Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Backkamera & GPS
Krilla HBV64
inlägg 25 Jun 2007, 19:40
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 62
Registrerad: 13-August 05
Från: Björneborg
Medlemsnummer: 52



Är det någon som har erfarenhet av Julas alternativ på backamera, dom har en svartvit och en med färgskärm:
Är dessa något att ha eller billigt skräp??

Angående GPS hur många använder gps?? I så fall vilket märke och modell rekomenderas skulle vilja ha lite tips.

Mvh Krilla hmm.gif hmm.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 25 Jun 2007, 22:35
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



Jag har inte testat just julas backkamera men har testat en del småkameror i andra syften.
Många av dem har problem när det blir lite mörkare ute (bilden blir grynig)

Det råd jag kan ge dig om just den backkameran är nog att du köper den och monterar den ytterst tillfälligt (typ dubbelhäftande tejp eller nått) och testar den hemma på gården bara. Du har ju öppet köp på jula så det ska inte vara några problem att lämna tillbaka den om du inte är nöjd.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torgny J HBV 66
inlägg 26 Jun 2007, 14:34
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 735
Registrerad: 9-January 05
Från: Varberg
Medlemsnummer: 17



Waeco har en för ca 2500 kr. Varför trilskas med ej fungerande backkamera när det finns Waeco.


--------------------
Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman
Solveig och Torgny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 26 Jun 2007, 19:29
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Backar gör jag utan kamera men en GPS har vi i bussen, det är en Sony U51 ( lite osäker på beteckningen) men är väldigt nöjd med den, lätt att använda.

Charsten 21


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*frazze
inlägg 29 Jun 2007, 22:15
Inlägg #5


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 25
Registrerad: 12-December 06
Medlemsnummer: 223



Jag köpte en stereo med 3,5" display som har alla lull lull finneser och till den kopplade jag en backkamera. Med en knapptryckning får jag in backspegeln på stereo displayen, nackdelen är att det kan vara svårt att se displayen i solljus.

Billigt kinesisk "kvalité".
http://www.importservice.nu

/Pierre
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Dan HBV60
inlägg 5 Jul 2007, 01:23
Inlägg #6


Oregistrerad









Hei!

Kjøpte Jula`s back-kamera typ svart/hvit for etpar år siden, er meget førnøyd.(mycket nöjd) Den har 2 kanaler, dvs. mulighet å koble inn f.ex barnas soverom også. Kan anbefales!!

Fortsatt god sommer, mvh. Dan. blomma.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 5 Jul 2007, 15:46
Inlägg #7


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Jag skulle gärna vilja ha backkamera, men monterad framåt.
Är mer orolig att jag ska dundra in i något när jag kör framåt än bakåt. Träd å annat krafs.
När jag ska bakåt kan ju alltid någon gå ut och kika.

Har en TomTom One XL som är ganska bra. I den manicken sitter norska Jörgen och talar om för mig hur jag ska köra för att jag inte ska komma vilse private.gif
Det hade förstås varit bättre om det fanns ett alternativ anpassat för tunga o långa fordon också när man planerar en rutt. Men det kommer kanske nångång(?)
Upptäckte nu i helgen när vi var till Höljes att jag inte hade en helt uppdaterad fartkamerafil, så jag ska ut på nätet o leta efter en nyare nu.





--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Krilla HBV64
inlägg 14 Jul 2007, 10:48
Inlägg #8


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 62
Registrerad: 13-August 05
Från: Björneborg
Medlemsnummer: 52



""Upptäckte nu i helgen när vi var till Höljes att jag inte hade en helt uppdaterad fartkamerafil, så jag ska ut på nätet o leta efter en nyare nu.""


Hmm är det inte enklare att bara hålla hastigheten action-smiley-030.gif action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Roland
inlägg 25 Jan 2008, 12:46
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 111
Registrerad: 22-April 06
Från: Mejerigården, Dyvik
Medlemsnummer: 88



Hej, här också! hat_2.gif

Kan ju inte hålla fingrarna i styr från den här tråden heller. laugh.gif

Jag skaffade mig nyligen en ny mobil. Nokia N73. Köp ingen så'n vad ni än gör... Riktigt skit faktiskt. angry-smiley-055.gif

Det som dock är bra och som fungerar på andra Nokia telefoner är deras "gratis" navigationsprogram Nokia Maps (eller nåt sånt).

Man laddar hem ett program till datorn hemma och för sedan över de delar av världen man vill ha. Sedan för man över de aktuella kartorna till mobilen från datorn så har man sluppit dyra kostnader för att överföra till mobilen direkt. Min N73 har ingen inbyggd GPS så jag köpte en på Tradera som skickar info via blåtand till telefonen. N95:an har inbyggd GPS och det kommer nog mer och mer.

Anledningen till att tjänsten är "gratis" och inte gratis är att man måste prenumerera på rösten som leder en på resan. Det finns olika varianter men jag har tagit ett 30-dagars abb. för 70 kronor. En vecka kostar 60 kronor och ett helår tror jag kostade drygt 500 spänn.

