Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

6 Sidor V « < 2 3 4 5 6 >  
Reply to this topicStart new topic
> den efterlängtade resan, reseberättellse
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 15 Jun 2020, 11:02
Inlägg #46


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hallojsan alla

slinker in å skriver en rad så här i semester tider.

ja nu är det varmt må jag säga ,runt 40 grader i bussen när det e som varmast
är hemma å provianterar lite just i dag sen ut till bussa igen smile.gif

tänk vad man samlar på sej ,håller fortfarande på å plockar ur den gamla bussen å små fixar olika saker ,när temperaturen till låter

i år blir vi hemma då vi inte besiktat bussen.
men vi har å göre endå
men visst längtar man ut på vägarna de gör man ju smile.gif

men de får bli nästa år det.

till alla er andra som är ute å njuter av sommaren ha de gott alla smile.gif

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Jun 2020, 04:39
Inlägg #47


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Ja det är många som väljer att ta det lugnt på hemmaplan i år. Och det gäller att se det possessivt. Man får ju en hel del gjort. Jag har själv jobbat inne i bussen igår och då kan man säga att man jobbar i bastu. Tur att kylskåpet med innehåll är igång så man slipper den vägen in till köket.
Men idag blir det sista finliret sen en veckas fiskesemester med start i Sysslebäck sen vidare mot Dalarna.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 22 Aug 2020, 22:15
Inlägg #48


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



sorry för de sena svaret tom.

de låter som en härligt tur smile.gif

här har de varit fullt upp med allt å inget,samt vi tog en hemma semmester i år.
har bara avgas system kvar å bta nu på bussa för å kunna besiktiga igen.
men kommer nog å fixa lite småbalk till golvet i skuffen längst bak med
innan.så vi får la se nästa år öm de blir nå åka igen.

ha de gott alla
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 24 Aug 2020, 06:50
Inlägg #49


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Kurre.
Nu börjar ju sommaren som sagt lida mot slutet tyvärr. Att du varit på hemmaplan under sommaren är du nog inte ensam om. Vi var ju som sagt en sväng uppe i dalarna och fiska under midsommar och sedan hem igen. senare nu i sommar så gjorde vi en tur upp till Sollefteå och försökte fiska utan resultat. Men laxen hoppa högt i älven. Sen vidare ner till High Cost destilleriet för provsmakning av destillerade drycker. Mycket gott. vi var även nere i Gävle och provade av mitt Whiskyfat i Mackmyra. Och som jag då bestämde att tappa nu i höst. För att senare göra en tur i höst till Danmark för att hämta flaskorna. Vi avslutade denna tripp i Gysinge och försök till fiske. men inget där heller. Otroligt nog så fans det inga mygg heller? Sen så nu senast förra helgen så tog vi en snabb tur till Öland och Byxelkrok och till HBV s Kräftskiva. Man tycker inte Öland är så långt borta men till Byxelkrok så är det en tur på 110 mil. Så hittills i år så har vi rullat ca: 480 mil. Och det konstigaste är. Vi har inte sett en enda husbuss efter vägen. Vart är alla. Så Kurre det är inte bara du som suttit hemma. Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 25 Aug 2020, 18:04
Inlägg #50


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hallojsan alla.

de låter som du fått några härliga turer i allefall,,blir nog liite avis på dej smile.gif

well byte ju hjul tidigare å bytte nu senast den där styrleden.
å de gick bra .när de var klart så skulle jag ställa in styrstoppet på den sidan när den endå var uppe å tänkte mej inte för å kolla ordentligt på andra sidan då bussa står på plank,så efter å ha vridit tebacks styrningen
så hoppade ju motsatta sidan av planken å hela skiten for i backen på min sida,då jag tagit bort pallningen förutom domkraften..å den välte ju förstås när bussen kalvade som tur var så hade jag ju plank låg under där julet ska sitta så den åkte inte i jorden,utan på plankan,,men de tog sin tid å en massa plank för å få upp den igen.well allt e jort på den sidan i allefall. nu så ska reservdelarna till den andra bussen plockas ur förådet å lassas in i den så den blir klar å säljas nån gång,,en tvätt på utsidan sen så borde de vara klart så långt med den gamla..men tiden den springer fort fram,för fort enligt min mening smile.gif
well de var lite från mej då .
ha de gott alla tills nästa gång

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 14 Oct 2020, 07:35
Inlägg #51


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



hum tomt å tyst.

vintern närmar sej.längtar redan till sommaren

på grund av mäniskors ovilja å göra rätt för sej å göra dom rätta sakerna.

så har många fina platser ut i naturen blivit avstängda med stor sten
eller på annat vis blockerade.

