Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Elcentraler
Patrik
inlägg 9 Apr 2006, 15:57
Inlägg #1


Oregistrerad









Nu har vi kommit fram till el teknik i våran renovering av bussen.
Jag antar att ni har all möjlig utrustning på era bussar så som laddare, inverter, varmvatten mm. Men allt ska ju ha el.

Hur har ni löst det. Har ni en elcentral eller en panel som allt är dragit till med automat säkringar och dylikt? För det hade vi tänkt sätta in för att kunna stänga av allt ganska enkelt och veta att nu är det heldött.

Och då till frågan i sig. Går det att använda en elcentral så som denna:
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8161
Centralen är ju byggt för 230 volt men går det likabra att använda en sån för 12v?
Eller 24v och man nu vill ha det. Vilket är att rekommendera föresten?

Har ni just så får ni gärna skicka några bilder på hur era paneler ser ut.
Bra inpiration.

MVH Patrik
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 9 Apr 2006, 16:08
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Jag har bara 24 volt i bussen och har utnyttjat bussens färdiga elsystem till nästan allt, då har du strömbrytare och ledningar klart, bara koppla in det du vill ha.
Vissa saker har vi dragit nytt till bl.a dieselvärmaren och kylen där har jag 6 kvadrats ledningar för att få full kräm till dom.
Fördelen med 24 volt är att du slipper ha 2 generatorer och att du kan låna ström ur bodelsbatterierna om du inte har tillräckligt med ström i startbatterierna och vise versa.

// Charsten HBV21


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Patrik
inlägg 9 Apr 2006, 16:15
Inlägg #3


Oregistrerad









Det går ju att köpa en sån där Omvandlare som gör 24v till 12v.
En sådan satt i bussen när vi köpte den. Det tog ett tag att fatta varför det satt en sån när batterierna ändå var 12 volt. Men då hittade vi en liten röd kabel, model väldigt liten och den gick ner till generatorn.

Grejen med att ha en separat elcentral är att vi vill inte att något ska ligga på bussen elsystem av den anledningen att det batteriet bara sa användas för startmotor och dyligt.

Men jag gillar din lösning.
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 9 Apr 2006, 16:18
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Du har väl en huvudströmbrytare som du slår av då du ställer undan bussen?


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Patrik
inlägg 9 Apr 2006, 16:28
Inlägg #5


Oregistrerad









Klart det finns det men jag har fått som för mig att det skulle vara mest praktiskt att ha två system. Där inget av dom kan konkurera ut varandra.

Hittade en bild på husbussen.se och där kan vi snacka laddat skåp:
http://www.husbussen.se/images/start/mix/b...central%203.jpg
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 9 Apr 2006, 17:20
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Visst det ser snyggt och imponerande ut men ju mer kopplingar och olika system dessto mer som kan krångla, mitt råd är fortfarande att du skall hålla dig till bussens egna system så mycket som möjligt då är det enkelt att felsöka om något krånglar och det sista man vill är att ha en massa som kan spöka med elen då man är ute och åker.

action-smiley-030.gif


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 9 Apr 2006, 17:28
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Håller med Charsten helt och hållet.
Och som du skriver Patrik att du vill ha två system är helt ok. och på det sättet som vi vill förklara så har du det med två huvudbrytare.
Jag kan garantera det funka. Vi har haft det se 1986 utan problem.
Vill du ha ett kopplingschema så hör av dig du får gärna ringa också.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 10 Apr 2006, 14:04
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



