Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

4 Sidor V < 1 2 3 4 >  
Reply to this topicStart new topic
> Den eviga värmefrågan
Roger HBV341
inlägg 14 Sep 2015, 13:01
Inlägg #31


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346



Det verkar logiskt det du säger, jag undrar lite kring expansionen av vattnet när det värms upp, använder du ett exapansionskärl på värmeslingan eller är det onödigt?

Förstår jag dig rätt att du inte avser använda värmaren till att kunna värma motorn vid behov( kallstart)?

tack för skissen, intressant att följa ditt arbete.
action-smiley-030.gif
//Roger
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 14 Sep 2015, 21:15
Inlägg #32


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Roger HBV341 @ 14 Sep 2015, 14:01 ) *

Det verkar logiskt det du säger, jag undrar lite kring expansionen av vattnet när det värms upp, använder du ett exapansionskärl på värmeslingan eller är det onödigt?

Expansionskärl av någon form ska man nog alltid ha, vatten 'vidgar sig ju' beroende på temperatur.
Mitt kärl rymmer ca 1,8 liter och sitter dessutom högt uppe vid taket i lastutrymmet, dvs nästan två meter ovanför resten av värmeslingan.

CITAT(Roger HBV341 @ 14 Sep 2015, 14:01 ) *

Förstår jag dig rätt att du inte avser använda värmaren till att kunna värma motorn vid behov( kallstart)?

Ja, det stämmer.
Jag använder aldrig bussen under vintern, dessutom är min buss ruskigt lättstartad.

Som det verkar så är mina element indelade i två slingor, en främre med två element vilka kan kopplas till motor och kylare. Den andra bakre slingan verkar vara helt frikopplad, det är där jag kopplar in den nya värmaren. Att jag skriver 'verkar' är för att det finns så otroligt många rör och ventiler men än så länge har jag inte hittat några som kopplar ihop de här två slingorna...! laugh.gif

Men, om man kopplar motor/kylare som en 'värmekälla' i min skiss så kan man ju värma motorn. Jag kommer inte att göra det men alla bussar ser ju olika ut och olika personers behov är olika.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Roger HBV341
inlägg 15 Sep 2015, 10:00
Inlägg #33


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346



Tackar tackar thumbup.gif
Då är det bara att börja krypa runt och lista ut hur slangar och rör är kopplade i min buss.
//Roger
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 17 Sep 2015, 23:10
Inlägg #34


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Göran HBV 222 @ 13 Sep 2015, 19:24 ) *

Jag skulle koppla in dieseln till värmaren men tyvärr behöver jag ungefär en meter slang till. Men var hittar man bränsleslang som endast har 1,5 mm innerdiameter?
Jo, ebay finns givetvis men då lär jag få vänta...

Ja, inte har jag hittat någon bränsleslang på nära håll så jag har beställt från http://dieselheaters4u.com/fuel-line-parts.html
Tydligen är det viktigt att inte gå upp i höga innerdiametrar men både 1,5mm och 2mm sägs fungera. Det lär väl visa sig då jag får slangen... icon_sleep.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 18 Sep 2015, 09:16
Inlägg #35


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Göran.
Synd att jag inte reagerat tidigare på ditt problem med för kort slang. Vi har sådan slang på metervara på firman och hade kunnat skicka den ett brev till dig. Nu är det ju fredag så du hinner ju inte få den innan helgen om vi skulle skicka en i dag. Men det måste finnas slang i ditt närområde hos dom som håller på med värmare och installerar sådana?

Men du har ett alternativ.
Flytta doseringspumpen närmare värmaren (där slangen slutar) och förläng sugslangen istället.(sugslangen är inte så kinkig med innerdiametern) Pumpen skall sitta så lågt som möjligt och vara vinklad minst 15 grader uppåt med utloppet.

Vill du ha en slangbit annars med 1,5 mm så hör av dig
MVH Tommy HBV 1 070-3991828
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 20 Sep 2015, 16:39
Inlägg #36


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 Sep 2015, 10:16 ) *

Men det måste finnas slang i ditt närområde hos dom som håller på med värmare och installerar sådana?

Jo, det borde ju finnas sådana...!
Men, jag vet inte vilka det är så då förlitar jag mig på internet och Google. Hur jag än sökte så kunde jag inte hitta något företag som levererade, därav min beställning från Storbritannien!

CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 Sep 2015, 10:16 ) *

Vill du ha en slangbit annars med 1,5 mm så hör av dig

Ja, tack, det vore jättebra!
Jag köper gärna en meter av dig/er!
Göran Israelsson
Kallkärrsvägen 3
141 41 Huddinge
är min adress

Den här helgen har jag mest ägnat mig åt andra saker, barnen i första hand, men avgasslang och ljuddämparen har monterats och slang för friskluftinsug.
Nästa steg blir väl att dra fram el, en massa kablar ingår!
Det känns just nu som om de långa kablarna inte behöver vara långa för min del och de korta är för korta. angry.gif
Jag får väl helt enkelt ta en kabelanslutning åt gången och skarva respektive korta av kablarna!


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 26 Sep 2015, 21:19
Inlägg #37


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Tommy HBV 1 @ 18 Sep 2015, 10:16 ) *

Vill du ha en slangbit annars med 1,5 mm så hör av dig

Tusen tack för bränsleslangen, nu är den monterad!
Bränslefilter och pump kanske en halvmeter från tanken och sedan en riktigt lång slang fram till värmaren men det borde inte vara något problem då de flesta pumpar är bra på att trycka till skillnad från att suga.

Elablarna är också dragna, det blev inte alls som jag trodde, det visade sig nämligen att det var de långa kablarna som trots allt var alldeles för korta för mig.

Nu återstår att få till det sista med vattenslangarna och kranarna, helt ofattbart många småprylar som behövs...
Tyvärr tänkte jag inte på att ta någon bild på slangdragningen men däremot tog jag en bild på skarvningen av kablar, jag brukar ta ett foto så att jag vet hur jag har kopplat färgerna så att det blir lika i vardera änden.
Som bonus ett foto på bussen utanför radhuset.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 27 Sep 2015, 08:17
Inlägg #38


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Det blir nog bra de där!! thumbup.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 27 Sep 2015, 18:02
Inlägg #39


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



Idag har jag då äntligen lyckats koppla ihop allt!
Trots att jag hade min egna skiss över hur jag skulle koppla så kopplade jag fel flera gånger...

Bifogar några bilder, förhoppningsvis går det att se och förstå jämfört med min tidigare skiss. Det blev ganska trångt under elementet men det gick att få plats med de tre kranarna. Jag grupperade dem så att de två som leder till/från värmaren sitter tillsammans och förbikopplingskranen sitter separat.


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 27 Sep 2015, 18:32
Inlägg #40


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Va bra då ses vi på Lådö hos Jerpdal och meckarträffen?
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 27 Sep 2015, 21:57
Inlägg #41


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Tommy HBV 1 @ 27 Sep 2015, 19:32 ) *

Va bra då ses vi på Lådö hos Jerpdal och meckarträffen?

Det hoppas jag. Men, jag är inte säker på att jag kommer med bussen. Eventuellt är den blockerad på vinterförvaringen.

Dagens provkörning av värmaren gick både bra och dåligt.
Det som var bra var att den gick igång efter några startförsök. Den blev varm och producerade hett vatten och reglerade ner effekten när den inte behövde köra för fullt.

Några saker var inte fullt så bra...
Jag har lite läckage i ett par av mina skarvar, kanske har jag inte dragit slangklämmorna tillräckligt hårt. Många skarvar är det så det kommer nog att krävas lite tålamod för att hitta den/de som läcker.

Jag monterade bränslepumpen på ett stag som inte längre används, det var inget bra val. Det staget leder in knackningarna väldigt bra in i bussen. Jag behöver hänga upp pumpen i något som är väl avskilt från bussen.

Största problemet är dock att vattnet inte cirkulerade som det skulle. Jag öppnade luftningsventilen på sista elementet och hörde hur det kluckade och pös, något vatten kom det dock aldrig. Kan det vara så att elementen har satts igen under årens lopp? Ska man spola systemet?
Det här systemet är som tidigare beskrivits separat från motorn/kylaren så det är 'bara' element och rör runt om i bussen.
Men, om jag ansluter en vattenslang och spolar med vanligt vatten så får jag väl bekymmer efteråt? Då kommer jag ju få svårt att få ut allt vatten och därmed svårt att veta att jag har rätt frysskydd.

Eller, är det nödvändigt med en separat cirkulationspump? Det är ju ganska långt med element och rör runt hela bussen, kanske är det alldeles för mycket för en liten inbyggd pump i en värmare?


