Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Vxl låda med tillsats?, Var sitter den?
*Roland
inlägg 24 Jan 2008, 23:57
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 111
Registrerad: 22-April 06
Från: Mejerigården, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Hej igen! action-smiley-030.gif

Jag ställde en mängd frågor under presentation men har kommit fram till att det nog är enklare att ställa frågorna en och en under rätt rubrik. hmm.gif

Som nämt under mit inlägg påpresentation har jag nu blivit med buss igen.

I reg. beviset står det att bussen är utrustad med en växellåda "Manuell/Tillsats".

Vad betyder detta? Vi har idag letat runt både växellåda. motor och bakaxelväxel men inte hittat något som ser ut som en tillsats. Det finns heller inga knappar, spakar eller rattar att koppla varken in eller ur någon extra växel med?

Till vänster om oljetråget sitter det en rätt stor burk som på något sätt med tunna stag är ihopkopplad med kopplingen. Vad är det? Jag har inte sett något som liknar det på min Scania. hmm.gif

Hoppas att någon av er har en så'n häringa Volvobuss med felvänd motor och konstiga burkar på. smile_rofl.gif


Hej och hopp


Roland


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 25 Jan 2008, 07:00
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Roland
Vet inte om det stämmer?
Men du kan ha tillstsväxelen i vanliga huvudlådan. då menas att den 5 växelen är överväxel. utgående axel snurrar fortare än ingående.
Du skriver att motorn är felvänd. Jag gissar att du har en D96 motor och insprutningspumpen sitter på tvären.
I pannkake utförande så heter den HD 96 ( H står för horisontal)
Stagen som går från kopplingen är troligtvis stagen till spalltfiltret. Spalltfiltret är motorns oljefilter det är en burk med en massa tunna skivor som skall rena oljan. varje gång som man trampar ner kopplingen så vrids skivorna och på så sätt rensas dom från föroreningar. (Plocka inte isär det om du inte vet vad du gör.)
Lite gissningar från en Scania Vabis ägare. thumbup.gif
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Roland
inlägg 25 Jan 2008, 12:31
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 111
Registrerad: 22-April 06
Från: Mejerigården, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Hej Tommy!

Jag vet ju vilken fiiiiiiiiiin buss du har eftersom jag har en likadan. drink.gif Skillnaden är väl den att du är ute och åker i din och min ligger i kartonger. cry.gif

Det kan vara så som du beskriver med växellådan, men jag har för mig att vår femte växel är en överväxel och det står inget sådan i mitt papper om Scanian. hmm.gif

Det jag menar med felvänd är att på våra motorer sitter bränslepump osv. till höger och te.x. kompressorn till vänster i färdriktningen medan de på Volvomotorn sitter på andra sidan. laugh.gif

Det du gissar är spaltfiltret var också den gissning min kompis hade. Är det något man måste rensa någon gång eller sköter det sig själv?

Min kompis har tagit reda på vad vi har för motor men vi har inte hunnit träffas ännu och snart är det dags för mig att sticka till jobbet igen. Får se om jag hinner kika in här när jag kommit hem igen strax efter midnatt. Det är ju fredag idag så kanske är det fullt med HBV:are i forumet när jag hälsar på…



Roland action-smiley-030.gif


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Roland
inlägg 28 Jan 2008, 21:16
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 111
Registrerad: 22-April 06
Från: Mejerigården, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Nu har vi tittat lite närmare och kunnat konstatera att det är en överväxel av den typ som sitter på bakaxelväxeln. Manövreringen sker med en liten vippkontakt fram på vxlspaken och växling mellan hög och låg sker elektriskt.

Det vi hittade var ett halvt inkopplat relä som låg på panelen fram. Ingen vippkontakt eller något annat. Vi har gissat att man satt överväxeln på hög och sedan struntat i att använda den annat än så. Det tänkte vi ändra på och undrar om det finns någon närmare beskrivning av denna elektriska manick att tillgå? haee.gif

Om jag inte missminner mig i skrivande stund med bultande finger heter motorn TD67 eller så. hmm.gif


Roland action-smiley-030.gif


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 21:41
Designed from: InfinityStyles.com