Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

3 Sidor V < 1 2 3  
Reply to this topicStart new topic
> Konvertera 24V => 12V
Tommy HBV 1
inlägg 24 May 2012, 20:57
Inlägg #31


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Sussie.
Vist funkar det med omvandlare och dyligt. Men jag har byggt upp bussen på ett rent 24 volts system och har använt bifintliga kablar i bussen sen den gick i trafik. Alla kablar som fins är i orginal och fins med i kopplings schema på bussen. (hur många är det som ritar ett kopplingschema på egna dragna ledningar? Man tror att man kommer i håg men??)Ringsignals slingan ligger som en matarkabel runt i bussen och som en huvudsträmbrytare vid förarplatsen, slår man av den när man lämnar bussen så är allt bortkopplat. Man behöver aldrig springa runt ock kolla om allt är släckt o.s.v. Visserligen så kan man koppla in en omvandlare på den slingan någon stans, men varför hålla på med sånt när det även fins 24 volt komponenter. Eller man kan lägga två 12 volt i serie.

Var och en bygger efter eget tycke.
Huvudsaken är att man är nöjd vid vad man ådstakommer.
Sen så måste jag nog tycka att dom 24 volts gerjerna som fins i marknaden har avsevärt bättre kvalite än 12 volten
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 24 May 2012, 21:26
Inlägg #32


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Svea HBV77 @ 24 May 2012, 20:46 ) *

Vad har ni andra för åsikter?

Jag tycker det är jättebra med konkreta tips på inköpsställen (websiter är oftast smidigast eftersom vi är utspridda över hela landet). Ju mer detaljerade tips desto bättre! (ända ner till artikelnummer)

Jag tycker det är kul och intressant att få veta vad som finns hos olika leverantörer, i synnerhet om tipsaren har handlat där så det finns egen erfarenhet.

Om det i den aktuella affären inte finns det jag personligen är intresserad av så går jag givetvis bara vidare till nästa tips, bara för att det inte passar mig så kan det naturligtvis finnas många andra som är intresserade!

Vi använder både 12V och 24V i våra fordon, olika personer har av olika anledningar valt det ena och/eller det andra alternativet. Det finns inte ett 'bästa' val, det beror helt på vem som har bussen, hur den ska användas och en mängd andra faktorer.

Att sprida information och kunskap är oerhört viktigt och vi som inte kan så mycket tar gärna mot alla tips vi kan få!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 24 May 2012, 23:08
Inlägg #33


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Om man inte kopplar ledlisterna över en dimmer så kan man ju koppla två i en seriekoppling. Jag kopplade min belysning i trappan på det viset. Eller så får man hitta en dimmer (driver) som klarar 24V på matningssidan och som släpper ut 12V på ledsidan.

Jag brukar köpa ledlampor och sådant på www.ebay.com, kostar betydligt mindre än i Sverige, minst halva priset. Nackdelen är att det brukar handla om ett par veckors leveranstid. Jag har dock aldrig blivit blåst på Ebay, köper man av en säljare med bra betyg så brukar det gå fint! Sist när jag beställde 50 st GU10 3W LED så åkte jag på 98:- i tull, men det var billigt ändå smile.gif
Om någon ska beställa grejor eller är intresserad av ett samköp så startar vi en tråd här i forumet.



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 24 May 2012, 23:38
Inlägg #34


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Här rullar snacket på! Alltid kul med lite läsning.
Tommy man kan väl bara bli medlem om man varit med på två träffar?
Jag gillar starkt det här med busslivet, grinar varenda dag när jag vaknar och märker att jag ligger hemma i min säng angry.gif
Appro på tips!
Jag hittade en kille här i stan (Gävle) som säjler Swemodule solceller. Han brukar få in solceller som är C klassade, som inte säljs ute i butik. Skall imorgon åka och titta på en 250w 37 volt för 2000kr. Tycker det låter som en bra affär.

Som du säger Tommy så är det skönt att ha allt på bussens strömbrytare, det ända som ligger utanför hos mig är kylskåpet.
Lägger här upp en dålig bild från mobilen, på min led som jag har satt i taket. Har tyvärr ingen bild på plats.

Att sammköpa låter som ett mycket bra förslag Tom, Har funderat på det men inte hur jag skulle ta upp det med er.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 25 May 2012, 10:54
Inlägg #35


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(*Ralf @ 25 May 2012, 00:38 ) *

Skall imorgon åka och titta på en 250w 30,5 volt för 2000kr. Tycker det låter som en bra affär.

Billigare blir det nog inte

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 25 May 2012, 21:55
Inlägg #36


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



angry.gif cry.gif sad.gif
För bra för att vara sant.... Som tur var så testade jag panelen innan installation med en multimeter när jag kom hem och det var glappt kontakt någonstans i kabeln eller lödningen. Glömde så klart mätaren hemma när jag åkte dit. Så nu har jag inget att leka med i helgen. Skall byta ut den på måndag. Kanske kan lura till mig den glappa för en 1000:- och laga den själv.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 25 May 2012, 22:12
Inlägg #37


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Ralf.
Man behöver inte vara på två träffar för att bli medlem.
Men fullvärdig medlem kräver två träffar.
Skillnanden är endast rösträtt på årsmötet.
Välkommen med en ansökan.
Tyvärr så funkar inte hemsidans formulär helt till hundra så skicka ett mail direkt till mig så fixar vi detta.

Mail till mig hbv1-tommy@husbussensvanner.net

Hör av dig

Tommy HBV 1
ordf i Husbussens Vänner
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 13 Jun 2012, 18:58
Inlägg #38


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Nu sitter panelen där den ska och delar med sig av strömmen. Det var inge fel på panelen märkte jag när jag mätte på batteriet på bussen. Pendlade mellan 10v och 35v, insåg då att det är min gamla tro stjänare till multimeter som spökar. Så här ser den ut.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 13 Jun 2012, 20:23
Inlägg #39


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Ser bra ut de där!! thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

3 Sidor V < 1 2 3
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 09:23
Designed from: InfinityStyles.com