Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Skiljerelä, eller annan lösning?
Tom HBV168
inlägg 30 Jan 2009, 11:54
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hej!

I förra fredagens chatt påbörjades ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)!

Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och såklart har jag frågor i amnet:
Kan någon förklara för mig varför det är förkastligt att via vanligt skiljerelä styrt av D+ på generatorn koppla ihop och därmed ladda båda batteribankarna samtidigt efter start?
Är det någon skillnad om man använder ett spänningsstyrt skiljerelä?

Det jag är ute efter är ju såklart att båda batteribankarna skall laddas så fort man startar motorn. Alltså har man en batteribank till själva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it).

Jag hade tänkt använda artikelnummer 58404043 från http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det är bättre att lösa det med ett spänningsstyrt relä eller rent av starta på bodelsbanken och ha startbatterierna som backup?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 30 Jan 2009, 13:03
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!

En generator ger ju en viss mängd ström och den ska ej belastas med för många Amperetimmar i batterikapacitet. Låt säga att en generator får lastas med max 250 Ah och du har 130 Ah startbatterier så kan du ladda ytterligare 120 Ah batterier i bodelen. Har du mer batterier än så kan man dela upp det i grupper och manuellt välja (med en huvudströmbrytare per batterigrupp) vilka som ska kopplas in på laddning.

mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 30 Jan 2009, 14:09
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag hade tänkt att koppla det hela så här:

Bifogad bild

Men det kanske är läge att fundera ut en annan lösning på det hela? En laddningsfördelare eller spänningsstyrt skiljerelä är kanske på sin plats?
Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slå om den titt som tätt smile.gif

En generator laddar bara max vad den är specificerad för, och det enda som händer om man har för många AH i sin batteribank är ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillräckligt länge.


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 30 Jan 2009, 17:49
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Det är väl egentligen två saker man vill undvika...

att man tömmer startbatterierna vid förbrukning och strömstörtning mellan de olika batteribankerna.

Jag har ett spänningstyrt skiljerelä med halvledardiod i vilket innebär att den öppnar när startbatteriet nått 27.3 volt och stänger vid 25.8 volt. Det innebär bara att laddningen till mina bobatterier startas när en överkapacitet finns. Det kan heller aldrig bli ngn strömstörtning då min stora bodels bank (640 Ah 24 volt gelbatterier) eventuellt är helt tom då de snabbt sänker spänningen i startbatterierna så att skiljereläet stänger.

Har ingen animng om det är optimalt, men det fungerar bra. Tror att jag har 50mm2 kabel emellan bankerna.

Det finns en tredje aspekt man bör ta med och det är eventuell gnistbildning. Så här stora batteribanker är ju inte helt ofarligt.

Ang generator så är väl inte bussgeneratorer de mest optimerade, varför man bör kunna belasta dem maximalt i princip hela tiden. Givitvis slits slitdelarna mer än om den laddar minimalt.

Jag kan inget om detta egentligen men elmotorverkstaden som renoverade och trimmade min generator försökte förklara det för mig.



CITAT(Tom HBV168 @ 30 Jan 2009, 14:09 ) *

Jag hade tänkt att koppla det hela så här:

Bifogad bild

Men det kanske är läge att fundera ut en annan lösning på det hela? En laddningsfördelare eller spänningsstyrt skiljerelä är kanske på sin plats?
Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slå om den titt som tätt smile.gif

En generator laddar bara max vad den är specificerad för, och det enda som händer om man har för många AH i sin batteribank är ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillräckligt länge.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 31 Jan 2009, 22:02
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Jag skall nu försöka redogöra min erfarenhet vad det gäller inkoppling av start och bodelsbatterier.

Man har två av varandra helt oberoende batteripack. båda är dimitionerade med en kabelarea på minst 35 kvadrat, är kabel längden längre än 3 meter bör man ha 50 kvadrat. detta gäller även på minus sidan.
Man jordförbinder varge 24 volts pack till Jord Chassi.

Startbatteri
Plusspolen på batteripack 1 vi kallar det startbatteri drar man till en manuell huvudsträmbrytare och ansluter till den ena anslutningen vi kallar den anslutning (1) Den andra anslutningen (2) ansluter man batterikabelen som går till startmotorn.

Bodelsbatteri
Plusspolen på Batteripack 2 vi kallar det bodelsbatteri drar man till en manuellströmbrytare och ansluter till anslutning (1) den andra anslutningen nr (2) på bodelsbrytaren drar man en kabel till anslutning (2) till Startbatteriets huvudströmsbrytare.

