Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Koppla bort nigning B10M -84
*Michael
inlägg 7 Mar 2014, 11:02
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Häromdagen skulle jag ut och bara ta en tur med bussen. Det snöt sig dock då luften gick ur framfjädringen p.g.a stor läcka.

Jag insåg att en ventil spruckit upp. Och den sitter tillsammans med en mindre trycktank och två andra ventiler samt en solenoid, i området strax bakom batterilådan. Nu täcker mina verkstadsmanualer inte min modell, men det känns verkligen som att det är nigningens prylar som drabbats av härdsmälta.

Eftersom resten av bitarna ser lika dassiga ut som ventilen som sprack, och eftersom nigning inte direkt tillför något i mitt liv, så känns det vettigast att ta bort funktionen. Dock är det ganska många slangar och pinaler, så jag vet inte riktigt var jag skall börja, och vill ju inte ställa till med mer skada än nytta.

Men jag har en teori jag vill bolla lite.

1. Blockera de två grövre slangarna som försvinner framåt från varsin ventil. Känns som att dessa går raka vägen till kopplingen vid nederdelen av vardera bälgkropp. Alltså tillfälligt blockera dem längre bak vid ventilerna, för att jag helt enkelt inte har möjlighet att komma under bussen för att göra det vid rullkropparna framtill. Frågan är bara om dessa rör går raka vägen till vardera bälg eller hittar på något fuffens på vägen?

2. Koppla ur och blockera inloppet till den lilla lufttank som sitter i samband med ventilerna för att isolera nigningen och därmed täta övriga systemet.

Vad tror ni?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jaska
inlägg 7 Mar 2014, 22:41
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



Jag tycker spontant att du ska kolla vad en ny (bättre begagnad) likadan ventil inbetingar hos skroten, tex abde.se.
Det är aldrig kul att börja bygga om systemen. Koppla hellre från strömsignalen till nigningen därefter, så kan du åka omkring ett par år till..?

Det är minst mängd arbete att bara byta ut den trasiga komponenten.


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 11 Mar 2014, 22:26
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Jag hade nog ändå tänkt koppla ur systemet. Trots att det är något komplext så tycks det (?) vara ganska få beröringspunkter med övriga systemet.

Nu är detta bara vad jag tror, så åsikter mottages med tacksamhet...

Det känns som att en slang försörjer "nigningstanken", och sen är det tre ventiler kopplade hejvilt, och sen går det två kraftigare slangar vidare, gissningsvis till bälgarna. Faktum är att rullkropparna har två anslutningar med kraftiga slangar i underkant. Och dessa är enbart för nigning.

Inga andra som vet?

Sen är ju mitt beslut att koppla bort nigningen baserad på att alla ventilerna ser lika dåliga ut. Och nigningen har jag verkligen ingen nytta av, och i synnerhet inte så mycket att jag vill lägga en massa slantar på att "byta allt".För byter jag bara den ventil som spruckit så sticker väl snart någon av de andra.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 13 Mar 2014, 10:59
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Då var de sjuka delarna amputerade. Och det verkar gå hyfsat enkelt att anpassa patienten till sitt nya liv utan nigning. Enda utmaningen var att lista ut varför bussen inte ville släppa tryck till framfjädringen. Men det beror på att nigningsapparaturen skickar ett styrtryck till främre höjdregulatorn, för att den skall ge sjutton i att blanda sig i när nigningen vill niga. Alltså funkar inte den normala höjdregleringen om inte en mindre slang trycksätts. Vore intressant att veta om det är en separat slang som går till höjdregleringen eller helt enkelt bara höjdregleringens försörjning som tar en omväg via nigningssystemet.

Lösningen var hursomhelst att ta tilloppet till nigningssystemet och koppla ihop med slangen som går till främre höjdregulatorn. Vips började det ösa på en massa luft ur de två grova slangarna som jag redan kopplat loss och gissat, går till bälgarna. Så då var det bekräftat, och återstår att plugga.

En totalt onödig funktion som dessutom innehöll många felkällor i väldigt dåligt skick har nu lämnat plats för annat, kanske något mer husbilsaktigt. Utrymmet är ju nära både batterilådan och dieselpannan.

Om energi finnes så återkommer jag med någon slags dokumentation som fler kan ha nytta av. För jag gissar att dessa komponenter ser illa ut på fler B10:or.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 14 Mar 2014, 10:28
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 381
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Michael
Hoppas energin håller i sig för enligt min mening så är ju forumets största funktion att vi delar med oss av erfarenheter vad gäller att lösa problem så ta bilder och dokumentera till nästa som får problem

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Kaj
inlägg 18 Apr 2014, 09:08
Inlägg #6


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 78
Registrerad: 2-February 14
Medlemsnummer: 4154



Finns ingen anledning att ha kvar nigningen på bussen om du inte har svårt att lyfta benen eller få in en rullstol.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 21 Apr 2014, 19:47
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Tänkte bara återkomma lite. Har inte tagit några bilder och så ännu, men en liten uppdatering sålänge.

Jag tror fortfarande att framfjädringens höjdregulator helt sonika försörjdes via nigningens reläventil. Alltså så att nigningen vid behov bara fick en chans att strypa tillflödet. Detta är väl logiskt om man tänker att man annars hade dränerat ordinarie tillbehörskrets på luft varje gång bussen neg.

Sen, när man tagit bort och pluggat ordentligt så bussen fungerar utan nigning så står man med en buss som aldrig släcker stopplampan. Men detta var en baggis att lösa. Finns ett relä under panelen som orsakar detta. Man pluggar bara ur detta relä (återkommer med vilket), så slocknar stoplampan.

Jag är inte klar med detta projekt eftersom jag inte pluggat vid bälgarna (utan längre bak) samt fortfarande har nigningstanken inkopplad men pluggad vid utloppet.

Men det var trevligt att det går så smärtfritt. Och som sagt. Bitarna var en tickande bomb. Så jag rekommenderar alla B10-ägare att kolla upp skicket på bitarna. Alltså de tre reläventilerna under den lilla tvärgående tanken bakom batterilådan. Kolla även solenoidventilen detta är ihopkopplat med.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Conny
inlägg 6 May 2014, 08:45
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Är de tre reläventilerna till nigningen. På en av mina så läcker det ibland luft ur ett hål på undersidan. Detta hål är gängat så vet inte om där ska sitta nåt men tror inte det läcker hela tiden ur det iaf. Märker inte heller att bussen sjunker ner där fram snabbare än bak om det nu skulle vara så att den tömde nigningsdelen på luft. Ang. nigningen så hade jag tänkt att behålla den så länge den funkar. Hade ju varit bra om man kunde niga framhjulen separat och på så sätt kunna ha bussen plan även om man parkerar ojämnt.


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 6 May 2014, 09:43
Inlägg #9


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Ett lite kvickt svar bara...

Jag tror inte att nigningen är någon vidare idé till att anpassa till parkering på ojämna underlag. Mest för att bussen alltid kommer tappa trycket sakta men säkert. Dessutom är nigningen gjord för att snabbt evakuera en krets snarare än justera trycket. Så all höjdreglering bör ske med höjdregulatorer. Och då skulle man snarare vilja montera dubbla fram, så som det ser ut bak. Men då är man ju inne och pillar på vägegenskaperna också.

Men största anledningen till att undvika nigningen är att den är en så stor felkälla. Lite för många prylar som troligen är i ett för dåligt skick för att vara pålitliga.

Hade jag behållt nigningen så hade jag velat byta allt utom tanken. Inte värt det.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27 April 2024 - 15:02
Designed from: InfinityStyles.com