Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Dragkrok, körkort PBII
Andreas HBV 233
inlägg 7 Jan 2011, 15:02
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 27
Registrerad: 14-November 10
Medlemsnummer: 1561



Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.

Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII smile.gif

Trevlig helg
Mvh Andreas Jinnestrand HBV233
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 7 Jan 2011, 22:47
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej, om ditt körkort är utfärdat efter 1 juni 1996 så behöver du ett CE-kort, om det är utfärdat före 1 juni 1996 då gäller BE behörigheten...

Mvh

Mathias




CITAT(Andreas HBV 233 @ 7 Jan 2011, 15:02 ) *

Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.

Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII smile.gif

Trevlig helg
Mvh Andreas Jinnestrand HBV233

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Andreas HBV 233
inlägg 8 Jan 2011, 18:55
Inlägg #3


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 27
Registrerad: 14-November 10
Medlemsnummer: 1561



Misstänkte att det var den logiken. bara att sätta igång med ce behörigheten.

Tack Mathias
Hälsningar Andreas HBV 233


CITAT(*Mathias @ 7 Jan 2011, 22:47 ) *

Hej, om ditt körkort är utfärdat efter 1 juni 1996 så behöver du ett CE-kort, om det är utfärdat före 1 juni 1996 då gäller BE behörigheten...

Mvh

Mathias




CITAT(Andreas HBV 233 @ 7 Jan 2011, 15:02 ) *

Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.

Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII smile.gif

Trevlig helg
Mvh Andreas Jinnestrand HBV233


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Angelica & Peter HBV181
inlägg 8 Jan 2011, 22:47
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 84
Registrerad: 4-June 08
Medlemsnummer: 697



Hej,

När det gäller om det är OK med BE så bör det nog kollas upp väldigt noga.
Har för mig att 3,5 ton gäller tågvikten vilket skulle innebära att en PB2 på ex.v. 10 ton kommer upp i en tågvikt om 11 ton om släpet väger 1 ton och det är ju klart över 3,5 ton.

Vill minnas att jag läst om detta någonstans i något annat forum.

Någon som vet bättre får gärna korrigera om jag har fel.

Lycka till!

/Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 10 Jan 2011, 12:19
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej,

det avser att framföra bil + släp på behörigheten B.



Många personbilar har ju en totalvikt på tex 2200 kg och en max dragvikt på 1600 kg. Då måste du ha BE behörighet när den totala totalvikten uppgår över 3500 kg.



Det man måste tänka på att det är olika regler som gäller för påkoppling av släp beroende på om man framför fordonet med BE än CE.

Ett exempel.

En Pb II med totalvikt 18 000 kg med godkänd dragvikt 2600 kg på kroken kan med BE behörigheten framföras med ett 3 000 kg släp så länge släpets bruttovikt inte överstiger 2600 kg, medans det på CE behörigheten inte ens får kopplas samman!!!!!!!!

Det kan var svårt att få till krokar på tunga bussar med höh släpvagnsvikt då D-värdes beräkningen ställer till det


Mvh

Mathias



CITAT(Angelica & Peter HBV181 @ 8 Jan 2011, 22:47 ) *

Hej,

När det gäller om det är OK med BE så bör det nog kollas upp väldigt noga.
Har för mig att 3,5 ton gäller tågvikten vilket skulle innebära att en PB2 på ex.v. 10 ton kommer upp i en tågvikt om 11 ton om släpet väger 1 ton och det är ju klart över 3,5 ton.

Vill minnas att jag läst om detta någonstans i något annat forum.

Någon som vet bättre får gärna korrigera om jag har fel.

Lycka till!

/Peter

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 10 Jan 2011, 16:39
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Första meningen i påståendet är korrekt:
En Pb II med totalvikt 18 000 kg med godkänd dragvikt 2600 kg på kroken kan med BE behörigheten framföras med ett 3 000 kg släp så länge släpets bruttovikt inte överstiger 2600 kg.
Men den andra meningen skall vara:
Samma ekipage får framföras av person med ett för ungt BE-körkort som istället har CE-behörighet.

