligen allt.

Jag har kommit fram till att jag behåller startbatterierna 2 st x 230 Ah, men sätter dit en mindre generator som jag har liggande och behåller det som behövs för att köra bussen anslutet + extraljus och pumpen (den drar mycket ström) för att tömma avloppstankarna. Bussen står ändå på tomgång när jag tömmer, för jag behöver luft till att blåsa ur slangen efter tömningen.

Stora original generatorn kopplar jag till 4 eller 6 st x 230 Ah batterier. Jag kör en större inverter på den batteribanken, för storförbrukare, samt smågrejor som går på 24 volt.

Sen ska jag skruva dit 2 st 12 volts generatorer och har två batteribankar på 2 x 230 Ah vardera, för saker som går på 12 volt.

Jag kommer att skaffa lämpliga batteriladdare och solceller till varje batteribank.

Genom att varje batteribank laddas via generator, laddare och solcell individuellt, så funkar resten om en batteribank pajar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 07:46
Designed from: InfinityStyles.com