Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Frusna bromsar.
*Nicklas A
inlägg 13 Dec 2009, 18:40
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Hej alla. Jag har en Scania 145 -73 som upplever sin första vinter i min ägo. Igår var första gången det var -grader och i morse så stog bussen still där jag parkerade in min vänner igår så att säga.
Efter 45 min pillande och värmande med varmluftspistol så fick jag loss handbromsen. Nu till min fråga:

Jag har bubbelburk på bussen. Hur mycket sprit ska det gå åt? jag har kört ca 200mil bara med det syns inte i burken.
Vad är det som fryser först? Jag värmde på spärrventilen för jag antog att det var där felet satt. Men det kan ju ha tinat någon annanstans när bussen gått 1 tim på tomgång.

Jag har 6 tryckluftstankar och luft i alla och inte särskilt mycket vatten i tankarna.

Vad är det som fryser och vart sitter komponenterna på bussen.?
Kan man göra något mer för att förhindra detta nästa gång utöver att ha sprit i bubbelburken och lufta tankarna?

Tacksam för bra svar... //Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
LenaHBV72
inlägg 14 Dec 2009, 05:21
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 127
Registrerad: 26-March 05
Medlemsnummer: 33



På min gamla buss som hade plåtburken fanns det ett vred på topen av injektorn som var fjäderbelastat och om man vred på den så stälde man om den till vinterdos .
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 14 Dec 2009, 07:59
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Nicklas
Det du skriver det syns inte i burken? är det att det syns ingen skillnad sen start eller är det att allt är borta?

Annars så är det det vanligaste att det fryser i backventilen mellan våt tank och kompressor. Det märker man på att säkerhetsventilen löse och det blir ett satans ljud. Vad fick du upp för tryck på manometrarna? avlastade kompressorn? Slocknade lampan för spärrventilen? Många frågor.
Om det var så att inte handbromsen släpte så var det troligen skyddsventilen till den tanken som frusit. Den har till uppgift att släppa fram luft till den tanken när alla andra är fyllda. Du skall inte kunna flytta fordonet förrän du har fullgod broms. Du skriver att det var luft i alla tankar men hur mycket tryck? Handbromsen släpper först vid ca 6 kg

När det gäller bubbelburken så är det viktigt att den tätar ordentligt mot hållaren. det skall bubbla i den när kompressorn laddar, den suger i sig ångorna från metanolen som är i den. Man justerar sugförmågan med filtrena som sitter innanför den fyrkantiga luckan på kompressorns sida, det är som en stor sockerbit. ju tätare dett är ju mera sprit sugs igenom burken. Många gånger så är det tomt i hållaren och då tar inte kompressorn någon sprit alls.

Det Karl Albin skriver tror jag är funktionen till en sprit injektor? den pyttsar in en dos varge gång kompressorn avlastar.
Ingen bubbelburk alltså.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 14 Dec 2009, 08:40
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Scania har bubbelburk, Mercedes har spritinjektor, något man kan göra för att skynda på är att lossa matarledningen från kompressorn och hälla i sprit där, då får man en rejäl dos rakt ut i systemet.

Normalt är väl att burken blir tom på ca. 3 - 4 dagar.

Felet man gör är att vänta för länge med att hälla sprit i behållaren då kylan kommer, den skall helst fyllas hela året, då fryser det aldrig.

//Charsten


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 14 Dec 2009, 17:47
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Hej alla. Tack för bra svar och jag ska försöka komplettera med lite information.

Min bubbelburk är halvfull och det har den varit hela tiden. det kanske ha sjunkit någon cm men inte mer. Koppen verkar sitta ganska bra (ska undersöka det bättre) Jag har bara kört ca 2-300 mil pga att jag köpte bussen i augusti men jag har alltid haft lika mycket sprit i burken.

Jag fick upp tryck i båda kretsarna (ca7 bar)och lampan för lågt tryck slocknade men lampan för spärrventilen slocknade aldrig.
Med hjälp av ficklampa och en kompis lyckades jag lokalisera spärrventilen långt upp innanför fronten men den verkade fungera(den rörde sig med fullt utslag) men handbromsen släppte aldrig. sedan värmde jag den med varmluftspistol och efter att tag så släppte handbromsen men jag vet inte om det var pga värmen.

Jag har hittat 3par lufttankar. Jag kröp under och drog i alla kedjor för att dränera men det var bara lite vatten i ett par tankar och andra var tomma på vatten.
hur mycket tryck det var i tankarna vet jag inte mer än att det pyste ganska bra under.

