Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Vattenburen värme, Ett eller två system?
*Mathias
inlägg 1 Sep 2007, 16:24
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Är i språng med att förbättra mitt värmesystem inför vintern. Idag har jag ett konventionellt system där elementen i bussen hänger ihop med bussens kylsystem. Problemet med detta är ju att man åker på att värma hela motorn när man egentligen bara vill värma inuti bussen. Förvisso kan jag enkelt stänga av kopplingen till motorn men då tappar jag också kontakten med expansionskärlet. Hur har Ni gjort?

Jag har varit inne på att installera värmeväxlare och separat expansionskärl men jag vet inte om det är den bästa iden.


Kom gärna med ideer. Jag har idag en 30 kw webasto (jag vet , det är helt sjukt men den satt i) och skall dessutom i med en elpatron. Webaston drar tyvärr lite mycket ström.

Kan man använda vanliga husvagnselement i bussen om man har det kopplat till kylsystemet? De känns lite klena för det, eller?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 3 Sep 2007, 15:37
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



Jag kommer enbart att installera ett extra expansionskärl i min buss och använda kranarna för att stänga av kopplingen till motorn.

Att använda husvagnselement ska gå utmärkt, men du tappar nog kapacitet i värmesystemet om du kopplar dem som dina vanliga element. Iaf i min buss så är alla elementen seriekopplade, detta gör ju att om jag någonstans kopplar in ett minielement som är lika grovt som ett sugrör så får alla elementen endast tillgång till det flöde som rymms genom sugröret smile.gif

Men om du kopplar ett par av de mindre husvagnselementen parallellt och sedan kopplar in dem i serie i ditt vanliga system så borde det fungera utmärkt.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 3 Sep 2007, 21:17
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej
Det enklaste sättet är att bara montera in en trevägskran på returledningen från elementen.
Returvattnet går då via den nya ledningen från trevägkranen till innloppet till pannan direkt. Motorn blir då bortkopplad.Kommer det inte in något vatten till motorn så kommer det inte något ut. Men utledningen från motorn står fortfarande öppen så att inget extra expantions kärl behövs.
När det gäller husvagnselement så får du vara oppservant på att dom brukar vara släta vid slanganslutningen så att slangen lätt kan hoppa av. Husvangnar har inget slutet system. I BUSSEN HAR DU ETT ÖVERTRYCK PÅ CA 0.8 BAR SÅ DET ÄR RISK ATT SLANGEN HOPPAR AV.
Leta upp några gammla busselement från någon gammal buss istället dom har bättre effekt.

Vill du fråga om något om inkopplingen så slå mig en signal.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 3 Sep 2007, 23:39
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Tack,

Tommy,
jag är ganska säker på att utsidan från motorn har en termostat som gör att inget vatten går ut till värmesystemet förrän motorn nått arbetstemperatur. Hindrar den inte eventuell kommunikation till expansionskärlet?



/Mathias

CITAT(Tommy HBV 1 @ 3 Sep 2007, 22:17 ) *

Hej
Det enklaste sättet är att bara montera in en trevägskran på returledningen från elementen.
Returvattnet går då via den nya ledningen från trevägkranen till innloppet till pannan direkt. Motorn blir då bortkopplad.Kommer det inte in något vatten till motorn så kommer det inte något ut. Men utledningen från motorn står fortfarande öppen så att inget extra expantions kärl behövs.
När det gäller husvagnselement så får du vara oppservant på att dom brukar vara släta vid slanganslutningen så att slangen lätt kan hoppa av. Husvangnar har inget slutet system. I BUSSEN HAR DU ETT ÖVERTRYCK PÅ CA 0.8 BAR SÅ DET ÄR RISK ATT SLANGEN HOPPAR AV.
Leta upp några gammla busselement från någon gammal buss istället dom har bättre effekt.

Vill du fråga om något om inkopplingen så slå mig en signal.

Tommy HBV 1

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 4 Sep 2007, 06:08
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Termostaten sitter på utgången till kylaren Värmen till elementen kommer direkt från motorblocket. På Volvo motorer sitter det flera termostater som styr förarvärme och passagerarvärme men defrostervärmen är kopplad direkt på motorblocket. Sen är det för det mesta ett litet avluftningshål i termostaten så den är aldrig helt tät och det hålet skulle räcka till för att vattnet skulle expandera i så fall.

Vattnet expanderar lika åt alla håll både på över och undersidan termostaten undre kylarslangen är ju förbunden med motorblocket utan hinder.

Gör en skiss på systemet du har så är det lättare att koppla in så det blir rätt.

Tommy HBV 1.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 10 June 2024 - 19:51
Designed from: InfinityStyles.com