Detta är en budgetvariant av GPS i fordon men jag tycker att det har hjälpt mig att komma dit jag vill. Vi hittade klockrent till "Halvan" nere i Gislaved te.x.

Den enda fördelen med min N73 är att den har en stor skärm, 2 eller 3", vilket egentligen inte spelar så stor roll med tanke på att Ulla-Britta talar om för en upp till tre gånger vad man ska göra.

-Efter 700 meter, i rondellen, ta den andra avfarten.
-Efter 150 meter, i rondellen, ta den andra avfarten.
-I rondellen, ta den andra avfarten.

Det betyder i klartext kör rakt fram i rondellen...

Missar man så räknar hon om med blixtens hastighet.



Roland action-smiley-030.gif


--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 26 Jan 2008, 11:02
Inlägg #10


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



CITAT(Krilla HBV64 @ 14 Jul 2007, 10:48 ) *

""Upptäckte nu i helgen när vi var till Höljes att jag inte hade en helt uppdaterad fartkamerafil, så jag ska ut på nätet o leta efter en nyare nu.""


Hmm är det inte enklare att bara hålla hastigheten action-smiley-030.gif action-smiley-030.gif


Såklart att det är, men jag har inte en fungerande hastighetsmätare cry.gif


--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 28 Feb 2008, 17:36
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag hämtade ut min backkamera från Postens utlämningsställe igår. Jag beställde en kamera från Prylmix.se (https://shop.textalk.se/se/article.php?id=3...&art=575498) för bara 299:-. Testade en snabbsväng igår där hemma i går kväll. Funkade helt OK tycker jag både när min 300W halogen lyste på garageuppfarten men även utan. Såklart var det betydligt grynigare när det var kolsvart ute, men de inbyggda dioderna gjorde sitt jobb ganska bra tyckte jag...
Jag blev mycket förvånad att den var så himla liten och smidig! Jag hade inte så stora förhoppningar om att den skulle vara högkvalitativ, men jag tycker den presterar ungefär lika bra som kompisens 995 kronors kamera.

Den skall kopplas till en 7" TFT i bussen (http://www.jmedata.se/?Product=X-TFT712) den har dock gått upp med en hundring sedan jag köpte den i förra veckan (jag gav alltså 795:-)... Skärmen sätts automatiskt igång när den får signal på AV2-ingången.
Funkar för övrigt bra till spelkonsoler så man kan få se på TV ifred...

Jag tror det blir så bra så smile.gif


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jörgen HBV 156
inlägg 18 Mar 2008, 00:06
Inlägg #12


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 16
Registrerad: 17-November 07
Medlemsnummer: 504



Jag håller på att sätta en Waeco backkamera på bussen.
Tänkte sätta kameran alldeles ovanför nummerplåten bak.
Men jag undrar om kameran störs av skyltbelysningarna när det är mörkt?
Vad tror ni?


--------------------
Scania-Vabis Bf7659 1966
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 25 Jul 2008, 21:56
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag har monterat kameran strax under nummerskylten bak (den sitter väldigt högt upp på bussen). Jag har inga problem med att nummerplåtsbelysningen stör o ändå har jag en riktigt billig kamera.

Det verkar dock som om Prylmix har upphört med sin webbutiksverksamhet?! Jag skickade just ett mail till dem så vi får väl se vad och om jag får något svar från dem.



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Janne HBV 220
inlägg 22 Mar 2010, 22:11
Inlägg #14


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 49
Registrerad: 18-December 09
Från: Åsele
Medlemsnummer: 1168



Ang GPS Kör med en Garmin IQ 3600 Har den i bussen problemet med den det är ganska liten skärm annars funkar den bra. Problemet med liten skärm löste sig när jag köpte en N86 8 mp me dinbyggd GPS så kan jag koppla in den på backkameran och får en jättebild för när man kör frammåt så behöver man ju inte backkameran har en skärm med två bildlägen så man kan även se film på den action-smiley-030.gif


--------------------
Janne HBV220
www.beachcrest.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Katarina HBV 242
inlägg 10 Mar 2012, 07:48
Inlägg #15


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 12
Registrerad: 14-June 11
Medlemsnummer: 1959



Det finns en bra 7" navigator för billiga pengar med backkamera och allt. iGO8 som är ett ypperligt program följer med och ALLA kartor för Europa och lite utanför det med. Man kan ställa in GPS'n som BUSS för att slippa låga broar och sånt.

Natalie Handelsbolag säljer dem. De pratar svenska och det gör navigatorn med (även om jag föredrar den sexiga franska tjejrösten för att kunna öva upp min franska)

Enda nackdelen jag kan finna är att den är 12V. Så man får ha en omformare för det. Men den drar lite ström så den kan ju gå på samma som t ex radion? Å andra sidan är den nätt och flyttbar, Den går på cigarrettuttaget eller AC 220V eller USB-ström (1A 5V). Det interna batteriet räcker hyggligt långt, någon timme eller så. Man kan koppla ihop Navigatorn med sin dator med USB och även köra WinCE med annat kul i den. För E.böcker t ex. Mini SD Flashminne mm

Kolla på www.natalie.se för mer.

MVH JÅ Lang

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 18:24
Designed from: InfinityStyles.com