Jag har tittat på min bubbelburk ganska många gånger och funderat på om det inte borde vara dax att fylla på snart.
Hur mycket sprit ska det gå åt. Jag antar att jag ska få den att suga i sig lite extra eftersom jag bara åker någon gång ibland.
Jag ska kolla om det bubblar i burken och se om jag kan justera på mängden bromsarna suger i sig.

Förra ägaren tror jag inte har åkte på vintern. Inte dom senaste 5-7 åren iallafall. Nu frös ju bromsarna för mig så fort de blev någon minusgrad och över en natt.

Är det något mer ställe än tankarna som ska dräneras på vatten?

Oj det blev mycket oregelbunden text hoppas ni lyckas tyda vad jag menar.

Mvh Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 14 Dec 2009, 22:21
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



På kompressorn skall det sitta en fyrkantig bricka med små hål i, den kunde man byta till en med mindre hål i och på det sättet öka spritdoseringen, kommer inte ihåg om den satt på sidan eller ovanpå det är ju snart40 år sedan vi hade dom där 140:orna.

//Charsten


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 10 Jan 2010, 19:46
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Hej igen. Jag känner att det är dag att ta upp den här tråden igen. Nu har bromsarna frusit igen.
Har inte gjort någonting sedan sist så jag har inte väntat mig förbättring.

Här har vi haft -25 grader och då lyckades jag ställa ut bussen och sen tog det 2 dagar innan jag fick loss allt så jag fick in den i garaget igen. Då han jag med att prova både fruset kylsystem så att dieselvärmaren inte kunde göra något för att vattnet inte cirkulerade, Propp i bränsleledningarna så motorn knappt gick att få liv i samt ett fruset batteri som jag köpte nytt i höstas...
Dock inget problem med bromsarna denna gång

Däremot efter att bussen stått inne några dagar i ett dragit garage så skulle jag köra ut den idag så satt bromsarna fast igen.
Nu har jag fått gnälla av mig lite så nu lite frågor.

Är det någon som har litteratur på bromssystemet och gärna resten av bussen så jag kan se hur luftens väg är mellan tankar och ventiler är.

I all ilska så passade jag på och plocka bort bubbelburken för lite noggrannare felsökning och konstaterade att insuget i bubbelburken jag igensatt så efter lite rengöring och renblåsning så tror jag att jag kan vara nått på vägen.
Jag passade också på att göra rent bubbelburken så att man kan se igenom den samt gjorde ett streck vid aktuell nivå så jag ser om det går åt någon sprit. Jag ser dock inga bubblor i burken, Hur tätt ska det bubbla?

Fortsättning följer. Jag måste ställa ut bussen imorgon så får jag se om jag får in den igen innan det blir mildväder.

Mvh Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 11 Jan 2010, 17:58
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
I samma forum finns en tråd med rubriken "instruktionsbok" och tydligen har *Tomsa det du behöver i .pdf.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 1 Feb 2010, 18:50
Inlägg #9


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



CITAT(Bertil HBV30 @ 11 Jan 2010, 17:58 ) *

Hej!
I samma forum finns en tråd med rubriken "instruktionsbok" och tydligen har *Tomsa det du behöver i .pdf.
mvh Bertil action-smiley-030.gif



mellow.gif ja jeg har en gammel verkstedmanual og det meste står nok der... jeg skal sjekke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 1 Feb 2010, 20:46
Inlägg #10


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Hej Tomsa. Jag försökte maila dig men det kanske inte kom fram.
Hör gärna av dig till mig på nicklas@mekab.info
eller 070-2449294

Jag är jätteintresserad av den där rephandboken.

Mvh Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 2 Feb 2010, 07:23
Inlägg #11


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



Finnes det en måte å tine bromsene på selv om man ikke kommer til med varmluftpistol.

Bussen er uten luft i belgene så det nytter ikke å krype under

Jeg tenker på en form for induksjonsvarming av rør eller noe slikt ? :-)


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 8 Feb 2010, 01:26
Inlägg #12


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



CITAT(*Tomsa @ 1 Feb 2010, 18:50 ) *

CITAT(Bertil HBV30 @ 11 Jan 2010, 17:58 ) *

Hej!
I samma forum finns en tråd med rubriken "instruktionsbok" och tydligen har *Tomsa det du behöver i .pdf.
mvh Bertil action-smiley-030.gif



mellow.gif ja jeg har en gammel verkstedmanual og det meste står nok der... jeg skal sjekke

Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 11 May 2024 - 10:28
Designed from: InfinityStyles.com