Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Renaultskåpbil till husbuss, Bygga husbuss från grunden
*Gudmar
inlägg 9 Mar 2007, 14:17
Inlägg #1


Oregistrerad









Hej
Jag har precis införskaffat en Renault Traffic T1400 som jag rensatut helt för att nu bygga en husbuss för fyra pers vilket kan vara lite bevärligt då den inte är så stor.

Det dyker direkt upp frågor om vilket som är det bästa sättet och vad som är tilllåtet, så jag undrar om ni har några tipps.

Min tanke är att registrera den som en PB2 med tre passagerare, jag undrar då hur många sängar man måste ha och vilka mått som krävs på dessa? Är kravet en fast säng per person? (jag funderar på någon slags hängmatts anording, kan det vara en bra idé?)
Sedan detta med förvaringsutrymmen. Hur stora och hur många måste finnas? Är kylskåp ett krav och isåfall hur stort?

Jag har tänkt mig som så att ett förarsäte och ett passagerarsäte fram i bussen, två säten aldra längst bak och soffor på sidorna så det blir som ett u i bakänden. I mitten ett bord som går att fälla ner för att skapa en säng av soffor och säten. Jag har haft tankar om en monterbar loftsäng, men har nu börjat fundera på någon slags dubbelhängmatta för att spara utrymme och skäraner på vikt.


Jag är tacksam för alla särkra som tveksamma svar. Tack på förhand // Gudmar en nyfrälst husbussentusiast thumbup.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 15 Mar 2007, 08:14
Inlägg #2


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Hej gudmar!
Du bör ha lika många sitt och sovplatser. Kylskåp, och hur stora förvaringsutrymmen du har finns inga bestämmelser på, men det bör ju finnas eftersom det är en husbil du bygger. I och med U-soffan bak som du kan bädda ner så är ju problemet med sängar löst. Finns inga bestämmelser på hur breda sängarna ska vara men du bör ju få plats att ligga där. Under soffan kan du göra förvaring så har du löst det problemet också.¨
Hoppas något var till hjälp annar får du höra av dig igen.
Mvh Peo


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 15 Mar 2007, 14:52
Inlägg #3


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Ang sängarna så undrar jag om jag inte "hört" någonstans, att de ska vara 80 cm breda, men att en säng får vara 60 cm.
Det var några år sedan, så det kan ha ändrats.


--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 15 Mar 2007, 21:56
Inlägg #4


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Eftersom det finns sänga för "hemmabruk" som är 70cm breda så måste det väl även vara godkänt i husbilar.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Christine o Gert HBV123
inlägg 16 Mar 2007, 11:26
Inlägg #5


Oregistrerad









CITAT(*Gudmar @ 9 Mar 2007, 14:16 ) *

Hej
Jag har precis införskaffat en Renault Traffic T1400 som jag rensatut helt för att nu bygga en husbuss för fyra pers vilket kan vara lite bevärligt då den inte är så stor.

Det dyker direkt upp frågor om vilket som är det bästa sättet och vad som är tilllåtet, så jag undrar om ni har några tipps.

Min tanke är att registrera den som en PB2 med tre passagerare, jag undrar då hur många sängar man måste ha och vilka mått som krävs på dessa? Är kravet en fast säng per person? (jag funderar på någon slags hängmatts anording, kan det vara en bra idé?)
Sedan detta med förvaringsutrymmen. Hur stora och hur många måste finnas? Är kylskåp ett krav och isåfall hur stort?

Jag har tänkt mig som så att ett förarsäte och ett passagerarsäte fram i bussen, två säten aldra längst bak och soffor på sidorna så det blir som ett u i bakänden. I mitten ett bord som går att fälla ner för att skapa en säng av soffor och säten. Jag har haft tankar om en monterbar loftsäng, men har nu börjat fundera på någon slags dubbelhängmatta för att spara utrymme och skäraner på vikt.


Jag är tacksam för alla särkra som tveksamma svar. Tack på förhand // Gudmar en nyfrälst husbussentusiast thumbup.gif



action-smiley-030.gif Hej Gudmar , för att du ska göra rätt ang sängar ta kontakt med besiktningsman , det har blivit nya regler , o som vi har fåt besked behöver du bara ha sängplats, o inte hur många , hör gärna av dej
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 6 May 2024 - 23:31
Designed from: InfinityStyles.com