Hej .Det är från vår buss den bilden är.Vi har två separata system och en omvandlare på 10.000 watt kort uttag och 3500 watt kontinuerligt uttag.660 amp timmar i fritidsbatteri banken och det kommer upp 300 watt solceller (2ggr 150 watt) på taken inom kort.Systemet har funkat perfekt under de 6 år som det är sedan bussen var färdig.
Vi var i Tyskland förra vecka förrsten och fick betala turistbuss arvode 2100kr enkel resa med färjan röde-puttgarden så hemvägen gick över stora bält annars gick allt mkt bra.Jag har nu lite rökigt med mig till årsmötet vi kommer in med vår anmälan dit i veckan .
MVH Anderssons
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 10 Apr 2006, 22:29
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Håller med Tommy och Charsten att det räcker mer än väl med ett dubbelt system på 24 V - ett för start- och ett för bodelsbatterier. För startbatteridelen har jag 2 stycken Volvo original 12 V 240 Ah och till bodelen så är det 4 stycken Tudor Safety SGF på vardera 6 V och 310 Ah (väger 63 kg styck!). För laddning har jag en stor truckladdare som ger 70 A. Eftersom laddaren är inbyggd i bussen från början så har jag också tillgång till 230 V i bussen när jag är ansluten till "landström". Dessutom är jag lite bortskämd eftersom min buss är en fd bokbuss som har en häftig 230 V sinusinverter som ger 4,4 kW i normaldrift och toppar på 5 kW under ett kort tag - hur Crille kan få ut 10kW i topp fattar jag inte.
Att ha 230 V är lite praktiskt - tina fruset bromssystem med en hårfön eller köra den stora dammsugaren när man inte har tillgång till "landström". Går bra med alla andra normala hemelprylar också. Datorn mår dessutom jättebra av sinusinvertern.
När det gäller brytarfunktionen så har jag två batteribrytare på instrumentpanelen och en kopplad voltmeter till bodelen.
Att ha 12 V i bussen fattar jag alls inte vitsen med om man nu inte är ute efter att mata värsting stereon eller komradion - men då är det både enklare och billigare med omvandlare så slipper man kludda med 2 eller 3 olika spänningar i bussen.
Bifogar en bild på min instrumentpanel med två röda brytare för de bägge batterisystemen - vill man bryta landströmmen är det bara att dra ut kontakten som sitter i den främre bagageluckan.

hejs/GB


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 11 Apr 2006, 07:55
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



godmorgon.Jag fattar det inte heller är verkligen ingen klippa på sånt här MEN det står iaf i instruktionsboken att den ger 10.000 watt under 30 sek 6000 watt under 100 sek kontinuerlig effekt 3500 watt men om det verkligen är så har jag inte testat.Vår omvandlare är en sådan som sitter i ambulanser och den heter Vanner.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 11 Apr 2006, 21:57
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Crille,
Bara för att vara nyfiken - vilken Vanner har Du? Låter som att jag ska omvärdera mitt fattade beslut om en ny inverter.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 13 Apr 2006, 13:31
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



hej svejs.Har ingen kolla på vilken modell det är men ska kolla och skriva upp det så återkommer jag med info.Vi åker till Askersund idag kommer att stå vid båthamnen där hela påsken laga god mat dricka gott och kolla in båtaran om det finns några ha ha vet inte ens om isen är borta på norra vättern men men kula ska det blir .Glad påsk allaihopa och hoppas vi ses på årsmötet
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 20 Apr 2006, 20:27
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Här ett tips om äkta truckladdare för 24 V: http://www.millesvik.com/?kbid=5&id=butike...lager%20&transp.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Dennis F
inlägg 15 May 2006, 19:33
Inlägg #14


Oregistrerad









Väcker den här lite gamla tråden.
För att svara på en av ursprungsfrågorna om elcentralen för 230v gick att använda till 12/24v så går det på de flesta automatsäkringarna. Kolla dock med tillverkaren först. Hager´s säkringar vet jag är godkända för 12 & 24v DC.

Jordfelsbrytaren gör dock ingen nytta i ett DC elsystem så den kan du skippa =)
Go to the top of the page
+Quote Post
Dan HBV60
inlägg 14 Jun 2007, 14:42
Inlägg #15


Oregistrerad









CITAT(Dennis F @ 15 May 2006, 19:33 ) *

Väcker den här lite gamla tråden.
För att svara på en av ursprungsfrågorna om elcentralen för 230v gick att använda till 12/24v så går det på de flesta automatsäkringarna. Kolla dock med tillverkaren först. Hager´s säkringar vet jag är godkända för 12 & 24v DC.

Jordfelsbrytaren gör dock ingen nytta i ett DC elsystem så den kan du skippa =)



Beklager en extra-oppføring, er ikke sååå datakyndig...

Holder på med el-systemet på min vakre gamle Scania Vabis CF 76 fra-66, og der er det et 24 V og et 12V system. Jeg tenker å bare bruke 24 V, og da må det vel gå bra å benytte gods (stel) som jord, dvs. bare en kabel (+) ut til forbruker, og - via jord, som i personbil? Som det ser ut nå, er det lagt opp med dobble ledninger (både + og -) fra batteri og ut ti 12 V forbrukere. Unødvendig lang vei for strømmen, eller tenker jeg helt feil???


Mvh. Dan, still going strong, kommer ennå sterkere tilbake.
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 13 May 2024 - 08:31
Designed from: InfinityStyles.com