Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Hvor stor Inverter
Tommy
inlägg 10 Apr 2006, 23:09
Inlägg #1


Oregistrerad









Hvor stor inverter trenger jeg

Dette er utstyr den skal gi strøm til
TV
Video/DVD
Playstation
LapTop
Mikrobølgeovn
kaffetrakter
lader til Mobil

Finnes det en liste et sted som viser sånn ca hva slikt ustyr trekker?

Finnes det noen oppskrift på hvordan denne skal monteres/sikres, hvor den best skal monteres kabler osv

MVH
Tommy
Go to the top of the page
+Quote Post
Dennis F
inlägg 11 Apr 2006, 08:49
Inlägg #2


Oregistrerad









Tommy:

Jag hoppas att du inte tänkt köra alla dessa prylar samtidigt =)
då kommer du att behöva en inverter på ca 4000w.
Men om vi räknar med att du inte kör något annat när du skall koka kaffe (det
är nämligen kaffekokaren som drar mest ström) så räcker det garanterat om du köper en som är lite större än vad kaffekokaren drar.

Invertern skall monteras så nära batteriet som möjligt och med grova kablar (det brukar följa med anslutningskablar). Nästan alla invertrar har en säkring inbyggd så du behöver bara säkra av mot kortslutning, kanske med en 100A säkring för 24v och om du har 12v 200A.

Vissa microvågsugnar fungerar inte på inverters av det billigare slaget (modifierad fyrkantvåg) utan kräver riktigt sinusspänning. Så försök provköra microvågsugnen innan du köper en.
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy
inlägg 25 May 2006, 09:23
Inlägg #3


Oregistrerad









Takker for svar.. hvoran regner man ut watt... i fohold til amper som stor sett alt av forbruk er oppgitt i...
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy
inlägg 25 May 2006, 09:24
Inlägg #4


Oregistrerad









Rimelig sted å kjøpe invertere??
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 25 May 2006, 10:57
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Hej,

Här är ett tips: http://www.rich-electric.com/dc_ac_inverter_charger.htm

Kolla också in denna sida och läs från sidan 11 och framåt: http://www.rich-electric.com/assets/pdfs/I...alogue_2004.pdf

Dessa inverters/laddare som finns både för 12 och 24 Volt och 1500 eller 3000 W med både laddare (som ger 50 eller 100 A) och ingång för solcellspaneler säljs av Scansigma i Göteborg: http://www.scansigma.se/combi.pdf

Det är inverters med ren sinusvåg, har en avancerad batteriladdare och solpanelsregulator. Dessutom UPS - dvs nödström vid strömavbrott.

Priset är om jag inte missminner mig 7.800:- för den lilla och 13.500:- för den stora inkl. moms och frakt.

Jag har den stora i min buss som jag tog hem direkt från Taiwan - oerhört mycket billigare men mycket krångel på vägen - frakter, leveranstid, tullar etc. Så ska Du köpa så köp av Scansigma.

Annars har Du alltid Victrons program med både inverters, laddare och kombi.
Har ungefär samma funktioner som Invertek men dyrare.
Mycket bra maskiner som används väldigt mycket för marint bruk men kostar därefter. Återförsäljare i Sverige Storebro Energy Systems, Craftec AB, Teknoservice Haninge och Odelco AB. I Norge Farco AS.
Prisexempel: En kombiladdare/inverter 24V, 60 A laddare och 2000 W inverter kostar i Norge 21.040:- (Norska kr) i Sverige 21.500:- (SEK).

Sen kan man alltid fråga Tommy HBV1 vad han vill ha eftersom han säljer Waecos program Mobitronic.

Sedan finns det en rejäl uppsjö av enkla inverters som kostar från 1.500:- och uppåt men jag skulle rekommendera Dig att köpa en kombimaskin - då har Du allt i ett.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 14 May 2024 - 03:12
Designed from: InfinityStyles.com