Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Renoveringstråd MB LPO 1013
Christopher HBV385
inlägg 18 May 2016, 11:24
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 7
Registrerad: 16-May 16
Från: Junsele
Medlemsnummer: 5026



Så här ska det nu alltså bli vår bussens renoveringstråd, där jag ska skriva lite om framgångar och motgångar. Tack på förhand för ert stöd och peppning.

Jag hittade bussen av en slump. Den stod under tak på ett tidigare sågverk. Bussen har gått här uppe i Jämtland under en längre tid. Den har stått minst 10 år och jag förväntar mig en del utmaningar.

Jag har ingen möjlighet nu att ha den hemma för att skruva. Tills den rullar och är godkänt på besiktningen förlitar jag mig på hjälpen av en verkstad som ligger mittemot där bussen står nu.

En av gubbarna där satte igång och startade motorn. Trots att den har gått mer än 55000 mil lät den bra och gick fint. Så länge det inte finns luft i systemet går varken koppling eller bromsarna. Hoppas att det inte blir några större överraskningar där.

Tyvärr levererar kompressorn, som sitter direkt vid motorn, ingen luft. Det kan bero på fastrostade ventiler eller helt enkelt på en trasig kompressor. Det är något som tål undersökas vidare.

Och så tog verkstadsgubben "ett allvarligt snack" med mig om ekonomin i projektet. Jag förväntade mig inte att gå ut med vinst någon gång. Nu kostade inte bussen så jättemycket, och vi räknar med att det kostar 5-10 tusen tills den rullar. Eftersom inköpet blev billigare än väntat finns det viss utrymme. Ändå får man lite bekymmersamma känningar i maggropen. -Vad kommer det här kosta? Nä, så där får man inte tänka. Vi är en stor familj och vi vill ha en semesterbuss som håller, samtidig som vi behöver ha ekonomin att verkligen åka iväg med den smile.gif Både min fru och jag har goda minnen från semesterresor i husbilar i Europa och USA, och det vill vi även göra möjlig för våra barn. Vi har tillräckligt med äventyrsgener i blodet, i brukar inte slå djupa rötter var än vi bor. Vi ser det som en investering i framtidens goda minnen för våra barn och oss själva smile.gif

Men vi är övertygade att allt kommer att bli bra. Bussens storlek är idealisk, den verkar ändå vara i någorlunda bra skick, så det kanske inte blir så farlig.

Tack för idag smile.gif
Christopher


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild

--------------------
1982 Mercedes Benz LPO 1013 Deltaplan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 May 2016, 21:52
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Christopher.
Det skall bli kul att följa ditt bygge och se vad resultatet blir.
Men kolla först hur chassi och motor drivlina samt bromsar är innan du lägger ner en massa pengar på inredning och bygge.
Vill inte vara någon olyckskorp men varför inte göra en provbesiktning på den som den är så får du en arbetsbekräftelse på den tekniska biten.

MVH
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Christopher HBV385
inlägg 19 May 2016, 06:41
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 7
Registrerad: 16-May 16
Från: Junsele
Medlemsnummer: 5026



CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 May 2016, 22:52 ) *

Hej Christopher.
Det skall bli kul att följa ditt bygge och se vad resultatet blir.
Men kolla först hur chassi och motor drivlina samt bromsar är innan du lägger ner en massa pengar på inredning och bygge.
Vill inte vara någon olyckskorp men varför inte göra en provbesiktning på den som den är så får du en arbetsbekräftelse på den tekniska biten.

MVH
Tommy HBV 1


Tack Tommy smile.gif
Det var precis så jag också funderade. När det finns luft i systemet ser vi hur kopplingen och bromsarna fungerar, och hur mycket aarbete vi får lägga in. Inredningen kommer sist.


--------------------
1982 Mercedes Benz LPO 1013 Deltaplan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 May 2016, 20:17
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Tjo!
Junsele är inte så längt från mej. Ta en tur och kolla på mitt bygge av Lilla Fröken.
Skicka ett PM så berättar jag hur du hittar mej.
//Lars


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 March 2024 - 00:59
Designed from: InfinityStyles.com