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 28 Sep 2015, 21:19
Inlägg #42


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



Ett typiskt uttalande från en förtvivlad serviceman till kunden vars grunka fortfarande inte fungerar: Jag har bytt allt!
Då säger kunden som inte kan nåt alls: Varför har du gjort det? Räcker det inte att byta den trasiga delen eller?

Eftersom jag inte fick snurr på flödet så har jag läst en massa på olika forum, tex var Luffarns problem med vattenburen värme både rolig och informativ.
Läste även om att gummislangar bör bannlysas i ett värmesystem!

Rackarns, har jag byggt fel...?
Kanske vore bättre att bygga om med kopparrör inne i bussen och PEX-rör eller Prisol den lilla biten från värmaren in till bussen?

Kanske lika bra att ta tjuren vid hornen och se min första byggnation som en övning och att det nu ska göras om och göras rätt...?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 29 Sep 2015, 11:02
Inlägg #43


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Göran!

Det är inte kul när det trilskas…

Kanske inte problemet är att hitta i din nyinstallation.
När jag var inne i din buss och hälsade på när du var på
Bromma-träffen så nämnde du i förbigående att du redan då
hade problem med cirkulationen i elementen.

På en av dina bilder här i tråden, på expansionskärlet, så känner jag igen det från mitt eget som tillhör min Primus gasolvärmare.
I anslutning till pannan sitter en cirkulationspump av det sämre slaget. Jag har varit tvungen att byta den pumpen tre gånger.
”Propellerna” i pumpen drivs inte av en motoraxel utan genom en magnet
utanpå pumphuset. Det är en riktig skitkonstruktion som jag har tänkt bygga bort tusen gånger.

Om du har en liknande så kan jag mycket väl tänka mig att din ”propeller”
har fastnat och därmed kan hindra cirkulationen.

Känner du igen det här så är nog ett bra tips att ta bort den pumpen, den
sitter med 2 klämmor och 2 skruvar. Nyp ihop slangarna före och
efter så blir glykolblandningen kvar i systemet. Ersätt pumpen med en
slang eller rörstump och prova igen.

Då har du i alla fall eliminerat en möjlig felkälla – om du nu har ovanstående…

Så här ser min cirkulationspump ut, du kanske känner igen den?
Bifogad bild
Jag har ytterligare en annan typ av cirkulationspump i mitt värmesystem och väljer vilken jag kör beroende på
vilken värmekälla jag använder så jag tror inte att två pumpar i sig är ditt
problem, om du nu har den gamla kvar förstås? wacko.gif

Lycka till!
Börje action-smiley-030.gif

PS. För att kanske göra någon lite avundsjuk så står vi just nu
med bussen vid en fin havsvik i flödande solsken, alldeles tyst och stilla...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 29 Sep 2015, 15:55
Inlägg #44


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Börje det där sista Ps kunde du ju skippat.
Det gör oss andra lite avundsjuka.

Men för övrigt så mycket bra information.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 11 Oct 2015, 19:27
Inlägg #45


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



CITAT(Börje HBV216 @ 29 Sep 2015, 12:02 ) *

På en av dina bilder här i tråden, på expansionskärlet, så känner jag igen det från mitt eget som tillhör min Primus gasolvärmare.
I anslutning till pannan sitter en cirkulationspump av det sämre slaget. Jag har varit tvungen att byta den pumpen tre gånger.
”Propellerna” i pumpen drivs inte av en motoraxel utan genom en magnet
utanpå pumphuset. Det är en riktig skitkonstruktion som jag har tänkt bygga bort tusen gånger.

Jo, visst har du rätt!
Jag har också en Primus gasolvärmare. Gammal...

Och, jo, jag har cirkulationspump där bak också, faktiskt två stycken.
Jag får nog ge mig på att reda ut den där härvan någon gång men det får nog bli framåt våren. På sista tiden har 'det vanliga livet' fått gå före och idag var det dags att köra bussen till vinterförvaring i en lada.

De som en gång i tiden byggde om min buss utrustade den med en mängd utrustning, tyvärr har jag inte fått grepp om allt och det är ganska trångt under sängarna där det mesta är monterat.

Pumpen sitter längst till vänster i bild, varmvattenberedaren till höger men vad de två som är i mitten gör, det vet jag inte...


Bifogade miniatyrbild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

4 Sidor V < 1 2 3 4 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 23 April 2024 - 11:30
Designed from: InfinityStyles.com