Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> CTEK vs Biltema
Benny HBV 249
inlägg 7 May 2012, 18:48
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



Någon som testat Biltemas laddare som ska ha samma funktion som CTEK laddarna?
Det är ju en markant prisskillnad!


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 7 May 2012, 23:31
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Hej Benny

Jag har ingen erfarenhet av biltemas laddare. Men jag köpte laddare ifrån Classe som heter cotech 15 som fungerar bra, kör med 2 st på vardera batteriet som är seriekopplat. Bestämde mig när jag läste detta test:
http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/RappLadd.pdf

MVH Ralf
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 10 May 2012, 11:03
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



Kör du en laddare till varje batteri? vad jag kan se är det 12v laddare so testats.
Jag köpte en 24 volts på Biltema. funkar finfint. ingen underhållsladdning, men annars är den bra.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 10 May 2012, 11:26
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



Jag har kört med en Biltema smartladdare för min 12V-slinga och den funkar jättebra.
Med en liten reservation, den säckade strax efter garantins utgång...! :-(
Jag tyckte dock att den hade funkat så bra att jag köpte en till likadan. När jag nu försöker hitta den på Biltemas site så verkar den ha utgått.

Jag har också köpt en 37732, den kan jag inte rekommmendera.
Skälet till det är mer hur jag använder bussen och hur jag har batteriladdaren inkopplad.

Jag har batteriladdaren konstant inkopplad inne i bussen. Då jag ansluter 'landströmskabeln' så vill jag att batteriladdaren startar direkt, dvs att den ska vara helautomatisk och växla mellan laddning och underhållsladdning utan min inverkan. Det uppfyller inte 37732, för att den ska gå igång så måste man trycka på en knapp.

Personligen är jag inte rädd för Biltemas prylar men jag är också beredd på att köpa nya då de lägger av! wink.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 10 May 2012, 14:50
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 132
Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216



Ja jag kör med två 12 volts laddare på en 24V slinga, 12v på varje batteri. Det positiva är då att batterierna blir då individuellt laddade, och kan inte bli sned belastad. Då laddar den var och en i 15amp.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 11 May 2012, 14:38
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(*Ralf @ 10 May 2012, 15:50 ) *

Ja jag kör med två 12 volts laddare på en 24V slinga, 12v på varje batteri. Det positiva är då att batterierna blir då individuellt laddade, och kan inte bli sned belastad. Då laddar den var och en i 15amp.

Hmm, kan det bli snedbelastat? det förstår jag inte. hur kan det bli det?
Och, är det verkligen en bra idé att ladda med två tolvvoltsladdare ock samtidigt ta ut 24v?, eller är allt annat bortkopplat?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 11 May 2012, 17:21
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Det är det bästa allternativet att ladda varge batteri för sig. Då känner laddaren av det innre motståndet i det batteriet den är ansluten till.

En riktig batteriladdare som är avsedd för 24 volt har alltid två 12 volts utgångar och är då synkade ihop.(att observera är att varge anslutningsklämma har sin givna plats)

Använder man två fristående laddare helt oberoende av varandra så kan det bli lite varriation på laddnings statusen mellan batterierna, även om dom är av samma sort.(det funkar utan tvekan bättre än en 24 voltsladdare i all stund att batteriet får ju en egen övervakare)

När det gäller belastning av systemet i samband med laddning så har det ingen betydelse varge laddare övervakar ju sitt batteri.

Det man skall tänka på är att man inte skall ta ut för hög ström ur batterierna så att laddarna överskrider sin max ström, typ att försöka att starta en trög motor. Det som kan hända är att säkringen går i laddaren eller att den termiska säkringen löser ut om det nu fins en sådan

Vi har monterat åskilliga laddare i bussar och andra yrkesfordon och kommit fram till att LADAC är defenitift det bästa allternativet. gå in på följande hemsida och läs. www.ladac.se
Det är nu DEFA som övertagit LADACS produkter så ni blir länkade till den sidan.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 March 2024 - 11:28
Designed from: InfinityStyles.com