Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Motoravstängning
*George
inlägg 9 Dec 2004, 23:59
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Nu har jag fått ett nytt fel på min buss och behöver hjälp.

När man stänger av bussen så sker en mekanisk avstängning av dieselpumpen. Om jag inte är helt ute och cyklar så dras väl denna med hjälp av en magnetventil (som jag inte har en aning om var den sitter).

Nu till mitt problem - när jag stängt av motorn så fastnar mekaniken på dieselpumpen i slutet läge och jag kan inte starta bussen igen utan att peta tillbaka kolvstången med handkraft.

Är det mekaniken som har kärvat ihop eller är det magnetventilen som har pajat?

hejs/GB wacko.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 15 Dec 2004, 22:47
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej George.
Jag såg din fråga först nu vet inte varför jag inte sett den förut?
Det är ganska enkelt att kontrolera om det är Magnet ventilen som inte släpper ut returluften från avgas cylindern eller om det är cylindern som kärrvar. Lossa bara slangen som går till cylindern släpper kolven då så är felet vid magnetventilen.

Det var kanske detta vi har diskuterat förut då du nämde att det var att byta allt enligt rekomendation från Volvo? haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 16 Dec 2004, 00:07
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Nix detta är inte samma fel - mitt förra fel var avgasbromsen där cylindern har kärvat ihop.

Det här är motoravstängningen - alltså kolven som stänger insprutningspumpen och sitter uppe på min "pannkaka". Dessutom har jag inte en susning var magnetventilen sitter till denna.

Måste ha en verkstadshandbok haee.gif

hejs/GB

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Dec 2004, 07:35
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej igen
Det är inte ovanligt att avgasbromsen och motoravstängningen är samma sak.
Det händer att konstruktionen är sådan att när du använder avgasbromsen så stänger spjället i avgasröret samt att det samtidigt aktiverar stoppen på insprutningspumpen. (alltså inget bränsle till motorn.) Detta brukar vara sammankopplat med mekaniska reglage så kärrvar cylindern till splället så kan även stoppen ligga kvar i stoppat läge.

Du ser om det sitter en liten luftcylinder på pumpen med en luftslang lossa slangen tryck på stoppen blåser det i slangen så har du en separat stopp cylinder.
Det ska blåsa så länge du håller knappen nertryckt. På en del motorer så var det en vire som var inkopplad på stopparmen och gick ut till sidan på bussen och var tängt som nödstopp om man var tvungen att stanna motorn innan luft trycket var uppe. Det fins även el solonoider till stoppen på vissa fordon.
Har du fixat avgasbromsen?

Det kanske är bättre att ta det via telefon så vi får frågor och svar direkt?
dry.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Peo HBV 2
inlägg 23 Feb 2005, 09:03
Inlägg #5


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



En tråd som också jag har missat,ursäkta. unsure.gif George, det brukar sitta en returfjäder på stoppreglaget. Tyvärr sitter den inuti huset, sad.gif känn efter så att reglaget inte går tungt,. Om det inte gör det har nog fjädern gått av. Montera en dragfjäder på utsidan istället, men den får inte vara för hård så att inte tryckluftskolven rår på den. Magnetventilen sitter inne i ramen ovanför diselpumpen om det är lika som på min och Peder Sjöströms. Lycka till! laugh.gif


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*George
inlägg 3 Mar 2005, 20:19
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 316
Registrerad: 21-November 04
Från: Göteborg
Medlemsnummer: 6



Så fort det blir några plusgrader så ska jag försöka kolla igenom problemet och jag tror att jag har förstått Ditt tips PeO - tack.

hejs/GB
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 5 May 2024 - 19:47
Designed from: InfinityStyles.com