Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

57 Sidor V < 1 2 3 4 5 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Lilla Fröken
Hasse HBV 253
inlägg 27 Oct 2012, 16:25
Inlägg #31


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Helt rätt, man ska ha julafton när man känner att det behövs. Många fina delar där cheers.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 27 Oct 2012, 20:14
Inlägg #32


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jadu Hasse, det var verkligen som julafton happy.gif Vädret var fint, nån minusgrad så att marken inte var lerig, solen sken och det var allmänt gott!! Att sen få gå runt och plocka såna smådelar som behövs till Lilla Fröken (LF) var anbetung.gif

I dag har det hänt lite mer på LFs hus.
Höger sida är så gott som klar. Fick hjälp av god vän och det behövdes när plasten skulle på!! Att hålla reda på närmare 10 kvm plast när det blåser var nästan noway.gif

I morgon hoppas jag att vi hinner färdigt vänstersidan med!!

Bifogad bild
Det är lite högt!!

Bifogad bild
Kanhända man kan kalla detta "svartjobb"?


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 28 Oct 2012, 10:11
Inlägg #33


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Ser makalöst bra ut thumbs.gif

Hmm,hoppas du och din vän inte byter tjänster med varandra, sånt är väl kriminellt bloedmann.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 28 Oct 2012, 19:29
Inlägg #34


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Oh nej!! Inte nåt kriminellt beteende hos oss inte rolleyes.gif
Sånt får andra hållas med!! hmm.gif

Däremot ägnade vi oss åt rejält svartarbete för att bli färdiga med vänster sida!! smile_rofl.gif (blev klara ca 18.30)

Så, härmed meddelas officiellt att taket på Lilla Frökens temporära boning är klart! klatsch.gif

Nu är det "bara" resten kvar... kapa bort lite överflödig plast och installera några fler strävor samt ankra det hela ordentligt.

Tyvärr hann jag inte med att ta några bilder så..... ingen bildning i kväll

action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 29 Oct 2012, 18:06
Inlägg #35


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Jag målar upp bilderna för mitt inre öga och det ser väldigt gediget och bra ut. construction.gif
Nöjd liten fröken, tillika Husse å Matte kan jag tro yahoo.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 29 Oct 2012, 19:45
Inlägg #36


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Tack o tack hat_2.gif Jodå, vi känner oss nöjda med bygget. Gör ju kommande takarbeten mycket enklare construction.gif

I dag har Moder Jord bestämt sig för att hållfasthetstesta bygget. Det blåser MYCKET HÅRD ostlig vind och hyfsat tätt snöfall. snezinka.gif
Tyvärr hann jag inte "snygga till" vid takfot och gavelspetsar så där hänger lite "överskott" och flaxar i blåsten. Ser dock ingen mening att försöka nåt i kväll.... stegen lär blåsa omkull rolleyes.gif

Så, jag tar en välbehövlig vilokväll och ägnar mig åt att elda för värmen inomhus. lagerfeuer.gif

Hörs o syns
action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 2 Nov 2012, 17:26
Inlägg #37


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Så var det november och den så fint frusna marken med ett litet snötäcke har töat bort dry.gif
I dag har jag en dag hemma på farmen, SOVMORRON thumbup.gif tänkte jag igår kväll! Men tji fick jag baeh.gif det har stormat rejält i natt så jag har legat vaken och lyssnat på plasticen som fladdrat. Så klockan 0800 (ungefär) var jag ute och började fixa med detta. private.gif

Men vilket busväder shockkk!.gif horisontellt regnblandad snö snogubbe.gif och stegen hotade flera gånger att blåsa omkull, men envis som man är... whip.gif

Tog 2 bilder när jag var in och bytte kläder första gången..
syns inte nåt av snön men titta på bild 2 ser ni uppe till höger vimpeln på grannens flaggstång.

Bifogad bild

Bifogad bild

Ha de gott
action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 4 Nov 2012, 22:21
Inlägg #38


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jaha, söndag kväll... mellow.gif i morgon dags för grottekvarnen igen... mellow.gif

Trodde att jag skulle hinna börja sätta kapen i sängkammarn längst bak, men inte då baeh.gif
Det var hårdgrotta på går´n för att allt "skrot" som ska va kvar inte ligger ivägen för den kommande snöröjningen.
Till råga behövde en kompis akut hjälp med elsystemet på sin traktor wacko.gif och medans jag var där skulle han kolla vad som läckte kylvatten... de va vattenpumpen sad.gif

Well, jag får väl va nöjd att det är lugnt när snön kommer för att stanna.

action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 18 Nov 2012, 21:28
Inlägg #39


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Tänka sig!! Söndag kväll IGEN!! rolleyes.gif

Äntligen har kofoten fått motion och jag har fått tillfredsställa min förstörelselusta crash_2.gif

Sängarna på höger sida och längst bak är nu endast ett minne blott, samt samlade i en hög med "rester" laugh.gif

