Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Solcell och laddare
Jan HBV 283
inlägg 23 Apr 2013, 19:38
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



Hur gör jag här?
Förra säsongen hade jag 240w solcell med 10 amp mppt-regulator men jag tyckte inte att det var tillräckligt. Därför har jag inför denna säsong skaffat en till panel av samma storlek. Jag hade tänkt seriekoppla dem, men jag vet inte om regulatorn tål så mycket spänning. Är det bättre att parallellkoppla och skaffa regulator som tål 20 amp?
Hur skulle ni gjort?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 9 May 2013, 22:10
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag skulle ha kopplat panelerna till varsit batteri/batterier och ladda 12v. Bättre för batterierna.

Varför ska du seriekoppla? Är det för att få mindre kabeldragning? Då är du ju uppe på en spänning över 70v
/Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 9 May 2013, 22:23
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Ralf HBV 263 @ 9 May 2013, 23:10 ) *

Jag skulle ha kopplat panelerna till varsit batteri/batterier och ladda 12v. Bättre för batterierna.

Varför ska du seriekoppla? Är det för att få mindre kabeldragning? Då är du ju uppe på en spänning över 70v
/Ralf

Det var för att slippa dra ny grövre kabel och köpa ny regulator som tål mer ström. Men det får nog bli så iaf. Varför skulle det vara bättre för batterierna med en till varje?
/ Janne
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 11 May 2013, 16:14
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Det är det är bättre att köra med varsin laddning på 12v då känner laddaren av statusen på batteriet. Om du laddar i 24 och ena batteriet tar emot laddningen lite sämre så kommer det andra batteriet att överladdas och gå sönder. Nu är det sällan ett problem men ändå skonsamare för batteriet. Brukar ladda upp batterierna med varsin laddare lite då och då för att se till så dom är lika.
/ Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 4 May 2024 - 14:51
Designed from: InfinityStyles.com