Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Projekt vanhool b10m
Oskar HBV 213
inlägg 7 Jun 2016, 21:29
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 31
Registrerad: 28-April 09
Medlemsnummer: 1014



Hej alla engagerade husbussägare!
Jag har varit medlem men inte så aktiv på senare tid, hade tidigare en gammal volvo buss från -64 som såldes för något år sedan.
Nu har jag skaffat ett nytt projekt och blev väldigt glad för inspirationen och kunskapen man hittar här!

Tänkte väl man kunde lägga upp lite bilder efterhand o visa lite vad man pysslar med, men mjukstartar lite ikväll med att fråga om någon vet vart man kunde få tag i en instruktionsbok och ev. kanske också en servicebok till min buss?
Bussen är en Volvo Vanhool B10M-60 från 1989.
Vidare har jag gissningen att bussen har THD100 motor med luftstyrd G8 växellåda.
Vore fint om någon hade tips så man kanske kan reda ut lite tekniska grejer.

/Oskar


--------------------
...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 7 Jun 2016, 22:06
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Kolla med Janne HBV 22
Han har skannat och digitaliserat verkstadshandböckerna för Volvo B58 som är komplett
och jag tror att han har en del för Volvo B10M också men jag kan ha missförstått det.
Ta kontakt med honom och fråga, du hittar kontaktuppgifterna i vår matrikel på hemsidan.

Lycka till med nya projektet!

Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Oskar HBV 213
inlägg 20 Jul 2016, 20:53
Inlägg #3


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 31
Registrerad: 28-April 09
Medlemsnummer: 1014



Tack! Jan har ordnat en kopia på böckerna till mig vilket redan kommit till stor nytta!

Tänkte även dela lite bilder på början av mitt nya projekt.
Har redan blivit en del fix och byggande.

Tog över bussen av en kille som börjat bygga en dusch och ett kök men sedan tröttnat till förmån för andra projekt.
Jag har efter det tillsammans med några goda vänner och en snäll pappa:
-Byggt lite våningssängar
-Byggt igen där hatthyllor suttit
-Dragit lite kabel
-Rivit ur den trasiga toaletten
-Monterat ett bord vid sittgruppen (Elben för framtida möjlighet höj och sänk)
- Bytt övre fäste och luftbälg höger fram
-Bytt säkerhetsventil, backventiler, snabblossningsventil och lite annat som har med luftsystemet att göra.
-Pillat bort gamla dekaler
-Grovstädat lastrum
Och mycket mycket mer.
Det suger mycket tid när man börjar!

Igår var dagen D då jag hade planen att åka och regbesikta.
Då våran Besiktningsman på Gotland är sjukskriven åker det ner folk från fastlandet ca: en gång i månaden.
Tyvärr gick det inte som man kunde önska, Behöver en större kyl, bättre förvaringsmöjligheter för kläder, guidestolen blir en tionde plats vilket inte är okej (Men en soffa och sängar man kan sitta i går bra...) och rinnande vatten var tydligen också ett krav.
Inga stora saker att åtgärda i sig och det mesta ändå sånt som skulle till framöver.
Det tråkiga är att nästa gång dom besöker ön är v35 och då har dessutom tiden för ombes. gått ut vilket renderar ny kostnad på 1950:- om jag inte lyckas förhandla mig till ett undantag.
Framförallt är sommaren och min semester förbi.
Det känns lite surt, allra helst när regelverket är minst sagt luddigt och alla punkter heter "övrig bedömning".

Som kuriosa kan jag nämna att trafikförsäkring för mig på bussen D-reggad som den står idag betingar en kostnad av 76000:- om året, alltså runga slängar 210:- dagen wacko.gif

Ska försöka bifoga lite bilder så ni kan få en uppfattning om vad som händer drink.gif

Lite bilder då smile.gif


Och så några till...


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild

--------------------
...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 19:55
Designed from: InfinityStyles.com