Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Hur tolkar man bromsprotokollet?
Börje HBV216
inlägg 18 Nov 2009, 16:38
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Kan någon tolka mitt bromsprotokoll?

Ja då kan man dra en suck av lättnad. Bussen klarade besiktningen igår med blankt papper igen. Det blev ju lite stirrigt när man plötsligt fick brev från Transportstyrelsen om ändrade besiktningsperioder (12 mån) för veteranfordon som väger över 3,5 ton.
Min ordinarie inställelse skulle ha varit i lugn och ro tillsammans med vårblommorna i maj enligt tidigare 2 års intervall som nu ändrades (som för många andra) med en deadline den 3 december i år! Ett djäkla sätt, men nu är det gjort.

Men jag ska försöka ta mig i kragen och besiktiga i förtid näst år - någon gång igen under sommarhalvåret för att slippa hålla på med det här i november varje år. Det rullar ju i 12 månadersperioder från senaste besiktning.

Gubbarna på bilprovningen var trevliga och justa och dom tyckte jag skulle vara jättenöjd med bussen, speciellt bromsarna.
När jag kom hem och försökte förstå protokollet från bromskontrollen så fattade jag ingenting.

Kan någon hjälpa mig att förstå vilka värden som är viktiga att hålla koll på och var man eventuellt ser att det börjar bli dåligt…

Total bromskraft: 111,4 kN -Vad är det för siffra????
Beräknat retardation: 7,4 m/s -Summerat resultat????

Bifogad bild

Tacksam för lite upplysning i höstmörkret.


Börje HBV 216 hmm.gif






User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 19 Nov 2009, 11:23
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej,

Kn = kilo newton

kolla in http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_rörelselagar

Mvh

Mathias



CITAT(Börje HBV216 @ 18 Nov 2009, 16:38 ) *

Kan någon tolka mitt bromsprotokoll?

Ja då kan man dra en suck av lättnad. Bussen klarade besiktningen igår med blankt papper igen. Det blev ju lite stirrigt när man plötsligt fick brev från Transportstyrelsen om ändrade besiktningsperioder (12 mån) för veteranfordon som väger över 3,5 ton.
Min ordinarie inställelse skulle ha varit i lugn och ro tillsammans med vårblommorna i maj enligt tidigare 2 års intervall som nu ändrades (som för många andra) med en deadline den 3 december i år! Ett djäkla sätt, men nu är det gjort.

Men jag ska försöka ta mig i kragen och besiktiga i förtid näst år - någon gång igen under sommarhalvåret för att slippa hålla på med det här i november varje år. Det rullar ju i 12 månadersperioder från senaste besiktning.

Gubbarna på bilprovningen var trevliga och justa och dom tyckte jag skulle vara jättenöjd med bussen, speciellt bromsarna.
När jag kom hem och försökte förstå protokollet från bromskontrollen så fattade jag ingenting.

Kan någon hjälpa mig att förstå vilka värden som är viktiga att hålla koll på och var man eventuellt ser att det börjar bli dåligt…

Total bromskraft: 111,4 kN -Vad är det för siffra????
Beräknat retardation: 7,4 m/s -Summerat resultat????

Bifogad bild

Tacksam för lite upplysning i höstmörkret.


Börje HBV 216 hmm.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 19 Nov 2009, 17:28
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Mathias!

Tack för ditt tips om wikipedia. Jag snuddar nu vid att förstå
måttenhet kN, men har svårt förstå storleksordningen på siffran som anges och vad den betyder i praktiken - och vad som bra eller dåliga siffror...

Det kanske finns några gränsvärden eller liknande att leta upp
hos någon myndighet och därav förstå sammanhangen på något sätt.


Tack
Börje HBV216 haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 19 Nov 2009, 17:58
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Totala bromskraften är vad dina bromsar ger vid testet.
Beräknat retardation: 7,4 m/s - Summerat resultat =
Man kan säga att det är en kvot, man tar hänsyn till bromskraft kontra totalvikt. Hade din buss haft en högre totalvikt hade "Summerat resultat" varit lägre.
En lastbil måste ha retardation: 5,0 m/s, och en buss retardation: 6.0 m/s. Alltså har du mycket bra bromsar, dom skulle mycket väl räcka även om den vägde mer.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 19 Nov 2009, 19:53
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Tack Bertil!

Du förstod precis vilka samband jag famlade efter! Det var en klockren och bra förklaring på hur man får fram talet retardation och vad talet står i relation till!

Tack för hjälpen!!!

Börje HBV216 cheers.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 26 Nov 2009, 15:12
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 4-September 05
Medlemsnummer: 58



Ja, jag har också funderat en del när det gäller siffrorna i protokollet för bromskontrollen.
Speciellt då jag fick bakläxa på att bromsverkan på ena bakhjulet var ojämn och pulserande. Efter att ha bytt hela bromstrumman två gånger verkar det ha löst sig och besiktningen har gått bra de två senaste åren. Det finns tydligen gränsvärden för det också.
Enheten för retardationen m/s2 ( alltså ej m/s ) förefaller ju till en början lite mystisk. När man pratar om bromsar tänker man ju genast på bromssträckor och då passar ju meter bra. Men i det här fallet innebär ju ett högre värde bättre bromasr och alltså en kortare bromssträcka. Det måste alltså vara fråga om något annat.
Enligt Bertil får man värdet genom att dividera bromskraften med vikten. I exemplet alltså 111,4/15=7,4267.
Vi har då delat enheten kN med ton, eller N med kg efter division av båda med 1000. Men enligt definition är ju N=kg x m / s2. Delar vi detta med kg återstår m/s2 och vips har vi enheten för retardation, eller man kanske då ska säga omvänd acceleration om man tänker på hur Newton definieras.

Torleif
HBV87
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 27 Nov 2009, 11:44
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Torleif, tack för informationen!

Vilka kunskaper det finns i klubben! Om en dryg vecka skall jag tillbaka till samma grabbar på bilprovningen som kollade min buss nyligen för att besiktiga en Pick-up jag har - på samma testbana.

Herre jösses vad jag skall briljera med alla mina nya kunskaper! wink.gif
Det är som att förstå att det är vi som snurrar - och inte solen som går upp och ner…

Tack alla för hjälpen.

Börje HBV216



User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 27 Nov 2009, 22:47
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Det sägs att Musikjournalister är misslyckade musiker, Teaterkritiker misslyckade skådespelare ... och så vidare ....
Dom som jobbar på Bilprovningen fick inte jobb som mekaniker efter praktiken i skolan. laugh.gif
Men jag ska ju tiga: jag duger inte som musiker, inte som kritisk journalist. Så jag blev bara turnébusschaufför ....
Bertil mellow.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 18 May 2024 - 15:08
Designed from: InfinityStyles.com