Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Bygga om Buss (Scania -78) till Husbuss?
Martin Krafft
inlägg 21 Aug 2006, 16:06
Inlägg #1


Oregistrerad









Jag har hittat en buss som jag har planer på att köpa och sedan bygga om till Husbuss:

Det är en Scania -78 som är i mycket gott skick, luckor och sidor är gjorda av rostfri plåt. Den har inget eller mycket lite rost och går som en klocka. Det enda jag vet om den är att den är 13,5 meter lång med front motor, dubbla tankar på cirka 380l. Den har gått hela sitt liv i Norrland tills 2002 sen dess inomhus.

Då han vi köper den av har en bussfirma ska han bjuda på en besiktning för att se vad som kanske behövs bytas i bromssystemet.

Vi har planerat att registrera om den till lastbil (när vi väl fått i ordning på den ) och om två år är den ju skattefri.

Då jag inte kan så mycket om bussar så undrar jag hur mycket ett sånt här projekt går på och vad man ska tänka på innan man slår till?

Vi kommer göra nästan allt själva och har tillgång till reservdelar till inköpspris. Planerar att jobba med den i minst två år.

Borträknat inredningen hur mycket går universella saker på som Försäkring och grejer som måste bytas?

Tacksam för ett innehållsrikt svar då familj och dylikt är lite skeptiska. angry-smiley-055.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
Guest
inlägg 21 Aug 2006, 23:34
Inlägg #2


Oregistrerad









Hur långt är ett snöre?

Försäkring är inte så fruktansvärt dyrt iaf.
En kompis betalar ca 5000:- för sin -74 scania helförsäkrad helår.
Han är 50+ och bor utanför piteå, alltså inte nått storstadsområde =)

Om däck m.m. är fräsha och motorn går bra är det ju inte säkert att du behöver byta nånting, förutom kanske olja och liknande.
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tommi
inlägg 22 Aug 2006, 06:04
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Vi är några medlemar som laggt ut sina ombyggnader på nätet, du kan ta del av vår ombyggnad på www.husbussen.se jag har sparat de flesta kvittona så jag har ett hyffsat grepp om kostnaderna. Hör av dig om du vill veta mer. thumbs.gif


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 23 Aug 2006, 14:25
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



Hej .
Du kan nog räkna med att själva köpet av buss är den billiga biten sedan kan du lägga ner i princip hur mkt som hellst precis som på ett hus det finns ingen gräns uppåt det beror helt på hur du tänker inreda och göra med el elverk ( kollade nyligen på ett panda elverk som bara det kostade ca 100.000 den modellen sitter i de största Amerikanske husbussarna)solceller marmorgolv ismaskin stor lcd skärm kanske flera skärmar tvättmaskin diskmaskin skräddarsytt kök och övrig inredning osv osv .Lacken kan ju bara den ligga på 100.000 om man ska ha lite motiv och massa lager klarlack osv.

Så räkna med nånstans från 100.000 kr inkl inköp och uppåt flera millioner.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 23 Aug 2006, 15:33
Inlägg #5


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Hallå där Crille!!! Skräm inte upp grabben nu!!! Det går att bygga en buss ganska billigt bara man inte har bråttom och inte tummen mitt i handen. Det mesta av grejorna går att köpa beggat och byggvirke går också att köpa billigt om man bar ger sig tid att leta och prata med folk. wink.gif Så Martin, jobba lugnt den behöver inte ens vara färdig helt till bes. Lycka till och välkommen i gänget yahoo.gif


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 23 Aug 2006, 15:44
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



hallå hallå.
Menade absolut inte att skrämmas bara vara lite realistisk för visst går det att bygga billigt men också precis hur dyrt som hellst det beror helt på hur mkt man ska ha bussen vilka årstider den ska användas och vad man är beredd att lägga ner.
Men det kan nog vara bra att inte tro att det går att bygga en proffsig husbuss i princip gratis det kostar oftast både mer pengar och tid än man från början tror .Det är iaf vår erfarenhet av det vi tittat på och när vi vet vad som är nedlagt på vår buss så här långt att det är inte gratis men vi ångrar oss inte en minut och vi har haft husbussar i över 10 år redan trots att vi "bara är 40 " så kör hårt jag tror inte du kommer ångra dig.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Guest
inlägg 12 Sep 2006, 16:25
Inlägg #7


