Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> avloppstank, olika lösningar
crille HBV 95
inlägg 20 Apr 2006, 10:46
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



Hej igen
.I vår buss har vi en mindre svart tank på ca 30 liter till toaletten och två större på 300 resp 200l för dusch och tvättställ badrum och den mindre 200 l till köket.
Jag funderar på en större avloppstank vad tycker ni om fördelar resp nackdelar ?
I många av de stora Amerikanska och stora Tyska har dom komb svarttank (toatank) och avloppstank för gråvatten fördel och nackdel med det?
Vad tror ni om dels en 30 liters och dels möjlighet att koppla över avloppsslangen till större fast tank beroende på resans längd tömmningsmöjligheter etc?

vore kul med lite tipps i detta delikata ärende.

Hälsn Crille
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
jørn hbv99
inlägg 20 Apr 2006, 11:03
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 26
Registrerad: 3-February 06
Medlemsnummer: 74



for meg virker det som du har nok tankapasitet, hvorfor en STOR tank da?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 20 Apr 2006, 12:07
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



30 liter kan ju i vissa lägen vara lite för liten tycker jag tex med många personer i bussen och långresa utan bra tömningsstationer
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tommi
inlägg 20 Apr 2006, 17:37
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Jag tycker inte du skall blanda grå och svartvattnet.

Om killarna kan gå ut och pinka så återstår bara "tvåan" som normalt ger 0,425 dl inkl spolning om det är en snålspolande toa. (1 ggr / dgn )/pers borde räcka 2 -3 dagar men tycker du att det är för lite fixa en tank/kasett till och fixa så du kan byta lätt.

Eller skit ute action-smiley-035.gif


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
crille HBV 95
inlägg 21 Apr 2006, 07:49
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 117
Registrerad: 18-November 05
Medlemsnummer: 67



nu var det ju kanske inte min tank e (he he ) att ni ska berätta för mig typ "jag tycker inte du ska ha " utan jag skulle vilja era olika proffsiga synpunkter på olika ideer fördelar och nackdelar om avlopptankar och iaf en motivering till varför man inte ska välja det ena eller det andra .
Det borde ju finna vissa fördelar med kombinerad svart/gråtank annars hade man väl inte valt den varianten i 7 millioners husbussarna eller? Likväl måste det finnas nackdelar .Det var liksom lite mer detta jag var ute efter att brainstorma .

MVH Crille
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 21 Apr 2006, 09:44
Inlägg #6


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Jag är nyfiken på hur stor färskvattentank du har.
Det låter som att den är på ca 500L, kan det stämma?
Jag har färskvatten 400L och till det två st 200 liters plastfat som avloppstankar. En till gråvatten och en till toan. Det fungerar utmärkt.
Nån gång har gråvattentanken blivit full innan man kommit till tömningsstället, men då kan man ju låta den "sippra" lite obemärkt sådär...
En fördel är förstås att man öppnar rätt tank och inte tömmer ut färskvattnet som jag gjorde i Höljes wacko.gif
Jag skulle inte vilja ha gemensam tank för toa/grå.


--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Guest
inlägg 21 Apr 2006, 11:08
Inlägg #7


Oregistrerad









hej .
Jo vi har 500l färskvatten i rostfri tank på vår buss och totalt 500 l i gråvattentankar fördelat på 300l resp 200l tank.
Det lutar nog åt två 30 liters svarttankar som dels är enkla att tömma och ändå räcker en del dagar och en koppling mellan så tank 2 fylls aut när tank 1 är full.
MEN faktum kvarstår att de stora dyra millionbussarna inte har den lösningen utan stora fasta tankar där både gråvatten och toaavlopp går ner i samma vad är fördel resp nackdel med detta?

Ha en fin vårhelg nu allihopa.
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 21 Apr 2006, 11:48
Inlägg #8


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Fördelen är att grovt talat att skiten löses upp och späds ut bättre om man blandar, och du behöver bara en avtappning.
Nackdelar vet jag inte. Hanteringen är ju densamma; den skall tömmas oavsett storlek. Tänk bara noga på placering av tömmningen så att du får så lätt som möjligt att komma till tappningsställen och så att det blir minsta slabbet wacko.gif
Hoppas det hjälpt något.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tommi
inlägg 21 Apr 2006, 18:08
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 191
Registrerad: 24-August 05
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 54



Rent generellt kan man säga att en gråvattentank kan du tömma i en dagvatten brunn, men om du har bland tank dvs. svartvatten i måste du åka till en för ändamålet avsedd tömningsplats. Tänk på samma sätt som i en sommarstuga köksavloppet och dusch går i en stenkista medan toan går till en (2 - 3)kammar brunn eller sluten tank.

Sen är det upp till samvetet. wacko.gif


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Frank HBV61
inlägg 22 Apr 2006, 06:26
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 305
Registrerad: 21-November 04
Från: Påryd (Kalmar)
Medlemsnummer: 4



Håller nog med Tommi/83; 'gråvatten' - vad är det egentligen? Vatten, blandad med lite tandkräm, diskmedel eller tvål, och kanske lite rester av dryck eller kaffe/te. Denna blandningen kan tömmas nästan överallt, medan 'skiten' (utspädd eller inte) SKALL tömmas i till reningsverk anslutna system.
Att ha tillräckligt med kapacitet i svartvattentanken är bara att rekommendera - tänk dessutom på ventilationen - det börjar lukta ganska så fort i svartvattnet, och det är ju bättra att lukten försvinner genom ett avluftningsrör än att den tar sig ur tanken genom toan.... mad.gif

hadebra


--------------------
"Reservsmålänningen" Frank HBV 61
med ' Bullerjaan ' Volvo B57
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 5 June 2024 - 09:20
Designed from: InfinityStyles.com