Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Varvräknare?
*Berggren
inlägg 11 Nov 2012, 22:58
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



Hejsan.
Jag har nyligen blivit med racebuss/husbuss och i den funkar inte varvräknaren.
Är det nån i detta eminenta forum som vet vart den är inkopplad på en Volvo B58-60 årsmodell -72?
Undrar även om nån vet vart jag kan få tag på det främre knutkorset till fläktaxeln?

Tack på förhand Peter Berggren
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 12 Nov 2012, 10:12
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Jag har nyligen fått bakre delen av min fläktkardan renoverad på min B10M. Blev väldigt nöjd med jobbet. Det var Spaldings i Göteborg som fixade det. Volvo själva hänvisade mig dit. De verkar kunna bygga/renovera vad som helst.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 12 Nov 2012, 11:40
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Peter!

Jag hade för ett halvår sedan problem med varvräknaren och har också en Volvo B58 och samma årsmodell som du. Mätaren gick hackigt för att sen lägga av helt. Näst gång jag startade bussen kunde den fungera igen.

Jag började felsöka vid givaren som sitter på transmissionskåpan
över kugghjulet som driver axeln till insprutningspumpen.Givaren sitter vid röda pilarna.

Bifogad bildBifogad bildBifogad bild


Det ser ju lite annorlunda ut hos mig eftersom den är ombyggd genom att jag har en 12v och en 24v generator monterade ovanpå motorn enligt bilderna.

Fläktaxel-paketet är borttaget och ersatt av en elektrisk fläkt som styrs av en termostat. Så kan man också lösa problem med knutkors och en fördel med det förutom att det blir tystare är att det alltid är full fart på fläkten (när den behövs) oavsett varvtal på motorn.

Bifogad bild

Det var ett sidospår…

Jag hittade i mitt fall inget fel på givaren utan gick vidare till instrumentbrädan.
Jag vet inte om det går att läsa bifogade bild från verkstadshandboken(vi kan ju inte lägga upp så stora filer på forumet) men där står att en felkälla kan vara kabeln från varvräknar-instrumentet till jord via lufttrycksmätaren.
Bifogad bild
Jag hittade inget konkret fel som avbrott i kabel eller lös kabelsko. Men efter att jag tagit bort kablarna och bytt några kabelskor så har mätaren nu gått i ett halvår.
Det var vid tryckluftsinstrumentet som det såg lite skumt ut vid
en anslutning. Det känns ju lite långsökt att man lagar varvräknaren med kabelsko vid tryckluftsmätaren! Det är irriterande när man inte hittar ett konkret fel men jag får tro på att det var ett klassiskt jordfel…

JAG SKA PASSA PÅ ETT GE DIG ETT JÄTTEBRA TIPS.
Köp Janne Jerpdals verkstadshandbok med reservdelskatalog till Volvo B58, Volvo original, som han har scannat och samlat på en CD och säljer för några hundralappar! Hög kvalitet och överskådligt.
Jannes mailadress: jan.jerpdal@ telia.com

Lycka till med felsökningen!

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Berggren
inlägg 13 Nov 2012, 20:24
Inlägg #4


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



Tack så mycket för svaren.
Nu när jag vet vart jag ska börja leta fel kanske jag kan lösa problemet. Jag håller fullständigt med dig om att det är väldigt frustrerande när man inte hittar ett uppenbart fel. Saker och ting blir hela, men man vet inte vad man gjort laugh.gif

Jag ska absolut skicka ett mail till Jan och kolla om han vill sälja en CD till mig.

Hälsningar Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 13 Nov 2012, 20:43
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Och när man får nåt att funka utan att veta hur och folk står som fågelhokar å undrar hur man bar sig åt så säger man bara "Yrkeshemlighet!"
smile_rofl.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Berggren
inlägg 13 Nov 2012, 22:05
Inlägg #6


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



CITAT(RICKARD/ULLRICK HBV74 @ 13 Nov 2012, 20:43 ) *

Och när man får nåt att funka utan att veta hur och folk står som fågelhokar å undrar hur man bar sig åt så säger man bara "Yrkeshemlighet!"
smile_rofl.gif