Oregistrerad









QUOTE (Martin Krafft @ 21 Aug 2006, 17:05 )
Jag har hittat en buss som jag har planer på att köpa och sedan bygga om till Husbuss:

Det är en Scania -78 som är i mycket gott skick, luckor och sidor är gjorda av rostfri plåt. Den har inget eller mycket lite rost och går som en klocka. Det enda jag vet om den är att den är 13,5 meter lång med front motor, dubbla tankar på cirka 380l. Den har gått hela sitt liv i Norrland tills 2002 sen dess inomhus.

Då han vi köper den av har en bussfirma ska han bjuda på en besiktning för att se vad som kanske behövs bytas i bromssystemet.

Vi har planerat att registrera om den till lastbil (när vi väl fått i ordning på den ) och om två år är den ju skattefri.

Då jag inte kan så mycket om bussar så undrar jag hur mycket ett sånt här projekt går på och vad man ska tänka på innan man slår till?

Vi kommer göra nästan allt själva och har tillgång till reservdelar till inköpspris. Planerar att jobba med den i minst två år.

Borträknat inredningen hur mycket går universella saker på som Försäkring och grejer som måste bytas?

Tacksam för ett innehållsrikt svar då familj och dylikt är lite skeptiska. angry-smiley-055.gif

sedan 2005 nångång så går det inte att lb-regga en buss till lastbil har jag hört så kolla det först
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 12 Sep 2006, 17:00
Inlägg #8


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Det stämmer den blir klassad son Personbil Class 2 vilket borde innebära 110Km/t på motorväg bl.a.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 12 Sep 2006, 22:15
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Vad är det mer för för- repektive nackdelar med att få sin husbuss till personbil klass 2? Försökte läsa mig till det hela i författningssamlingen - men gick bet.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
niklas
inlägg 14 Sep 2006, 03:53
Inlägg #10


Oregistrerad









QUOTE (Peo HBV 2 @ 12 Sep 2006, 17:59 )
Det stämmer den blir klassad son Personbil Class 2 vilket borde innebära 110Km/t på motorväg bl.a.

hallå!! vad innebär personbil klass 2? vilket körkort behöver man och vilka vikter gäller?har letat på nätet men gått bet.
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 14 Sep 2006, 19:52
Inlägg #11


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



Personbilar klass II får väga lika mycket som en tung lastbil.

Du får köra en klass 2 som väger upp till 3500kg på ditt vanliga B körkort. Över detta krävs C körkort.

Dock finns det ett undantag. Om du tog körkortet före 1/7 - 1996 och inte har fått det indraget så får du köra personbilar med högre totalvikt än 3500kg.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bernhard
inlägg 17 Sep 2006, 20:29
Inlägg #12


Oregistrerad









Dennis och Helena.

Vad menar ni med att man får köra tyngre bilar än 3500kilo om man tog det innan 1/7-96.

När jag byggdt klart min buss och reggat om den och den blir klass2 reggad får jag köra den då? Den kommer att väga ca 10-13 ton och kommer fortfarande att vara bussreggad. jag tog mitt körkort innan 1/7-96.

/Bernhard

Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 17 Sep 2006, 20:41
Inlägg #13


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Du kan inte regga den som buss OCH klass2 Regga som peronbil klass2 så får du köra den.. food-smiley-004.gif


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 18 Sep 2006, 00:34
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Jag repeterar min fråga - vad är det för för- resp. nacdelar med personbilregistrering av bussen?

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bernhard
inlägg 18 Sep 2006, 10:58
Inlägg #15


Oregistrerad









Okej!

jag tror att jag blandar ihop begreppen llite. Målet är med andra ord att få bussen att bli reggad som personbil klass 2, så slipper jag att ta dyrt körkort.


Om det är någon som vet så är Georges fråga intressant och jag skulle bilja tillföra frågan hur lyckas jag med detta konststycke att regga om bussen till personbil klass2?

/Bernhard
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 10:50
Designed from: InfinityStyles.com