Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Bygga ny taklucka
Tom HBV168
inlägg 6 May 2014, 18:42
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Mina takluckor som är gjorda av glasfiber bl.a. har sett sina bästa dagar och jag funderar på att bygga nya då det troligen inte blir så lätt att hitta originalluckor i bra skick för en hyffsat billig peng. Jag vill gärna få in mer ljus i bussen och tänkte därför först att jag skulle göra något med plexiglasskivor och distanslist emellan. När jag sedan funderade vidare så tänkte jag att plexi kanske bågnar lite väl mycket och att det är ruskigt repkänsligt. Funderar nu på att beställa glaskassetter, d.v.s. härdat isolerglas (2 glas).

Takluckan har idag någon form av "luddig tyglist" som glider på kromade skenor. För att inte glida i sidled sitter det plastvinklar som håller den på skenorna.

Bifogad bild

Själva låsmekanismen som syns nedan hade jag tänkt flytta över till de nya luckorna. Har ingen aning om hur jag ska fästa plastvinklarna eller låsmekanismen, men det får väl bli någon sorts glaslim. Som "luddig tyglist" tänkte jag använda mig av den mjuka delen av ett kardborreband om jag inte hittar sådan list.

Bifogad bild

Jag funderar på att det blir en lite tyngre konstruktion än nuvarande luckor och även tyngre än plexivarianten. Plexivarianten har även fördelen att man kan borra och skruva fästen i den.
Någon som har några synpunkter och/eller tips?


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 6 May 2014, 19:33
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Den luddiga listen kan nog finnas hos Örebro Agenturaffär... har handlat en hel del från dom när det gäller gummi o tyglister. Värt ett telefonsamtal thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 7 May 2014, 00:05
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Tackar för tipset! Gjorde en snabb sökning på det därninga internettet (som ju bara är en fluga) och hittade denna lista på en i övrigt ganska "sparsmakad" hemsida: http://www.agenturaffaren.se/images/stories/katalog.pdf

Så det är alltså skraplist det heter den där listen med borst på. Någon som har ca 6 meter liggande o skräpar så gör den sig säkert fint på min buss smile.gif


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 8 May 2014, 20:51
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Du får mer info om du ringer... för dom har mer.
Borstlisten brukar dom ha på lösmeter...


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Kaj
inlägg 9 May 2014, 09:17
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 78
Registrerad: 2-February 14
Medlemsnummer: 4154



Hemsidan skall du inte gå efter har du möjlighet så skall du åka dit och man blir förvånad vad lister och allt möjlig dom har.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 10 May 2024 - 05:46
Designed from: InfinityStyles.com