vilket är så synd,för de minskar fort med platser man kan stå på när man frikampar sad.gif

well ha de gott alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 15 Oct 2020, 16:08
Inlägg #52


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Så sant Kurre. Vi är nu nere i Österlen och har åkt ner via kusten. Och som du skriver det blir mera och mera sten i vägen. Tyvärr.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 15 Oct 2020, 18:37
Inlägg #53


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Dags att sätta winch och brytblock på bussen??
laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 22 Oct 2020, 10:43
Inlägg #54


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hejsan
på er tom å rickard samt alla andra.

jag hoppas de blir en vinter i år,så alla buggs får lite svårare å överleva å sprida sej.

förra sommaren så märkte jag en obalans som kom fram vid 85 kilometer i timmen,måste ta reda på om de e den bakre eller den främre kardan som bråkar,,förmodligen ett knutkors,,men skulle kunna vara ett gummifäste som håller kardan med,,,snart snart går myrorna i ide å jag kan börja å kolla lite på undersidan i kylan.

well ska ut nu en stund å grejja lite får bli inne i bussa då de regnar å e dy blött ute

jag fick göra mej nånstans där bak i bussa en bänk som e plåtklädd så den tål å hamras på
Bifogad bild


å sån blevo de

well ha de gott alla på genhör
kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 24 Dec 2020, 00:18
Inlägg #55


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



Hallojsan på er alla.

tja vad ska man säga om allting,de e ju mest bara om covid allting handlar.
nåt som är väldigt tråkigt är att sola varit borta i över en månad nu,å de märks speciellt då de e skit väder för övrigt,här hos mej så blir allt lera
då det har regnat under en längre tid från å till.Nu är de så lerigt så de e presis jag tar mej till vanhoolen med bilen,men fortsätter de så här så får man snart stanna på vägen å gå till bussa.well ingen ting speciellt jort med bussa förutom å hålla ett öga på batterierna (vi har ju nu köpt 4 stycken på vardera 180 amp å dom var dyra hua liga )förutom de så är de för surt i backen för å kunna göra nåt på utsidan,10 st möss har försökt å boa i bussen å de ville vi inte så dom har gått hädan,de verkar vara ett ricktigt möss år i år.vi har 2 fällor i bussa som tagit alla,tack å lov.

slänger ut en intresant fråga,,om man har ett elverk i bussa,ska de jordas i bussen med jorden eller inte. eller ska de jordas på annat vis ?

well nu ska klapparna läggas under granen sen söva lite
ha de gott alla

en god jul från tina å kurre
hej svejs smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 23 Feb 2021, 21:20
Inlägg #56


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



well halloj på er som e kvar smile.gif

just n u så är det ingen aktivitet i bussen,tyvär då de har varit för kallt å nu är det fuktigt över allt samt gråväder,dock plusgrader å de mesta av snön har försvunit här.men ska man jobba med busse nu så blir de sydväst,långstövlar å gummiskrapa.
så de får vänta lite till innan man kan köra igång igen.
utöver de så gick låset i framdörren sönder i vintras när de var så kallt,trott eller ej men de kom vatten i låset så den lilla låskolven gick av på mitten (där den e välldigt tunn)på grund av isen som blev i låset ,så nu är man utan lås på bussen sad.gif

annars rullar ju livet på ,vare sej man vill eller inte,,tänk om man kunde bli lite yngre he he .

men vi hoppas på lite torrare väder så man kan hålla på lite.
ha de bra alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 23 Feb 2021, 21:52
Inlägg #57


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej

På förra husbussen hade vi kvar originalframdörren utan tryckluft och enbart ett vanligt dörrlås. När det blåste så blev det ofta större undertryck utanför dörren så den gick upp, troligen lite för kort kolv i låset. Så vi satte en hyvlad 2x2" i handtaget på insidan av dörren som låste mot innerväggen bakom dörren. Alla sätt är bra utom de dåliga!

Nu har vi en hel del jobb på nuvarande husbuss, blivit mycket mögel så det blir byte av innertak och tapetsering eller målning på väggar. Taket tar man ju bara ut med ansiktsmask på sig men väggarna lär vi slipa rena oavsett vad vi gör med dom. Får se hur lång tid det tar ...
Sen har vi en reparationslista från bilprovningen att ta tag i, en del svetsjobb och lite mekaniska delar att byta. Möjligen svetsar jag det som behöver göras men byte av reservdelar måste jag hyra in någon till. Får se om jag hittar någon "privatmekaniker" som kan byta tjänster (läs: ta svarta pengar).

