Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

3 Sidor V  1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Dax för vånda!
Peo HBV 2
inlägg 30 May 2005, 07:06
Inlägg #1


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Jaha. Då var det Bussters tur att rulla till skranket och få sin dom! shockkk!.gif . Håller med Charsten, tandläkare och bes.män!! USCH!! sad.gif


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torgny J HBV 66
inlägg 30 May 2005, 08:08
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 735
Registrerad: 9-January 05
Från: Varberg
Medlemsnummer: 17



Tjena Peo action-smiley-030.gif Glöm inte rapportera utgången här på forumet. Vi väntar med spänning shockkk!.gif
Há Dé Gôtt
Torgny


--------------------
Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman
Solveig och Torgny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 30 May 2005, 18:01
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Vaddå vånda????
På onsdag är det dags för ULLRICK att försöka smyga igenom en registreringsbesiktning för att återta orginaltotalvikten som sänkts för 20 år sen.
Ska väl inte vara nåt problem om dom inte upptäcker att det är 2 cylindrar till och 50% mer effekt under huven..... wink.gif
Går det vägen så blir det nog en eller annan toast.gif ......
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 30 May 2005, 19:17
Inlägg #4


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Ja ja Man kan ju alltid hoppas huh.gif 4 tvåor blev det sad.gif Ett framdäck snedslitet blink.gif Bägge bromshävarmarna bak glappa i sidled haee.gif Fjäderfäste bak bristfällig rep. mad.gif och oljeläckage motor haee.gif lastbil!! Har man inte jobb skaffar besiktningen det åt en!!! doh.gif


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Guest
inlägg 30 May 2005, 19:26
Inlägg #5


Oregistrerad









Beklagar Peo sad-smiley-046.gif Jag får ju mitt lagom till Elmia toast.gif ska in till skranket i slutet av augusti shockkk!.gif

Há Dé Gôtt
Torgny
Go to the top of the page
+Quote Post
Torgny J HBV 66
inlägg 30 May 2005, 19:27
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 735
Registrerad: 9-January 05
Från: Varberg
Medlemsnummer: 17



OUPS glömde logga in igen. Klickade på känken i mailet och...


--------------------
Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman
Solveig och Torgny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 31 May 2005, 08:43
Inlägg #7


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Ja det där lät ju inte riktigt som nåt man vill höra NU, när man bara vill vara ute och åka. sad.gif
Hoppas det är grejor som du kan pyssla med själv och att det inte tar hela semesterkassan love-smiley-024.gif


--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Sussie Q m. Svea
inlägg 31 May 2005, 17:02
Inlägg #8


Oregistrerad









Hejsan.
Trist när inte besiktningen går som man tänkt.
Vår gamla buss smög igenom besiktningen utan anmärkning. Helt blankt papper. laugh.gif Ha det bra.

Sussie o Åke
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 31 May 2005, 17:13
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Våran gammling gick igenom också med blankt papper. thumbs.gif Samt med komentare. Tänk om alla nya bussar hade så bra bromsar som denna. Då känns det fint. Och tänk vad bra bussen går när man åker hem och vet att allt är i ordning.
Men jag kan inte förstå eran oro för besiktning och tandläkare. Jag vill ha ordning både på bussen och tänderna, och då är det väl bra att någon kollar det haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 31 May 2005, 21:20
Inlägg #10


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Det är väl inte själva besöket som är skrämmande utan följderna shockkk!.gif 2 Bromshävarmar 1 framdäck +oljeläckaget blir en hel del jobb och kostar också en slant sad-smiley-046.gif Kanske hela reskassan till Höljes gör åt haee.gif Svetsningen är ett skitjobb som jag fixar på en kvart smile.gif Suck!


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 1 Jun 2005, 08:43
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Det är alltid tråkigt när man får bakslag på besiktningen men vi måste komma ihåg att vi är ute och rullar i fordon som fått pension från sina jobb för både 10 och 20 år sedan, det var en kille som sa till mig en gång för länge sedan då jag tittade på en husbuss från Kiruna........"citat: skall du skaffa en sån här så måste du gilla att skruva oxå och inte bara åka" ........ ett ganska sant uttalande tycker jag. thumbs.gif
Vi fick ju oxå bakslag men det är bara att fixa det och ut och åka igen, på nästa träff har vi glömt det. food-smiley-004.gif


