Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> dubbdäck, regeringsbeslut angående dubbdäck tunga fordon
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 22 Nov 2012, 21:43
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Alla tunga fordon som trafikerar Sverige måste nu vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

Förändringen träder i kraft vid årsskiftet.


bare å läsa för dem som vill


http://www.aftonbladet.se/bil/article15821207.ab


kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 23 Nov 2012, 01:11
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag fick monterat fyra vintermönstrade rulldäck på min drivaxel för ett par år sedan då jag tyckte att drivmönstret på de befintliga däcken väsnades.

Inte för att vi är ute så sjusärdeles mycket i snöyran, men räknas då detta som vinterdäck?


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 23 Nov 2012, 10:41
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



ja du de var ju en bra fråga ,,vi får leta vidare å se hur dom har tänkt sej smile.gif


kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 23 Nov 2012, 19:32
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Jag hörde häromveckan att bilar äldre än 30 år (veteranbilar) inte behöver förses med vinterdäck, har aldrig hört det förut och har inte hunnit kolla om det stämmer.
Om det nu är sant kan man ju undra om det gäller även bussar som är mer än 30 år åxå.
Låter ju helvrickat egentligen, är det några bilar som inte behöver vinterdäck så är det väl moderna med antiallting orginalmonterat..... gamlingarna som går som en ål efter vägen på vintern är väl dom som verkligen borde ha vinterdäck. wacko.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris HBV 132
inlägg 23 Nov 2012, 23:41
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 175
Registrerad: 14-March 07
Från: 38040 Orrefors
Medlemsnummer: 312



CITAT(Tom HBV168 @ 23 Nov 2012, 02:11 ) *

Jag fick monterat fyra vintermönstrade rulldäck ..... men räknas då detta som vinterdäck?

Är däcken klassificerade som vinterdäck står det nånstans markerat på däckens utsidan.
Det handlar inte om bara mönstret... det handlar framförallt om gummiblandningen som gör vinterdäck lämpliga för is, snö och därmed kalla temperaturer.
Men jag tror inte att du blir särskild glad med rulldäck på drivaxeln när det ligger lite snö på vägarna bara....
Ingen fråga vad som är tillåtet...snarare vad som känns säkert och bra.
Och den frågan är enkelt att besvara, tycker jag... kanske behövs det litet erfarenhet att köra tunga fordon på vintern, som inte alla ha (t.x. de flesta som kör bussar registrerad som PB Kl2 för de saknar mest körkort c/d), men rulldäck på drivaxeln är minst sagt besvärliga på vintern...oavsett vad som gäller lagigt.
Jag lovar wink.gif

Chris
HBV132


--------------------
"Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer"
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 24 Nov 2012, 13:09
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Vintern 2010/2011 var vi ute och körde en del med den däckuppsättning vi har på just nu. Det gick riktigt bra. Man får ju se till att anpassa hastighet och hålla ordentliga avstånd bara, mer än vanligt alltså. Förra året var det ju inte så mycket snö direkt.

Den däckuppsättning som jag nu har skulle jag inte vilja ge mig upp i Alperna med precis.



Det är såklart viktigt att ha bra däck, men att förlita sig enbart på att det står M/S på däcken och fortsätta att köra som om det vore barmark är inte så smart! Man ser dock väldigt många sådana förare på vägarna om vintern.



Angående körkort så är det ju ingen garanti, oavsett behörighet, för att färden går säkert tillväga. Alla som har C eller D har ju även de varit nybörjare någon vinter. Många i Sverige fick C-behörighet bara de visade upp ett intyg (på 70-talet?). Vad jag vill säga är att behörigheten inte har ett smack med kördugligheten att göra. Däremot har erfarenheten, som du mycket riktigt säger, desto större inverkan.



PBII är ett mycket konstigt påfund, faktiskt helt uppåt väggarna. Men nu finns reglerna och det är bara att "gilla läget"...



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 24 Nov 2012, 14:57
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Jag har C-kort och en ringa erfarenheter av att köra sprängsten i korta perioder för 40 år sen…
Det gör mig inte till yrkeschaufför idag – men jag tror att man kommer långt med sunt förnuft, precis som Tom skriver.

Jag hade tidigare Kuhmo rulldäck runt om. Bra däck med mycket bra mönsterdjup.
Jag bytte för två år sedan på bakaxeln till riktiga drivhjulsdäck med kraftigt
mönsterdjup på 15-17 mm.
Bifogad bild
Skälet var att jag ville ha bästa tänkbara grepp när jag har åkt ut på den där
vackra sommarängen och överraskas av skyfallet som inte fanns med i väderleksrapporten.

Jag ville ha för mitt syfte de bästa däcken och det råkade bli däck som IDAG är godkända vinterdäck. Eftersom jag har min buss PB-reggad så måste ju även vinterdäcken vara
”högfartsklassade” . Det gör dom tyvärr ganska dyra.

På framaxeln har jag kvar mina gamla Kuhmo-däck med ca 10 mm mönsterdjup.
Bifogad bild
Jag tror det är precis som Chris skriver, för att godkännas som vinterdäck måste
det finnas en markering på däcket. Den vanligaste är som i mitt fall M+S.
Men det finns också andra godkända sifferkoder som däckgubbarna kan…
Bifogad bild

När det gäller ljudnivån märkte jag absolut ingen skillnad när jag bytte, men det kan säkert
skilja mellan olika märken.