Vad Mathias menade med att de ska vara stora skillnader förstår inte jag, kanske kan du beskriva skillnaderna.

mvh Bertil
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 10 Jan 2011, 21:30
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Med CE behörigheten tar man inte hänsyn till släpets brutto vikt utan bara till dess totalvikt. Släpets bruttovikt kan alltså vara 2000 kg men får ändå inte kopplas samman med dragfordonet om dess totalvikt överstiger dragfordonets dragvikt.

Jag har särskilt efterforskat i detta då jag efter en forkörning med indraget körkort som följd inte kan framföra mitt ekipage på mitt BE kort utan framför det på mitt CE kort........


/Mathias



CITAT(Bertil HBV30 @ 10 Jan 2011, 16:39 ) *

Hej!
Första meningen i påståendet är korrekt:
En Pb II med totalvikt 18 000 kg med godkänd dragvikt 2600 kg på kroken kan med BE behörigheten framföras med ett 3 000 kg släp så länge släpets bruttovikt inte överstiger 2600 kg.
Men den andra meningen skall vara:
Samma ekipage får framföras av person med ett för ungt BE-körkort som istället har CE-behörighet.

Vad Mathias menade med att de ska vara stora skillnader förstår inte jag, kanske kan du beskriva skillnaderna.

mvh Bertil

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 10 Jan 2011, 22:57
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
När man pratar körkort så bryr man dig inte alls om Bruttovikt.
Oavsett vad du försöker förklara så får alla fordon som kan framföras av alla som har BE också framföras av dom som har CE.
Bertil
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 11 Jan 2011, 00:26
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Vad gäller släpvagnsvikten så gäller undantag för BE kort där vikten beräknas på tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.Det innebär att ett tomt släp med totalvikt 3500 kg och en tjänstevikt på 700 kilo kan kopplas bakom en nissan micra med BE kort. Har du däremot bara ett B-kort får du inte koppla samman ekipaget.

Detta undantag finns inte för CE-kort, där räknas bara totalvikten på släpet. Därför blir det lite konstigt med övergångsreglerna för körkorten...

se
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo...r-din-bil-dra-/

Mvh

Mathias


CITAT(Bertil HBV30 @ 10 Jan 2011, 22:57 ) *

Hej!
När man pratar körkort så bryr man dig inte alls om Bruttovikt.
Oavsett vad du försöker förklara så får alla fordon som kan framföras av alla som har BE också framföras av dom som har CE.
Bertil

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 11 Jan 2011, 14:05
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hänga med men diskussionen, tror jag …
Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den är FEL:
”Vad gäller släpvagnsvikten så gäller undantag för BE kort där vikten beräknas på tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltså. Hoppas ingen använder den meningen igen.

Tjänstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) Tjänstevikt + lastförmåga = Totalvikt, vilket används när man bedömer körkortsbehörighet..

Det enklaste är att utgå från grundregeln för lätt släp: max 750 kg totalvikt. Och det gäller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga släpfordon med totalvikt över 750 kg krävs E-behörighet.
Vilket körkort man har styr inte alls vad man får koppla ihop, bara vad man får framföra på väg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man räknar vikter för körkortsbehörighet beroende på dragfordon eller tågvikter.

Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nästan bara innebär problem för att folk har feltolkat regeln så länge den har funnits i Sverige. Detta medger att man får ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjänstevikt under förutsättning att summan av båda totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rätt att köra med släpvagn tyngre än 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skäl inte användas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det är Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS.
Om jag inte missförstår Mathias så är det därifrån resonemanget tidigare i tråden kommer.

Övergångsregeln gällande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tågvikt. Personbilar med så hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tågvikt har jag inte sett, men det finns exempel på fordon som idag får kopplas ihop och köras på B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan få en tågvikt på över 40 ton. Det kommer att förändras i och med tredje körkortsdirektivet för därefter gäller BE för släpvagn med max totalvikt 3500 kg. Men även sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt också) på BE-körkort då en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton.

Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstått Mathias så kapitalt att vi inte pratar samma språk?
Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 11 Jan 2011, 14:41
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Jag vet inte riktig om jag orkar gå djupare i detta resonemang, men om du inte håller med om att bruttovikten (tjänstevikt + lastvikt) på släpet avgör om det kan framföras på allmänväg med personbil + släp med BE behörigheten så kan vi inte föra diskussionen vidare.


Totalvikten på släpet är ointressant i detta hänseende.

Var hittar du din skrivning " en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE"?


Mvh

Mathias




CITAT(Bertil HBV30 @ 11 Jan 2011, 14:05 ) *

Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hänga med men diskussionen, tror jag …
Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den är FEL:
”Vad gäller släpvagnsvikten så gäller undantag för BE kort där vikten beräknas på tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltså. Hoppas ingen använder den meningen igen.

Tjänstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) Tjänstevikt + lastförmåga = Totalvikt, vilket används när man bedömer körkortsbehörighet..

Det enklaste är att utgå från grundregeln för lätt släp: max 750 kg totalvikt. Och det gäller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga släpfordon med totalvikt över 750 kg krävs E-behörighet.
Vilket körkort man har styr inte alls vad man får koppla ihop, bara vad man får framföra på väg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man räknar vikter för körkortsbehörighet beroende på dragfordon eller tågvikter.

Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nästan bara innebär problem för att folk har feltolkat regeln så länge den har funnits i Sverige. Detta medger att man får ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjänstevikt under förutsättning att summan av båda totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rätt att köra med släpvagn tyngre än 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skäl inte användas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det är Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS.
Om jag inte missförstår Mathias så är det därifrån resonemanget tidigare i tråden kommer.

Övergångsregeln gällande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tågvikt. Personbilar med så hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tågvikt har jag inte sett, men det finns exempel på fordon som idag får kopplas ihop och köras på B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan få en tågvikt på över 40 ton. Det kommer att förändras i och med tredje körkortsdirektivet för därefter gäller BE för släpvagn med max totalvikt 3500 kg. Men även sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt också) på BE-körkort då en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton.

Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstått Mathias så kapitalt att vi inte pratar samma språk?
Berra action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 11 Jan 2011, 16:01
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej Mathias!
Ledsen att vi inte förstår varandra.
Du känner till utrycket: "att jämföra päron och äpplen".

Du vill baka äppelpaj medan jag trodde att du ville ha tips på skötsel av päronträd. Men i vårt hushåll bakar frun så jag kan inte hjälpa dig.

Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 11 Jan 2011, 19:07
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej på er.
Detta är ju intresant. (inte pajer och träd ) men det måste ju finnas ett korekt svar på era antaganden och funderingar. Och någon på Transportstyrelsen måste väl kunna ge ett svar på vad som gäller?

Bertil du som suttit med i utredningen om Pb2 och har haft kontakt med dom berörda måste väl kunna få ett giltigt utlåtande.

Och mathias som har varit utsatt för indraget kort och kollat vad som gäller efter det borde ju veta vad som gäller?

Att sluta med äpplen och träd är ingen bra avslutning utan kom med ett besked om vad som gäller.

Tommy
HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 11 Jan 2011, 19:59
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Mailet till Transportstyrelsen har gått iväg för en stund sedan. När svaret kommer är HBV-forumets besökare dom andra som får se det.
mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Angelica & Peter HBV181
inlägg 12 Jan 2011, 19:24
Inlägg #15


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 84
Registrerad: 4-June 08
Medlemsnummer: 697



Jag ber om ursäkt för att jag försökt förvilla med mitt inlägg.
När jag läser det skäms jag för att jag inte kan tänka ordentligt.

Uppenbarligen ska man inte försöka vara klok sent på kvällen cry.gif .

Inväntar med spänning Transportstyrelsens svar

/Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30 May 2024 - 01:00
Designed from: InfinityStyles.com