Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Underhållsladdning
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 8 Nov 2020, 09:57
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 381
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Tänkte visa min lilla ide om att på ett enkelt sätt slippa sova dåligt under vintern vad gäller dom dyra startbatterierna
Fick ju byta för nåt år sedan och det är ju dyra grejor
Problemet med 24 volts laddare är ju priset när man redan har flera små Cetec laddare för 12 volt liggande
Borrade ett litet hål i bussgolvet ner till batteriutrymmet som på Scania ligger under förarplatsen
Kopplade ifrån ordinarie kablar och parallell kopplade batterierna för 12 volt och kopplade på från Cetec laddaren som kan ligga i kupe´n och mysa
Nu behöver jag inte oroa mig
Bifogad bild

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 4 Dec 2020, 23:31
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 328
Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527



tjo flöjt på er alla

här hos me vid arlanda så är de ju barmark å blötväder gräsmattorna tåll ingenting dom blir till lera ganska omgående om man kör på dom.

har inte varit till bussa på ett tag ,så jag var ut i dag å de visade sej att de inte räckte med 8 möss/råttor i bussen,ingen som fastnat nu men en massa spår efter dom.
så de blev å byta ost i dom å starta elverket å dammsuga bort lortarna.,

kollade batterierna å de visade ju 12,6 volt,varit välldigt lite sol här så inte undra på,slog på tändningen å de visade 11,7 volt,körde värme gallret i 30 sekunder å vred sen på nyckeln ,,vroom på ena gång.de kändes härligt å höra att motorn startade så lätt samt ingen rök kom ut ur avgas systemet.

jag ska inte säga jag förstår detta galler som värmer,ordentligt...attans vad de e effektivt helt klart,,men de gäller å ha ström för de drar en del under dom här 30 sekunderna.

well bussa fick stå å gå en stund å de e tur den laddar fullt på tongång
så man slipper å stå med förhöjd tongång.

det verkar som de e ett rått å möss år i år har tagit 8 på raken än så länge å de verkar inte å mattas av än tyvär.
turligt nog så är de inga som hunnit å gnaga på några kablar i allefall gäller å hänga med å vittja fällorna.

jag tror jag åker på å antingen försegla takluckan längst fram ,eller försöka å få tag i en ny plast lucka som passar,,för den som e är så slut så den går bara sönder mer å mer sad.gif
well inte så mycke å göra på utsidan just nu då allt e så blött,men vi får la se hur framtiden beter sej smile.gif

jag kan rapportera att de bensin elverket jag köpte fortfarande går som en klocka bästa köp jag gjort på den fronten smile.gif

saknar att bussen inte är besiktigad så man kan ta en sväng emellanåt,men skam den som ger sej smile.gif

tja de var väll allt för denna gången
ha de gott alla

kurre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 March 2024 - 11:06
Designed from: InfinityStyles.com