Berra action-smiley-030.gif

P.S. Bra att ni skriver i öppna delen av forumet, jag gillar att vi visar även icke medlemmar att vi har lite liv här.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 27 Feb 2021, 20:46
Inlägg #58


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



tjenna Börje!

uj de låter som de blir lite jobb de där ja,hum mögel ,de ska man ta på alvar,bäst med mask som du säger.
tja jag har ju en arbetslista jag med,önskar jag hadde råd å ha kvar gammelbussen,för den e de ordentligt med utryme in under när man ska göra nånting,den nyare bussen får man ju inte komma in under utan vidar,de ska uppvakctas med bräder å grejjer för att ladyn ska släppa en inunder he he.
(vi pratar fortfarande bussar smile.gif )men de får som sagt bli när de e lite torrare ute.
dom sissta dagarna här har de ju gått med rekordfart att få bort snön.
undrar jag om man ska fråga tommy om di kan ha nå sån däringa låskolv tro,di har ju en massa saker hos di där veteranerna.

har du mycke mekk jobb säger du börje ?,avgas,lite bjälklager längst bak,samt en luftslang som behöver fixas vad jag vet just nu da


ha de gott alla vi höres

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 2 Mar 2021, 14:31
Inlägg #59


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Kurre o Tina HBV 166 @ 27 Feb 2021, 20:46 ) *

tjenna Börje!

uj de låter som de blir lite jobb de där ja,hum mögel ,de ska man ta på alvar,bäst med mask som du säger.
tja jag har ju en arbetslista jag med,önskar jag hadde råd å ha kvar gammelbussen,för den e de ordentligt med utryme in under när man ska göra nånting,den nyare bussen får man ju inte komma in under utan vidar,de ska uppvakctas med bräder å grejjer för att ladyn ska släppa en inunder he he.
(vi pratar fortfarande bussar smile.gif )men de får som sagt bli när de e lite torrare ute.
dom sissta dagarna här har de ju gått med rekordfart att få bort snön.
undrar jag om man ska fråga tommy om di kan ha nå sån däringa låskolv tro,di har ju en massa saker hos di där veteranerna.

har du mycke mekk jobb säger du börje ?,avgas,lite bjälklager längst bak,samt en luftslang som behöver fixas vad jag vet just nu da


ha de gott alla vi höres

kurre


Hej Kurre!

Jag vet inte om det är till mig du skriver kurre eller om det är någon annan Börje?

Jag har så långt jag känner till inget som behöver mekas med för dagen.
Det blir väl som vanligt rundsmörjning och oljebyte fast att jag nästan inte åkt någonting…
Besiktning blir det längre fram i vår förstås och det är ju alltid lite nervigt även
om det har varit blankt papper i mer än 10 år. Jag hoppas ödmjukt på ett nytt blankt papper…

Ha det bra alla
Börje action-smiley-030.gif




User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 2 Mar 2021, 21:21
Inlägg #60


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej


Börje: jag tar åt mig för det svar du fick, det är med stor säkerhet till mig det är skrivet. laugh.gif

Jobb att göra på husbussen är spindeltapp (som jag inte byter själv) och ett antal klenare balkar som behöver svetsas. Sen ska jag byta instrumenet för båda luftkretsarna, bara ena nålen går upp och det är troligen luft i alla tre kretsarna eftersom bussen rör på sig.

Sen har vi ett "reservhjul", en Iveco Zeta 65 10 som fått nedslag på anliggande broms ena sidan fram (samt ojämna) och i somras började även andra sidan ligga an. Det vanligaste felet på bromsar är väl att de inte bromsar som de ska men mina gör sitt jobb utan att jag trampar på pedalen. Vindrutetorkarna rycker till åt varsitt håll så mekanismen ska justeras. Defrosterfläkten går inte och så enkelt som bara säkring är det inte, det är en 12V fläkt med omformare från 24V och jag har bara inte orkat kolla närmare på felet. El kan jag ordna med själv, enda pluset med att vara gymnasieingenjör inom el-tele är att laga bilarna! Sen är det invändiga jobb på den lilla, en del kan jag göra men annat måste jag hyra folk till. Kylen går bara på el och jag har provat rensa brännaren men det blev inte bättre så det blir att söka hjälp. Sen ska det i vatten i värmesystemet och se om pannan startar då, som det är nu försöker den tända och jag har ingen aning om det kanske kan bero på nån säkerhetsfunktion när den inte har vatten. Men troligen blir det hyra hjälp med den också.

Så nu är det bara att ta tummen ur ----- och börja fixa! Inte brist på saker att fixa, bara brist på ork och vilja. För när man är klar med dessa fel då har det hunnit komma fler fel!


Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

6 Sidor V « < 2 3 4 5 6 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 15:05
Designed from: InfinityStyles.com