Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Elschema
*George
inlägg 2 Dec 2004, 16:55
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



En i mitt tycke bra pedagogisk bild hur man kopplar sin el i bussen.

hejs/GB


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 2 Dec 2004, 19:23
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej George.
Jag håller tyvärr inte med dig.

Skulle tex.l Start batteriet bli urladdat så kan du inte använda belysningsbatterierna till startbatterier.

Om belysningsbatterierna har blivit urladdade och du behöver ordentlig laddning samt att du har en kort körsträcka. Då är det fulladdade startbatteriet med och styr laddströmen för att spänningen är uppe i startbatteriet och talar om för regulatorn att här är det nästan fulladdat.

Batteriladdningen via solpanel och 220v laddar bara belysningsbatteriet.

Det var bara några komentarer som jag har.

I mitt tycke så är det bättre med två helt skilda batteri pack som man skiljer bort med två manuella brytare. man kör hela bussen både chassi delen och bodelen på den batteri grupp som man valt, vill man köra på båda så gör man det och laddar då upp båda till fulladdat , När man stannar och vill säkerställa en start så slår man igen en av batteripacken, när man sedan ska starta så är det bara att starta som vanligt utan att behöva bry sig om huvudströmbrytaren. Då laddar generatorn mot det batteripacket som du har förbrukat ström ur. Skulle inte bussen orka starta så är det bara att slå på det andra batteri packet starta, sedan koppla bort det igen.

Jag har två 75amp fritids batterier( som jag kallar säkerhets batterier.)
Till startbatterier
dom har jag i princip alltid bortkopplade.

Jag har 300amp till start och förbrukningsbatterier dom är i stort sett alltid inkopplade.

Står man stilla och är ansluten till 220v eller solpanelen laddar då slår jag på båda brytarna då laddas båda batteri packen.

Det är vad jag tycker men vi har ju alla olika åsikter. biggrin.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 6 Dec 2004, 23:00
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



hej Tommy,

Det är inte fråga om olika åsikter - jag är bara på jakt efter den optimala lösningen för att alltid ha bästa strömkvalitet i min buss.

Jag har beskrivit mitt batteriproblem för Dig tidigare och fått min buss inkopplad ungefär enligt bifogat schema. Samtidigt tror jag att Du sätter finget på problemet med elförbrukning och elkoppling - KISS (keep it simple stupid = håll det enkelt smartskalle).

Jag tar mycket gärna del av Dina idéer för att få bästa lösningen i min buss.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 00:24
Designed from: InfinityStyles.com