Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> kylskåp 230v VS 24v
*Nicklas A
inlägg 22 Dec 2011, 21:03
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Nu börjar vintern närma sig och det stora projektet är att få i ett nytt kylskåp med frys.
Idag har jag ett litet gasolskåp med frysfack samt 12&230v inget unikt. Jag ska ta bort gasolen så jag vill ha ett kompressorskåp.
Nu till min fundering. Är det verkligen värt alla extra pengar för att få ett riktigt 24v skåp?
Jag har försökt räkna på effekterna på att köpa ett 230 och köra det över en bra inverter istället, och med min matte så tycker jag inte att det skiljer så mycket.
Jag har läst på får det till att ett 24v skåp drar ca 2A i snitt =48w
Ett vanligt hemma kylskåp får jag det till att det drar 35w i snitt (310kwh /år) det är ju mindre är campingskåpen.

Tänker jag fel? (det kan vara snålheten som styr mina tankar)

Bussen använd endast till fricamping så det kommer att gå på batteribanken eller elverket.
Är det någon som kör ett vanligt kylskåp över inverter och vet hur mycket det drar?

God Jul //Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 23 Dec 2011, 00:15
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Glöm inte att invertern kräver en del tomgångsström. Men har du ändå tänkt att ha invertern igång dygnet runt så kan du ju räkna bort det. Jag har hört att kompressorn i ett kylskåp inte är speciellt förtjust i fyrkantsvåg så en sinusinverter (som ju är lite dyrare i inköp) krävs. Jag satsade på ett 24V kompressorskåp.


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars HBV 205
inlägg 23 Dec 2011, 10:23
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 74
Registrerad: 23-August 08
Medlemsnummer: 757




Kompressorn i ett 220 volts kylskåp dra mellan 75 och 100 watt, när det är igång.
Räkna vi med, att det sommartid går ca 14 timmer per dygn.
så ger det en strömförbrukning på 3-4 amp/tim, 42-56 amp/dygn.
Ett 24 wols kompressorskåp dra på samma tid ca 30 amp/dygn
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 24 Dec 2011, 22:33
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Jag skulle aldrig ta bort gasolen om jag hade en godkänd installation, har aldrig förstått varför en del tycks vara rädda för att ha gasol i bussen.... det gäller bara att hålla grejorna i trim och vara noga med underhållet.
Gasolen är ju en alternativ värme/kylkälla som inte är att förakta som definitivt ökar möjligheten att välja var och hur länge man kan/vill stå i lugn och ro i naturen.
Skulle aldrig falla mig in att bygga en buss där allt är baserat på att man ska ha en sjuhelvetes stor batteripack som man måste köra ett brummande elverk för att ladda titt som oftast alternativt tillbringa stora delar av ledigheten på campingar för att komma åt landström.
Personligen tycker jag att man då tappar en jättestor del av den fantastiska frihet man kan njuta av med en husbuss.
Men vi är ju alla olika och med olika krav och intressen.... och det är väl tur det annars kanske det blev trångt på smultronställena!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 24 Dec 2011, 23:30
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Jag måste få göra ett inlägg.
Vi har ett 24 volt kompressor skåp på 110 liter en frysbox på 42 liter även den på 24 volt. vi har en batteribank på ca 300 amp tim och sedan har vi en 90 watts solpanel på taket. Vi har ingen gasol mer än till spisen.
Och det bästa med allt vi kan stå stilla på smultronställena hela sommaren utan att behöva hämta gasol. Och skulle gasolen ta slut till spisen så gör vi upp egen öppen eld.
Men som sakt var och en har ju sina egna lösningar och tur är väl det.