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 25 Nov 2012, 19:34
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Hittade den här infon på någon blogg....

”Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.”

Verkar svårt att i nuläget hitta någon adekvat information, det är väl bara att avvakta tills det blir inskrivet i lagtexten.

Jag har nog fullgott mönsterdjup men vet inte om det räcker i lagens mening, har ingen större lust att bli stillastående i 4 månader cry.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 29 Nov 2012, 22:20
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Hasse HBV 253 @ 25 Nov 2012, 19:34 ) *

Verkar svårt att i nuläget hitta någon adekvat information, det är väl bara att avvakta tills det blir inskrivet i lagtexten.


Jag håller med Hasse, det är jättesvårt!

Jag tror ändå att det ligger en del i vad Chris skrev:
"”Är däcken klassificerade som vinterdäck står det nånstans markerat på däckens utsidan.
Det handlar inte om bara mönstret... det handlar framförallt om gummiblandningen som gör vinterdäck lämpliga för is, snö och därmed kalla temperaturer”"

Jag hittade det här på Michelins hemsida:
"En grundläggande fråga har varit definitionen av vinterdäck och här föreslår myndigheterna en ny symbol, 3PMSF - Three Peak Mountain Snowflake. Symbolen får man sätta på ett lastbilsdäck efter att det har klarat testvillkoren.
Den föreslagna definitionen av vinterdäck från transportstyrelsen är ”Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga, 3PMSF, bör betraktas som vinterdäck”."

Det man skriver på transportstyrelsen hemsida om 5mm mönsterdjup tror jag avser alla hjul vintertid. Vare sig det gäller rulldäck på andra axlar eller vinterdäck på drivhjulsaxel. Släp undantagna.

Vi får hjälpas åt att kolla vidare, jag tänkte försöka hinna svänga förbi hos Vianor imorgon och höra med däck-grabbarna...


Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 30 Nov 2012, 18:49
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Jag var förbi hos däck-grabbarna (Vianor) idag och det verkar nog som mitt förra inlägg stämmer.

Däremot så duger inte alltid däck märkta med M+S (Mud & Snow) på lätta lastbilar och personbilar, då måste de vara märkta med snöflinga/alptopp, men det där visste säkert ”alla” redan…

Vad den här killen på verkstaden kände till så finns det inte några rulldäck på tunga fordon som är godkända som vinterdäck på drivaxeln, oavsett mönsterdjup…

Det verkar som om jag var specialutbildad i ämnet men så är det inte , det finns säkert flera på forumet som är yrkeschaufförer/åkare som kan mycket mer i ämnet,
så jag hoppas att någon lägger allt till rätta om jag är ute och seglar…

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 5 Dec 2012, 09:06
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Då har man två val; köpa nya vintersulor eller luta sig tillbaka, ställa av och ta det lugnt smile.gif


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 5 Dec 2012, 11:10
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Jag kör dubbade grovmönstrade däck på driv och boggie och det känns väldigt tryggt när man kör till fjällen. Dessutom finns alltid snökedjorna med så att man kan sätta på en kedja på ett framhjul när man skall nerför om det är brant och halt.

Däck och bromsar är inte ok att spara på, speciellt inte när man kör tunga fordon. Har man inte råd/tycker inte det är värt med riktiga däck för vinterkörning så finns det en bra avställningsapp från Transportstyrelsen drink.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 5 Dec 2012, 14:23
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hittade följande info på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhets...a-tunga-fordon/:

Klart med vinterdäckskrav på tunga fordon
Den 1 januari 2013 ska tunga fordon ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Det har regeringen beslutat och det medför förändringar i trafikförordningen och i Transportstyrelsens föreskrifter.

Ändringen i trafikförordningen innebär att fordon med en totalvikt över 3,5 ton, det vill säga tunga lastbilar, tunga bussar och personbil klass II, ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Detta krav gäller under perioden 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag.

Kravet gäller både svenska och utländska fordon.

Med anledning av regeringens beslut kommer Transportstyrelsen inom kort att införa ett allmänt råd i däck- och fordonsföreskrifterna om att snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck betraktas som likvärdig utrustning till vinterdäck. Dessutom kommer Transportstyrelsen att föra in i föreskrifterna att vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Mönsterdjupskrav på alla däck
Notera att alla däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Conny
inlägg 6 Dec 2012, 11:08
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Var ute och tittade på sidan på mina drivhjul igår, iaf de två yttre då de inre var svåra att se och då såg jag att det stod stämplat "regumerat". Hur löser man då det med att veta om man har M+S eller tre alptoppar på sina däck? Eller man får kanske inte regummera på ett vintermönster på ett sommardäck?


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 7 Dec 2012, 01:05
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



CITAT(Tom HBV168 @ 5 Dec 2012, 09:06 ) *

Då har man två val; köpa nya vintersulor eller luta sig tillbaka, ställa av och ta det lugnt smile.gif


Det tredje alternativet är att lämna landet för en tid party-smiley-018.gif

Skulle gärna ta del av själva paragraferna som beskriver fenomenet i sin helhet, fortfarande ingenting om tunga fordon äldre än 30 år?

sun.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 March 2024 - 00:40
Designed from: InfinityStyles.com