Har även flyttstädat ut lämningarna efter forna husbuss-ockupanter maus_3.gif

Tanken är att begränsa mej till denna sektion till att börja med. Ska ner i lastutrymmet och börja med att laga balkarna och byta det golvet. Sen isolera och därefter bygga vårt nya sovrum. construction.gif

OMRÖSTNING:Ska jag "öppna upp" fönstren och sätta solfilm istället? help.gif

De e tur att man är optimist, så här i början glare.gif det lär väl bli lite annat ljud i skällan nån gång i framtiden laugh.gif

Ha de gott
action-smiley-030.gif

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 19 Nov 2012, 09:40
Inlägg #40


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Oj, här händer det grejer shockkk!.gif

Jag är personligen lite känslig för ljus i sovrum (har inga fönster och täcker för takluckan) så jag skulle nog köra med både solfilm/rullgardiner/tjocka gardiner eller kanske något ännu mer radikalt hmm.gif men det där är ju smaksak, det kan ju vara trevligt att ligga i bingen och spana ut över ängsmarkerna eler vad man nu har utanför.

Vad kul att få bygga nytt och fräscht thumbup.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 19 Nov 2012, 12:42
Inlägg #41


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Lars och Elisabet HBV 251 @ 18 Nov 2012, 21:28 ) *

Ska jag "öppna upp" fönstren och sätta solfilm istället?

Om det ska bli ett sovrum som endast är sovrum (dvs, det ska inte användas som soffgrupp el liknande på dagarna), då skulle jag rekommendera att täcka så mycket som möjligt.
När man är ute på somrarna och ska försöka sova brukar det vara ett elände att få det tillräckligt mörkt!
Jag har två småfönster men funderar på om jag inte kan bygga något mer permanent än mörkläggningsgardinerna som så lätt läcker in lite. Är det bara en liten glipa så vaknar man kl 3 eller 4 på sommarmorgonen av att den stora strålkastaren lyser rakt in...!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 19 Nov 2012, 20:53
Inlägg #42


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Tack för svaren thumbup.gif tar gladeligen emot fler synpunkter!

Vi har i kväll hystat ut vrakdelarna och börjat mäta lite och funderat. K hustru wub.gif har börjat rita på en planlösning och ska klura på hur vi ska vrida och vända på grejorna. idea1_2.gif

Jag har fortsatt att riva "extraväggarna" för att kolla rutorna som är igenbyggda. Har hittills hittat en som läcker ordentligt och minst en till som är misstänkt. Därför blir det "lucköppning" och tätning av dessa, och sedan byta ut allt vattenskadat material. rolleyes.gif

Det är synn att man måste göra en massa annat dry.gif istället för att vara hema och bygga buss.

Nya tag i morron

action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 20 Nov 2012, 09:50
Inlägg #43


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Usch da, vattenläckor är inte skoj, hoppas du får ordning på det utan att riva runt alltför mycket.

Grymt praktiskt med en hustru som är inredningsarkitekt thumbup.gif Dreamteam action-smiley-035.gif

Bussfolk borde ha en friskrivningsklausul från distraherande arbete och bara uppbära lön, helst en dubbel sådan, så vi kan fokusera på det som är viktigt.

hat_2.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 20 Nov 2012, 17:15
Inlägg #44


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1045
Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43



Ett litet tips till er som bygger om. Innan vi skulle börja bygga vår nya Svea så var vi ute med gamla Svea hela den sommaren och vi klippte ut i pappbitar, i skala, som möblemanget, gjorde en bit som då var bussen. Vi gjorde även en gubbe så man fick se hur det funkade att gå, komma mellan osv. Sen möblerade vi vilt.
Visst är datorn jätte bra, men att sitta vid köksbordet med en pilsner och diskutera, drömma och flytta papperslappar fram och tillbaka det är grejor det thumbup.gif
Det här med ljuset från fönster är ju så himla olika när man ska sova. Som norrlänning är man van vid ljusa nätter på sommaren, huvudsaken är väl att solen inte lyser direkt på en där i bingen.
Lycka till med era byggen. Det är så roligt med fler som kämpar. Själva ska vi sätta sågen i det nybyggda badrummet och installera en tvättmaskin. Det blir spännande laugh.gif

//Sussie
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 20 Nov 2012, 21:35
Inlägg #45


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Hasse!! Jag kunde inte sagt det bättre själv!! thumbup.gif Löneslaveriet lägger ju sordin på det kreativa och så förhindrar det ju ett självförverkligande som i dag anses sååååå viktigt! laugh.gif

Sussie!! Papperspusset är en klart underskattad metod!! MEn den funkar alltid thumbup.gif även utan ström party-smiley-029.gif

Fortsatte rivningen men nu på vänster sida. Städade ut resterna av en mycket avliden maus_3.gif samt dess sista boning.

Men nu blir det kväller!
action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

57 Sidor V < 1 2 3 4 5 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 17:15
Designed from: InfinityStyles.com