När det sen gäller att köra 240 volts skåp på omformare så funkar det ganska bra nu. Om man har ett skåp som har en köldmediefyllning av butangas. dom tar mycket mindre ström än dom gammla med 134a.
Kopplar man sedan om termostatstyrningen i kylskåpet så den styr omvandlaren i stället så elliminerar man förlusten på tomgångs strömmen på omformaren vid stillastående skåp.
(när rätt temperatur är uppnådd)

Alla sätt är bra bara man själv är nöjd.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 24 Dec 2011, 23:33
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Vi har två gel-batterier och en solpanel på 50 W som gör att vi kan stå och köra vår elektriska kyl (12 V) sex dygn utan ytterligare laddning. Så länge står vi sällan på samma plats ...
Vi är inte rädda för gasol så det är inte orsaken att vi valt elektrisk kyl. Men varför ha dyra gasolen till det man kan få billigare? Diesel till värme och el till kylskåp är en bra lösning.
Även om vi hade en liten husbil med begränsad lastförmåga skulle jag ha samma lösning. Och har man en buss så är det inga problem att ha mycket batterier.
mvh Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 25 Dec 2011, 10:19
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Äntligen börjar diskusionen komma igång. Jag misstänkte att detta ämne skulle dra med sig många olika åsikter. Perfekt...

Jag är inte rädd för gasolen utan tänkte ha den kvar till spisen, plus att jag tänkte ta kylens till ett uttagför grillen när det ändå blir över.

Jag ska byta kylskåp i vinter men kan inte förstå varför 24v kylarna ska vara 3gånger så dyra som skåpen för villamarknaden. Största skillnaden borde vara låset på dörren och att dom går i mindre serier...
Tanken grundar det sig i att jag tycker att ett mordent kyl/frys klass a+ borde vara lika bra isolerat som ett campingskåp. Kompressorns effekt är ju bara en siffra hur mycket ström det drar just när den går. Ett bättre isolerat skåp går ju mindre.

Inför vinter så behöver jag köpa en nyinverter så min har blivit överhättad och gett upp. Om jag nu köper en bra inverter så får jag ju både ren sinus, hög verkningsgrad och låg tomgångsström. Då borde inte ett kylskåp vara så stor belastning.
Har idag 235ah batteribank och tänkte fördubbla det oavsett. dessutom har jag 80w solpanel som duttar i lite ström sporadiskt.

Är det någon som kör med Victron inverters? Är den så bra som det låter i reklambladen?

Sedan var ju det där Tommy skrev och att styra invertern via kylen en bra ide. Värd att dra med ett bar extra eltrådar för när anpassningen börjar.


God jul och tack för komentarerna Nicklas


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars HBV 205
inlägg 25 Dec 2011, 11:15
Inlägg #8


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 74
Registrerad: 23-August 08
Medlemsnummer: 757



Har idag 235ah batteribank och tänkte fördubbla det oavsett. dessutom har jag 80w solpanel som duttar i lite ström sporadiskt.


Det både räcker och blir över.
Vi har 410 amp (24 volt) på bodelen, laddning via solpanel 230 watt,och har på 4 år aldrig varit utan ström.
Jag tänkte med sätta in ett 220 skåp, men fick glömma det p.g.a. måttet. (1 cm för stort)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 4 Mar 2012, 00:42
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Hej alla husbussensvänner

Jag har varit in och läst en hel del i alla forum som ni har, måste säga att ni är helt underbara och ställer upp för varandra här.
Idag blev jag medlem. Köpte i höstas en husbuss, men han bara med en övernattning innan kylan slog till angry.gif
Tänkte nu bara dela med mig lite av problemet med kylskåpet då det bara var 220v i bussen när jag köpte den, som drog med omvandlare ca 5-6 ah i 24v.
Köpte i förra veckan en 12/24 volts kompressor och kopplade in i det befintliga kylskåpet. Vilken skillnad! Har haft den inne i huset i ett dygn och provat med en amp mätare imellan, den drar ca 0,7 ah med en temp på 4 grader i kylskåpet och 24 grader inne på 12v, det vill säga ca 0,3-0,4 vid 24v. Nu kommer dessa siffror kanske bli lite annurlunda i sommarvärmen.

Glömde säga att kylskåpet är på 127 liter.

