Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Volvo b58? går varm
*Thoresson
inlägg 29 Jul 2012, 22:17
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 29-July 12
Medlemsnummer: 2261



Jag och frugan har idag dragit på oss ytterligare ett projekt (som om det inte räckte med diverse bilar ståendes, ett hus i akut behov av nytt tak, ett tunnbrödbageri, akvarier i extrem "nördmängd", ankor, höns, hundar och katter o.s.v)

Problemet är att den går varm om man står på lite och då menar jag verkligen lite. Om man håller sig på under 40Km/h (strax över tomgångsvarv)Så håller sig tempmätaren i det vita på fältet men det räcker med att höja till 50-60 knyck så går den ganska snart upp på rött. Det är gott om vatten i kylsystemet och det sitter en relativt ny kylare på och alla slangar och rör är bytt från motor till kylare. Den nya kylaren sitter dock ca 3dm längre fram än vart orginalkylaren satt så det är ganska långt mellan kylfäkten och "struten" kan det vara det lilla som gör det? jag tycker att fartvinden borde fixa det när man väl är på väg. Den kan utan problem stå en timme på tomgång utan att bli varm.

Några förslag?


Bild på det nyförvärvade åbäket. (Det är bara frugan som är behörig att köra den så jag åker väl på "carlsbergtjänst" när det väl blir dags att åka någonstans i den.)
IPB bild


Tack på förhand
Micke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 30 Jul 2012, 19:26
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Der ju svårt att säga. Men har du provat om termostaten fungerar som den ska.Kanske inte öppnar. Därför går det bra på tomgången. Kolla öven så att temp givaren är rätt i temp. Kolla även om vattnet flödar runt i systemet.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 30 Jul 2012, 19:56
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Är det en B 58 så sitter ju motorn under golvet och du har en axel fram för drivning av generator och fläkt. Fläkten kan vara styrd av vattentemperaturen och kanske inte funkar som den skall. Det sitter en lucka i golvet vid ingångs dörren fram som man justerar detta med. den är troligtvis luftstyrd och måste ha luft för att fungera.
Kolla så att fläkten sitter fast (inte går att snurra på när du stoppat motorn och den är för varm)
Ser du att fläkten snurrar när motorn gär så kan det vara endast av friktionen mebn det blir ingen efekt.

Sen så är tre dm ganska långt för att det skall funka ordentligt. Och vilken fartvind får du i 50 km?

Blir nedre kylarslangen varm så har du dålig kylning.
Är nedre kylarslangen kall så har du dålig cirkulation.

Tommy HBV 1
ps. Lycka till
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Thoresson
inlägg 30 Jul 2012, 21:46
Inlägg #4


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 29-July 12
Medlemsnummer: 2261



CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Hej.
Är det en B 58 så sitter ju motorn under golvet och du har en axel fram för drivning av generator och fläkt. Fläkten kan vara styrd av vattentemperaturen och kanske inte funkar som den skall. Det sitter en lucka i golvet vid ingångs dörren fram som man justerar detta med. den är troligtvis luftstyrd och måste ha luft för att fungera.
Kolla så att fläkten sitter fast (inte går att snurra på när du stoppat motorn och den är för varm)
Ser du att fläkten snurrar när motorn gär så kan det vara endast av friktionen mebn det blir ingen efekt.

Jag kröp under igår när den gick varm för oss och tryckluftsledningen till fläktstyrningen var kapad så jag tog helt sonika och kopplade en slang med tryck direkt till fläktstyrningen (den lilla termostaten som ska sitta på kylvattenledningen är borta) men med luft på så snurrade fläkten inte alls så jag kopplade bort den igen och då snurrar fläkten. Dock så är inte fläkten "låst" mot kardanen även om det känns att den är lite bromsad om man vrider på den med motorn avstängd, med luft på så är det inget motstånd alls.
CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Sen så är tre dm ganska långt för att det skall funka ordentligt.

Jag tänkte det jag också, är det läge att sätta en eller två elfläktar direkt på kylaren istället?

CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Och vilken fartvind får du i 50 km?
13.89m/s vilket på min kylare som är 57x70cm borde ge styvt 5,5m3 luft/s vid noll motstånd och om man inte räknar med den tryckökning venturieffekten ger, men jag vet inte hur mycket av den luften som faktiskt passerar genom kylaren eftersom det är kofångare och grejer i vägen. Dessutom så är det ganska täta celler i själva kylaren så det kanske inte blir så mycket luft som passerar igenom den som jag först antog. Vad ska kylfläkten ge för luftflöde vid normalt arbetsvarv? Sitter det någon termostat på motorn i stil med de som sitter på vanliga personbilar? Om bussen bara ska användas till sommarkörning så borde jag väl i så fall kunna plocka bort den helt enkelt och låta kylvätskan flöda fritt?

CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Blir nedre kylarslangen varm så har du dålig kylning.
Är nedre kylarslangen kall så har du dålig cirkulation.

Detta ska undersökas i morgon. Det blir i alla fall varmt i toppen av kylaren. Någon teori om vad skulle kunna orsaka dålig cirkulation när nästan alla ledningar och kylaren är nya? Vattenpumpen eller igensatta kylkanaler i motorn?

CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Tommy HBV 1
ps. Lycka till

Tackar ödmjukast för hjälpen.
Micke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 31 Jul 2012, 09:35
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Min fläkt går inte, är på kardan. Den skall väl ändå inte gå varm i 50 k/hm. Min blir aldrig varm fasten jag åkt upp för hygliga backar. Ibland så tänds varningslampan för tempvattnet men fortfarande långt ifrån varm. Har funderingarpå att sätta dit en elfläkt med relä mot varningslampan. Om du vill kolla tempen så sätt fast två digitala utomhus termometrar på ingående och utgående kylar slang med massor av eltejp som isolerar. Sen kan du se hur tempen ser ut och om termostaten öppnar. Ursäkta Tommy för att hag inte har pyntat avgiften. Det är semester och jag är på rullande med bussen i danmark.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 5 Aug 2012, 21:21
Inlägg #6


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



En sak jag själv undrar över är hur man luftar hela rasket. Ursäkta den milda trådkapningen här, men jag tänker att det kanske kan vara en idé att kolla på en B58 som går varm.

Själv har jag en B10M mk1 -84 som jag precis renoverat fläktkardanen på. Och när jag krälade runt under bussen så insåg jag att det ser ut att vara en hel del slangar och rör som kan springa läck. Själv har jag inte vågat fundera på hur många liter kylarvätska som kan finnas i detta system. I synnerhet inte om det är samma system som radiatorerna inne i bussen går på. Jag håller tummarna för att det finns någon värmeväxlare där.

Så min försiktiga fråga är hur man lyckas lufta detta kaos till vattensystem? För i samma andetag tänker jag på den varmgående B58:an:

-Kan det alltså vara luftfickor som ställer till med dina värmeproblem?
-Kan det vara en dålig vattenpump? På personbilssidan har det förekommit dåliga vattenpumpar som tappat pumpkapacitet. Tror det var VW som hade sådana bekymmer.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 6 Aug 2012, 19:30
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
I stortsett så är det aldrig några bekymmer med temperaturen på motoren när det gäller avluftning av systemet. Det som kan vara bekymmer är värmen i busen.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Petter
inlägg 15 Jul 2013, 00:05
Inlägg #8


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 13-July 13
Medlemsnummer: 3527



Hur gick det? Fick du ording på kylningen?

Jag har oxå problem med att den blir för varm (B58 -70). Jag måste ha värmefläkten på i fram, då går det bra.

En busskille sa till mig att B58-orna hade problem med just kylningen när det var varmt, och att jag kunde prova ta bort den mittersta termostaten. Så gjorde de visst förr åtminstone på sommaren.

Jag har gått igenom systemet efter bästa förmåga och tagit bort skiten som lagt sig i tillflödesröret till kylaren, kollat div slangar, kylaren, fläkten och kylarpumen. Hittar inget fel... Nu återstår termostaterna. Jag har dragit mig för det då det verkar sitta bänt till, men nu har jag inget val.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 1 May 2024 - 22:54
Designed from: InfinityStyles.com