Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Stopp på motorn
Bernhard
inlägg 24 Oct 2006, 20:43
Inlägg #1


Oregistrerad









Hej!

När jag har fått igång motorn så spinner den snällt men när jag vill att den skall sluta spinna så funkar inte avstängningsknappen... motor bromsen funkar inte heller. Finns det ett smidigt sätt att stänga av motorn?

/Bernhard
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 25 Oct 2006, 07:33
Inlägg #2


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



CITAT(Bernhard @ 24 Oct 2006, 21:43 ) *

Hej!

När jag har fått igång motorn så spinner den snällt men när jag vill att den skall sluta spinna så funkar inte avstängningsknappen... motor bromsen funkar inte heller. Finns det ett smidigt sätt att stänga av motorn?

/Bernhard


Vad är det för motor?


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 25 Oct 2006, 18:52
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 301
Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30



Bernard vore det en gammal motor skulle du draner varvet på tomgången via stoppkappen och sedan lyfta lite på gaspedalen när du vill få stopp på motorn . Har du fått hem den från Jönköping nu ?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bernhard
inlägg 25 Oct 2006, 19:59
Inlägg #4


Oregistrerad









Hej Peo!

Bussen är en volvo b58 -69 och motorn är en HD eller THD 100 A. Att trycka på avstängningsknappen verkar inte ge önskad effekt.

Hej Carl-Albin

Att ställa den i Jönköping var inget smart drag men jag hade inget val då bussen inte ville som jag ville....

Nu måste den upp! dels för att jag har inte tid att åka till Jönköping dels för att markägarn börjar muttra lite. Jag skall ner i helgen och leta efter vad det är som pyser i bränslesystemet så den kan komma upp i arbetstryck. Jag räknar med att köra upp den söndagen den 5 november.
Go to the top of the page
+Quote Post
Carl-Albin HBV72
inlägg 25 Oct 2006, 20:37
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 301
Registrerad: 22-March 05
Från: Dalby utanför Uppsala
Medlemsnummer: 30



Ring när du är på väg så att jag vet om du vill stå hos mig
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 25 Oct 2006, 21:08
Inlägg #6


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Om du öppnar luckan i golvet i bussen så har du pumpen rakt ner. I bakänden på pumpen sitter en ventil som skall stänga av motorn mot stoppreglaget, det går även att styra den manuellt, tryck den bara bakåt. Om det är juste skall det sitta en wire på reglaget som går ut någonstans på utsidan, oftast sitter den i luckan där du kommer åt topparna på höger sida av bussen. Stoppknappen funkar bara när du har fullt lufttryck i systemet och efetr vad jag förstår har du problem med att få upp trycket så kolla det först så ska du se att det går att få stopp på motorn med knappen.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Gäst
inlägg 26 Oct 2006, 10:09
Inlägg #7


Oregistrerad









Hej Peo

Tack för tippset!

Jag har inte problem med att få upp lufttrycket utan jag hr problem med att någonstanns mellan diselpumpen och spridarna läcker det disel vilket gör att motorn tappar effekt. Det jag skall göra i helgen är att leta reda på vart det läcker och laga den så bussen går bättre när den körs hem.

Hej Carl-Albin

Jag ställer gärna bussen hemma hos dig. Jag har haft det lite körigt på sista tiden därför har jag inte hafft tid att göra något åt bussen men nu skall den upp och börjas skruva på toast.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 26 Oct 2006, 16:35
Inlägg #8


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Spridarrör alltså, jag förstår.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bernhard
inlägg 29 Oct 2006, 13:19
Inlägg #9


Oregistrerad









Mutter....

Då bussen stått still ett tag hade det bildas rost i tanken som sen har sattigen grovfiltret. Filtret var helt igensatt med ett tjockt lager gammal rost.

För att få av glaskoppen var man tvungen att skruva av muttern/bulten/mojjengen som sitter fast i bygeln och håller klaskoppen på plats, för att kröna det hela så drog jag av piggarna som bygeln går igenom. Är det någon som vet vart man kan hitta en ny?

Jag måste köpa nya batterier då dom gamla inte orkar dra runt motorn tillräckligt fort så att de´n hinner tända.

Snart ger jag upp för helgen men ett sista försök skall jag nog få med.

/Bernhard
070-466 86 86 (om det är någon som vill ringa och muntra upp en)
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 11 June 2024 - 14:15
Designed from: InfinityStyles.com