Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Folk kör som...höns ?
Håkan HBV68
inlägg 18 Mar 2005, 19:50
Inlägg #1


Oregistrerad









En liten rapport från en helt vanlig dag i trafiken här i Falun-Borlänge trakten smile19a.gif

På väg hem från jobbet i Borlänge just vid Ornäs-korsningen där 4-filiga 110-vägen övergår i tvåfilig 70-sträcka som strax efter backkrönet blir 50 och vägarbetsområde :
Ser i backspegeln en bil som kommer i extrem fart i ytterfilen och mycket riktigt, när den 4-filiga vägen upphör lägger han sig mitt på den heldragna linjen i samma fart trots tät mötande trafik, passerar sedan backkrönet med full broms, får möte shockkk!.gif nitar så ABS:en får jobba för högtryck, kastar in bilen framför nosen på en långtradare.
Vid infarten till Falun är jag ikapp honom, det gick visst inte så fort trots allt...

Några timmar senare.
På väg in mot Falun från Gävle-hållet efter en lugn och incidentfri tripp till IKEA i Valbo :
Två bilar framför mig och vi närmar oss påfarten från Svädsjö på Lugnetleden där en fullastad timmerbil segar sig iväg.
Farten sjunker lite och då ser jag den i backspegeln private.gif private.gif
En Volvo i vansinnesfart, och inte tänker han väl...näe...kan inte vara möjligt.....jodå, han bara vrider ut i det andra körfältet trots mötande trafik och avsaknad av vägren doh.gif
Inte bara jag, utan bägge bilarna framför mig passeras på liknande sätt.
In mot rondellen vid Scandic, nu ligger token bakom timmerbilen som bromsar in, och..........nu kommer det : han kör om timmerbilen, inser sedan antagligen att han inte riktigt kommer att klara rondellen i den farten, och i bredd med 24 meter timmerbil.....så han tar rondellen på vänster sida blink.gif

Ett par timmar senare :
Ska tanka bilen och hämta pizza.
Svänger in mot macken och noterar i backspegeln en fyrhjulsdriven pickup som ligger väääldigt nära och trycker på.
Rullar lugnt in mot pumpen och till min oerhörda förvåning så försöker pickupen köra om mig och tränga sig före mig in till pumpen haee.gif haee.gif haee.gif
Min hjärna fattar inte riktigt vad han håller på med, hade den gjort det hade jag väl stannat så att han fått tanka före mig, men nu hänger jag inte riktigt med i svängarna så jag rullar vidare in till pumpen.
.....medans den nu förmodligen hyperventilerande pickup-föraren får lov att tvärnita, varvid han kanar med låsta hjul in i den bil som står och tankar vid den andra pumpen wacko.gif

Beskådar krossade extraljus, med mera, med mera, medans jag tankar klart och åker sedan vidare efter att ha lämnat namn och telefonnummer i fall nån av dom behöver vittne.
300 meter längre bort, jag brummar på i 70 knyck; från Jetmacken svänger en bil ut.....10 meter framför mig aj.gif

Vet i skrivande stund inte vilka bromsspår som blev längst.
Min bils, eller dom i kallingarna huh.gif

Håkan
Go to the top of the page
+Quote Post
Peeter HBV63
inlägg 18 Mar 2005, 21:56
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 174
Registrerad: 3-December 04
Från: Märsta
Medlemsnummer: 13



Visst kör vissa folk som dom inte hade en morgondag.
Man kan ju undra vilka ytterligare utbildningar/kurser som dom gått på efter dom har fått körkortet ?

1. Kör som du vore ensam på väg
2. Försten fram vinner....
3. zick-zack körning på vanlig väg
4. Bry dej inte om skyltarna efter vägen, bara dekorationer
5. Du behöver inte bry dej,medtrafikanter sköter om detta

Man blir inte ens förvånad när det smäller varje dag på väg hem.

I veckan här så blev en bil framför mej tvungen att tvärnita för att en annan bil kom från en sidoväg där det är stopplikt rakt ut på 70 vägen,bilisten framför hamnade på ett broräcke med bilen . Som tur var så hamnade tyngdpunkten av bilen på vägsidan , annars hade det blivit ett dopp med ett par meter ned till vattnet.
Bilen som svängde ut försvann bara .......som tur vara så uppfattade han bilnumret på den .
Vi får väl se om den bilföraren har körkortet kvar ..... angry-smiley-055.gif


Vad hjälper det om man själv kör lugnt när dom runtom inte uppfattar situationerna.......
Snart 2 månader sen blev jag påkörd på motorvägen på väg hem av någon som inte förstod att man skall titta framåt när man kör....och att det kan bli kö på motorväg också. angry-smiley-055.gif
Som tur vara så hann jag se bakåt någon 1/2 sekund innan det smällde och hann tänkte att han aldrig kommer att hinna stanna, nu smäller det........
Titta snabb om man kan komma undan någonstans.....nix....shit
bilar till vänster om en som rullade sakta och bilar på höger sida som susar förbi i ca 50 km/h ,lucka till framförvarande 3-4meter
Bara att trycka sej bakåt i stolen och greppa ratten hårt och ur med växeln och sen ställa sej hårt på bromsen...
Det är konstigt vad man hinner tänka och göra på så kort tid......
Vänta på smällen och vrid ratten åt vänster ...kändes konstig men logiskt med bilar som stod stod rullade sakta på vänster sida.

Skuffen blev ett par tre dm kortare och stötfångaren fram fick en spricka av framförvarande bilen.Men körbar som tur var....
Bilen som körde på var det inte mycket kvar av i framändan ...skroten nästa ....

Man är glad att man inte satt i en liten bil när det smällde ....

Lite stel i nacke och rygg blev man av smällen men det är något som är övergående enligt läkaren....



Planera din körning och visa hänsyn där ute.... thumbs.gif

// Peeter HBV63 action-smiley-030.gif






--------------------
Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ewa HBV11
inlägg 19 Mar 2005, 18:44
Inlägg #3


Häxa
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 876
Registrerad: 21-November 04
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 2



Hujedamej säger jag bara. Dalarna verkar inte vara ett dugg bättre än Fjollträsk.
Jag är ju inte ute och kör lika mycket nu.
Men de korta stunder jag varit ute så har jag sett en del tokigheter.
Jag förstår inte hur folk kan vara så hänsynslösa i trafiken.
Vissa verkar ju inte tänka på vare sig på sig själva eller andra.
Det värsta är ju vad snabbt allt går. Ena sekunden sitter de i en bil för att i nästa kanske ha orsakat någon skada för livet eller rent av dödat. Läskigt.
Tänk att ha ett liv på sitt samvete, då känner man sig nog inte så stor...




--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 22:21
Designed from: InfinityStyles.com