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lotta och Roger HBV 45
inlägg 1 Jun 2005, 19:49
Inlägg #12


Oregistrerad









Vi har våran vånda i augusti efter semestern och det är ju skönt.
Peo vi hoppas verkligen inte att all reskassa går till reperation sad.gif
NU ska vi ta oss till höljes och då hoppas jag att ni är där och ja alla andra goa människor oxå förståsssssss nature-smiley-003.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 2 Jun 2005, 09:06
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Jahaja nu har ULLRICK vart inne och fått sin dom.... sad-smiley-046.gif
Det går nog åt minst fem helrör för att smälta det där.... mad.gif
Jag bara undrar: Hur stor är chansen att man träffar på en besiktningsman som äger en F 83:a från tidigt 70-tal i det här landet? (alltså samma chassie som bussen är byggd på) doh.gif doh.gif
Den måste vara mindre än möjligheten att hitta den omtalade nålen i höstacken!!!
Eftersom det var fråga om att höja totalvikten var det alltså en registreringsbesiktning med en förhoppningsfull bussägare som chansade på att ingen skulle begripa att det fanns 2 cylindrar för mycket under huven, den är trots allt 34 år så dom gubbarna borde ju vara pensionerade nu.... baeh.gif
Besiktningsmannen som alltså äger en F 83:a tittar lååångt på den smådarrande bussägaren och säger med djup röst: VAD ÄR DET HÄR FÖR EN MOTOR???!!!??
Darrande bussägare replikerar shockkk!.gif : Jaaeeh det är ju en Volvo....! unsure.gif
Besiktningsman, strängt mad.gif mad.gif : JA DET SER JAG VÄL, men det skall vara en 4-cylindrig perkinsmotor i den här, det vet jag för jag har en själv och här sitter det ju en sexa! mad.gif
I det läget inser den näst intill spasmiske bussägaren att DET HÄR ÄR INGEN BRA DAG..... sad.gif sad.gif censored.gif
(Det enda positiva är väl att det möjligen skapas ett hyfsat underlag för framtida munterhet biggrin.gif yahoo.gif inom en viss husbussklubbs emellanåt något fuktiga food-smiley-004.gif toast.gif party_2.gif träffar....)

Nåja, om bussägaren fixar oljeläckaget på den STOOORA motorn, den ojämna bromsverkan fram samt fixar ett intyg från volvo lastvagnar på att resten av fordonet står pall för "kraftpaketet" samt uppgifter om hästkraftantal och vridmoment och att volvo godkänner installationen så ska det som det ser ut idag gå att smita igenom det finmaskiga regelverket även i gamla "svitjod"..... huh.gif

Man ser framtiden an med tillförsikt med andra ord....! smile.gif

Är det apropå det och ingenting nån i den här klubben som när denne har skrattat färdigt kan tänka sig att rota i sina gömmor efter ett par hjulcylindrar till en F 83:a,
Det skall vara fyrbultade Lockheed med gjutnummer 107667c innerdiameter 1 3/8 tum, annars går der även med den tidiga versionen 1 1/4 tum så får jag svarva upp dom.
Det är inte tätt på ena framhjulet pga. gravrost....därav den ojämna bromsverkan.

Hoppas ni som har nöjet med besiktningen kvar får nöjet att åka mer än att lösa byråkratiska frågor!
Richard
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 2 Jun 2005, 14:15
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Hmmm.....det känns helt plötsligt ganska enkelt att svetsa en liten rostskada, justera handbromsen och skruva i en ny bromsljuskontakt coffee-n-news_2.gif

Förlåt Richard men jag kunde inte hålla mig........ doh.gif nåja.... du verkar ju inte ha tummen mitt i handen så detta fixar du nog. yahoo.gif


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 4 Jun 2005, 09:53
Inlägg #15


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Bromshävarmarna är fixade skall bara monteras när det slutar regna mad.gif Fram däcken byts mot bättre beg. 315/80 22,5. blink.gif Svetsningen och oljeläckaget skall också fixas. unsure.gif Ena hävarmen är det problem med eftersom det sitter norrlandsväxel på axeln. haee.gif Jag måste försöka få in bromsnyckeln i trumman 1Cm annars får jag inte bort hävarmen. (den tar emot växelhuset) doh.gif Alltid är det något sad-smiley-046.gif


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

3 Sidor V  1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 March 2024 - 15:43
Designed from: InfinityStyles.com