Funktionen med detta är att man kan samköra båda systemen samtidigt och man kan använda ett i taget om man vill.

Jag gör som så
att när jag startar hemmifrån på min resa så har jag båda batteripacken anslutna. vid första stoppet så tar jag ur brytaren för startbatterierna och lägger på instrumentbrädan väl synlig så jag vet att den är där. Vid det stoppet är båda batteripacken full laddade.
Resan fortsätter nu endast på bodelsbatterierna som då är anslutna till allt vad som gäller el i bussen. Startbatterierna står helt frånkopplade.
När man sen startar efter några nätters stillestånd så startar man som vanligt på bodelsbatterierna och generatorn får då ladda mot ett batteripack som har låg spänningspotentsial vi leker med tanken att batteriet har endast 20 volt kvar, alltså generatarn ger vad batteriet kräver.
Om inte bussen skulle starta så slår man på brytaren för startbatterierna och startar bussen. när bussen startat så slår man av startbatteriet igen och lägger tillbaka nyckelen på instrumentbrädan. Startbatterierna har endast utfört en start och behöver inte laddas utan bodelen skall ha allt.

Om vi nu tänker på skiljereläer och dioder spänningsvakter mm mm så fungerar det också men vi får inte samma laddningsefekt på bodelsbatterierna. Anledningen är att generatorn styrs av ett laddningsrelå som är spännings styrt ju högre spånningen kommer upp ju mindre ström (amp) lämnar generatorn. Är startbatterierna med i inkopplingen som då är full laddade så skickar den signalen till regulatorn att jag behöver ingen mera ström och laddningen blir då mindre.

Jag vet att många påstår att när batteripacken blir samankopplade så jämnar det ut sig. men fel tycker jag.

Jämnför med två hinkar vatten ena hinken tom den andra full.Hinkarna fylls allt saktare allteftersom dom når kanten. Ena hinken är tom så där kan man fylla på med fullt flöde. den andra är full och vill inte ha något. Om man nu går på den teorin att man tömmer över halva hinken till den andra, då är man ju redan halvägs på laddningen och flödet minskar,
Samtidigt att strömen flyter från startbatteriet till bodelsbatteriet.

Jag har kollat detta mycket noga och det visar sig att när jag startar på förbrukade bodelsbatterier så laddar generatorn ca 65 amp och slår jag på startbatterierna så sjunker laddningen till ca 25 amp, slår jag av igen så laddar det 65amp.
Jag är övertygat att detta ger bästa laddningen och det har funkat sen 1986. jag har vid två tillfällen fått använda startbatterierna för att komma igång så det har inte varit någon risk för glömska och att bli strömlös.
( FÖRSTA STOPP BRYTARE UR)

Detta var ett långt innlägg. jag försökte att göra ett kopplings schema men misslyckades. är någon intreserad så hör av er.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 31 Jan 2009, 22:27
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



OK, nu fattar jag vad du menar med att spänningen gör att generatorn inte ger max laddningsström!
Dock finns ju (dyra) automatiska lösningar i form av laddningsfördelare (nu har vi passerat skiljerelästadiet). Denna t.ex.: http://www.odelco.se/webshop/laddford/cd75150.html
Jag saxar lite från sidan:
Laddningsfördelningen sker enligt principen, att mest urladdad batteribank får största laddningsströmmen.
Via den andra ingången kan man sänka laddningsspänningen till startbatteriet med 0,7 V, så att det inte överladdas. Detta är en fördel bl.a. när man har en stor batteribank till förbrukningen och behöver köra länge för att den skall bli full. Eller har en laddningsregulator som lämnar högre spänning än normalt. Eller har olika typer av batterier till förbrukning och start.

Den mest kostnadseffektiva lösningen verkar ju dock vara att helt enkelt i normalfallet starta på bodelsbatterierna och ta till startbatterierna endast i nödfall som du säger.
Jag ger mig dock tusan på att jag kommer att glömma "FÖRSTA STOPP BRYTARE UR", fast när man upptäckt hur jobbigt DET är så kanske man anstränger sig för att komma ihåg det lite mer? smile.gif

Vart kan man hitta strömbrytare som klarar alla dessa ampere? Och var kan man hitta 50 kvadrats kabel för ändamålet?

Stort tack för din redogörelse!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 12 May 2024 - 07:33
Designed from: InfinityStyles.com