Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Panik!, Scanian vägrar varva över 1000rpm förutom då den får eget liv och rusa
*Dennis o Helena
inlägg 2 Jun 2007, 21:35
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



Nu e det lite panik cry.gif

Drog igång scanian idag efter oljebyte (fyllde INTE för mycket olja) och då vill den inte varva över 1000rmp. Efter någon minuts pumpande på gasen så går den helt plötsligt som vanligt i 10 sekunder, sedan rusar den. Vägrade stanna då jag tryckte på stoppen också så jag sprang bak och rykte i den manuellt men inget hände ändå. Jag fick helt enkelt stanna den genom att lägga i en växel, bromsa fast och släppa kopplingen.

Trodde det hade nått med dieselfiltren att göra så jag hängde dit 2 nya. Men det var samma skit iallafall.

Vad kan detta bero på?

Kan det vara vatten i bränslet? (Tyvärr så stog den med 1/4 tank hela vintern)
Hur gör jag isåfall för att få bort det?

Eller kan det vara nått annat, måste bränslesystemet luftas? (hittade då ingen luftningnippel)

De är lite bråttom med problemet, ska ju på regbesiktning på måndag morgon.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mats
inlägg 3 Jun 2007, 00:01
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 31
Registrerad: 9-January 07
Medlemsnummer: 241



Det är mycket troligt att det är kondens vatten som spökar för er!! karornatorsprit fukar!! det tar inte bort vattnet men det binder det till spriten och bränslet!. det ska sitta en luft nippel på din dieselpump! övre delen bakåt på pumen har jag för mig! men jag kan ha fel!! kolla igen! mvh mats
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 3 Jun 2007, 18:53
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



CITAT(*Mats @ 3 Jun 2007, 01:00 ) *

Det är mycket troligt att det är kondens vatten som spökar för er!! karornatorsprit fukar!! det tar inte bort vattnet men det binder det till spriten och bränslet!. det ska sitta en luft nippel på din dieselpump! övre delen bakåt på pumen har jag för mig! men jag kan ha fel!! kolla igen! mvh mats


Fick hit en kille som har en massa dieselfordon (skördare, skotare, grävmaskiner, bussar, lastbilar m.m.)
Han trodde starkt på att det var ett membran som sitter någonstans vid kallstarten. Har hursomhelst avbokat besiktningen nu, så nu är det inte bråttom längre sad.gif

K-Sprit tyckte han var en dålig ide. Det ska man tydligen bara ha i bensin. Det blandar sig dåligt med diesel och pumpen kan visst skära ihop.
RedLine har en tillsatts som fungera på diesel sa han.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Dennis o Helena
inlägg 4 Jun 2007, 07:58
Inlägg #4


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 97
Registrerad: 5-June 06
Medlemsnummer: 90



Ringde just sbp och fick veta att nästa tid för regbesiktning är den 13e augusti. sad.gif
Blir nog inge bussande i sommar verkar det som (om jag inte får tag på någon avbokad tid dvs.) Eller så kanske man kan muta någon besiktningskille att jobba över? smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 11 June 2024 - 10:47
Designed from: InfinityStyles.com