Jajjamänsan, precis så går det till. Så ska man, samtidigt som man uttalar ovan nämnda ord, gärna stå och gunga lite på fötterna och sträcka hängslena. thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Berggren
inlägg 14 Nov 2012, 18:20
Inlägg #7


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



Så där ja, då har jag felsökt. Började bakom mätaren och märkte att det inte fanns nån kräm i pluskabeln och att jorden var dålig. Drog nya kablar och glad i hågen startade jag bussen för att få se mätaren röra sig. Men icke, inte ens ett litet ryck i mätarnålen cry.gif Kollade så att kablarna var hela från givaren och fram, och det var inga problem. Mätte då på givaren för där ska man ju tydligen ha ett visst motstånd, men det är helt tomt. Enligt felsökningsbilden ovan är givaren nån form av spole så jag misstänker att lindningen i den har gått av angry.gif

Är det nån som har en givare som ligger och skräpar?

//Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 24 Nov 2012, 12:57
Inlägg #8


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399



Vilken lyx att ha varvräknare!:-)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 24 Nov 2012, 18:09
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(*Berggren @ 14 Nov 2012, 18:20 ) *

Mätte då på givaren för där ska man ju tydligen ha ett visst motstånd, men det är helt tomt. Enligt felsökningsbilden ovan är givaren nån form av spole så jag misstänker att lindningen i den har gått av angry.gif



//Peter


Hej Peter!

Jag är nog den siste som borde svara men jag kan ju spekulera lite...

Spolens motstånd (240 Ohm) kanske ändras beroende på
om givaren står mitt för en tand på kugghjulet innanför eller inte?
Jag skulle ta ur givaren eller försöka ändra läget lite på motor och kugghjul för att se om det blir någon skillnad...
Det kanske är lite långsökt och förmodligen helt fel?
Resistansen i spolen är antagligen densamma hela tiden om givaren är hel...

Någonstans läste jag att givarens spets kan kladda igen
och då inte reagera på kuggarna som susar förbi innanför?

Ny givare har jag tyvärr inte något tips om.

Lycka till
Börje action-smiley-030.gif

CITAT(Jonas HBV 152 @ 24 Nov 2012, 12:57 ) *

Vilken lyx att ha varvräknare!:-)



Jag tror att det är en stor skillnad på när man skall betrakta varvräknare som lyx eller inte.

Har man motorn som reskamrat jämte sig i fram så är det en sak laugh.gif , men har man ”svansmotor” eller ”pannkaka” så är det en helt annan sak…

Jag saknade varvräknare fruktansvärt mycket när den var ur spel ett tag och såg det inte som lyx! Jag fick öppna chaufförsfönstret och hänga ut örat och via ljudet från avgasröret få kontakt med motorn längre bak i bussen... laugh.gif

Nä allvarligt, jag har en ”pannkaka” under ett välisolerat golv och man hör förstås motorn (om än svagt..) - men jag tycker att det är lätt gjort att man ständigt övervarvar på varje växel helt i onödan utan varvräknare.

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 24 Nov 2012, 23:09
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Håller med Jonas man kör på känn?
Men vi sitter ju jämte spisen och njuter??
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Berggren
inlägg 25 Nov 2012, 15:19
Inlägg #11


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



CITAT(Börje HBV216 @ 24 Nov 2012, 18:09 ) *



Hej Peter!



Spolens motstånd (240 Ohm) kanske ändras beroende på
om givaren står mitt för en tand på kugghjulet innanför eller inte?


Lycka till
Börje action-smiley-030.gif


Jag köpte en vekstadshandbok av Janne som du tipsade om, och i den stog det att givaren levererar ett antal volt beroende på varvtal. Har inte hunnit kolla detta ännu, utan det får bli när jag kommer hem igen (jag måste åka och jobba ibland också smile19a.gif )


CITAT(Jonas HBV 152 @ 24 Nov 2012, 12:57 ) *

Vilken lyx att ha varvräknare!:-)



För mej är det inte alls lyx. Har hyggligt välisolerat runt min "pannkaka" och har NOLL erfarenhet av att köra lågvarviga dieselmotorer, så jag åker ju förmodligen runt på övervarv på alla växlar utom den högsta.

//Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 6 May 2024 - 13:48
Designed from: InfinityStyles.com