Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Bladfjädrar
*Nicklas A
inlägg 30 Mar 2018, 17:58
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Jag är ganska säker på att ett huvudblad har gått av på min buss. Scania BR145 -73.
Jag pratade med El & Diesel här i byn och det var inga problem att fixa fram nya blad. Dom behövde veta bredd, tjocklek, längd och anta blad. Inga konstigheter men mina blad sitter instoppade i en låda i varje ända. Vad heter den typen av infästning och hur ser bladet ut inuti?
Jag vill inte öppna och titta nu för då kan jag inte köra den till lokalen där bytet ska ske.

Jag försöker bifoga en bild på lådan jag beskriver.
IPB bild
Om det sedan är någon som har blad ligger så är det också av intresse.

Mitt huvudblad är 100x12mm och 1650 låda till låda sen vet jag inte hur långt dom går in.

Med vänlig hälsning, Nicklas
Glad påsk
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 1 Apr 2018, 08:51
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej. Det är Scanias Bussfjädrar och dom ser ut ungefär som en knuten hand i änden. Dom ligger i ett gummiinlägg så det finns ingen metallisk kontakt med chassit. Gummit är svårt att få tag i. Jag har själv fått lakt dit extra gummi för att fulla upp den som var bortslitet.
Sen bekymret när man skall ta bort koppen under fjädern så sitter bultarna fast rostade och vill gärna gå av. Och det är svårt att värma loss dom när gummit är på insidan. Det kan nästan vara bättre att borra ur bulltskallen och lossa locket ta bort fjäder och gummi och sedan värma loss bulten och dra ur dom med en rörtång eller svetsa på en ny bultskalle.

MVH Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 1 Apr 2018, 14:32
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Tack för ett bra svar Tommy.
Jag funderad på hur jag skulle få loss bultarna pga mycket rost. Men med det du beskriver så kommer jag kapa bultskallarna och ta loss locket så har jag bättre möjligheter att för loss resten av bulten med krypolja och värme.
Kan det vara så att Ranås blifjädrar och liknande tillverkare har data på hur bladen ska se ut.
El & Diesel som jag tänkte beställa av ville veta längden men jag kan bara mäta fram till hållaren.

Med vänlig hälsning, Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 06:55
Designed from: InfinityStyles.com