Hoppas att inlägget blir rätt nu, när man provar för första gången mellow.gif

// Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 4 Mar 2012, 19:55
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Bra info!! thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 18 Apr 2013, 18:05
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(*Ralf @ 4 Mar 2012, 01:42 ) *

Hej alla husbussensvänner

Jag har varit in och läst en hel del i alla forum som ni har, måste säga att ni är helt underbara och ställer upp för varandra här.
Idag blev jag medlem. Köpte i höstas en husbuss, men han bara med en övernattning innan kylan slog till angry.gif
Tänkte nu bara dela med mig lite av problemet med kylskåpet då det bara var 220v i bussen när jag köpte den, som drog med omvandlare ca 5-6 ah i 24v.
Köpte i förra veckan en 12/24 volts kompressor och kopplade in i det befintliga kylskåpet. Vilken skillnad! Har haft den inne i huset i ett dygn och provat med en amp mätare imellan, den drar ca 0,7 ah med en temp på 4 grader i kylskåpet och 24 grader inne på 12v, det vill säga ca 0,3-0,4 vid 24v. Nu kommer dessa siffror kanske bli lite annurlunda i sommarvärmen.

Glömde säga att kylskåpet är på 127 liter.

Hoppas att inlägget blir rätt nu, när man provar för första gången mellow.gif

// Ralf

Det där vill jag veta mer om. Vilken kompressor köpte du? Och var det knepigt att byta, blir man tvungen att vakuumsuga?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 Apr 2013, 19:47
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Är ni intreserade så har jag sådanna kompresorer.

Man måste tömma systemet vakumsuga efteråt samt jag rekomonderar att byta torkfiltret.
Jag byggde om åtskilliga skåp tidigare och funkar helt ok. Om man köper ett skåp som är färdigt för 12-24 volt så får man bättre isolering i det men är dyra.
Man kan köpa ett nytt skåp med bra klassning och byta kompressor helt ok. Men se upp nya skåp kan det vara butan i istället för 134 a.
Vi har i bussen ett skåp på 110 liter och en frys på 42 liter dom drivs av en 90 watts solpanel.

Är nån intreserad så har jag även några 235 watts paneler kvar och kan få tag i mera.

Man kan även använda ett vanligt 220v kylskåp och köra det på omvandlare men då får man koppla om så att termostaten styr omvandlaren för att eliminera förlusterna.
Men helt klart strömsnålast är ren 24 volt

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 18 Apr 2013, 21:16
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 Apr 2013, 20:47 ) *

Hej.
Är ni intreserade så har jag sådanna kompresorer.


Tommy HBV 1

Hur mycket kostar en sådan kompressor? Jag har letat lite Danfosspriser men inte hittat.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 2 Jun 2013, 22:47
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Jag lät det gamla kompressor och kylslingan sitta kvar. Borrade bara ett hål på 3 cm och drog in kylrören där igenom och tätade med fogskum.
Skruvade sedan fast kylaggregatet i taket. Är sedan snabbkopplingar imellan kompressorn och kylaggregatet, klart.... Sedan så är det ca 2 m kylrör så du kan dra ner kompressorn in under bodelen och ta frisk luft där ifrån. När jag står med el så kan jag använda min gamla 220 kompressor.
kompressorn heter Isotherm Compact 2001.

Betalade 4400 för kompressorn ink frakt.
Jag kan lägga upp lite bilder på det när jag varit till bussen.

MVH Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 6 Sep 2013, 15:25
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Ralf HBV 263 @ 2 Jun 2013, 23:47 ) *

Jag lät det gamla kompressor och kylslingan sitta kvar. Borrade bara ett hål på 3 cm och drog in kylrören där igenom och tätade med fogskum.
Skruvade sedan fast kylaggregatet i taket. Är sedan snabbkopplingar imellan kompressorn och kylaggregatet, klart.... Sedan så är det ca 2 m kylrör så du kan dra ner kompressorn in under bodelen och ta frisk luft där ifrån. När jag står med el så kan jag använda min gamla 220 kompressor.
kompressorn heter Isotherm Compact 2001.

Betalade 4400 för kompressorn ink frakt.
Jag kan lägga upp lite bilder på det när jag varit till bussen.

MVH Ralf

Ralf, Har du inte varit i bussen än? ohmy.gif

Tommy, hur gör man för att bygga om det, och vad kan det kosta ?

/ janne
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 4 May 2024 - 13:29
Designed from: InfinityStyles.com