Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

3 Sidor V  1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info?
*Jockee
inlägg 6 May 2014, 08:13
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Hej allesammans!

Efter att ha letat buss en längre tid så har vi nu köpt en. Det blev som rubriken lyder en Scania Ajokki BF 11163 vilket inte säger mig mycket. Visst, det sitter en scania sexa under huven på den med en 5 växlad manuell låda men jag antar att det finns fler än en motortyp till dessa?

Bussen har stått så gott som still sedan 2008 och tanken är att vi ska åka på lite festivaler med den i sommar och man vill helst inte bli stående på vägen dit.. Så det skulle vara bra att veta hur ni gör med följande för att förebygga framtida problem.

Oljebyte motor, vart kan man köpa olja och oljefilter till bra pris? Vilken sorts olja ska det vara? Hur mycket går det i motorn?

Olja växellåda, är det något man bör kolla/byta?

Olja bakaxel, är det något man bör kolla/byta?

Fett, skadar väl inte att fetta in alla nipplar man kan hitta på under bussen. Bör väl fungera bra med vanligt universalfett?

I övrigt är jag tacksam för alla tips jag kan få, gärna all möjlig info om bussen också. Vart man kan köpa delar med mera då fästet till bromspedalen är trasigt. Är det samma på några andra modeller tro? (det är gjuten aluminium)

Bussen har regnummer GOX075 och har gått som turnebuss den senaste tiden, tidigare ägare sa att Ebba Grön och Motorhead hade turnerat med bussen på 80-talet. Vi har besiktningstid på Onsdag nästa vecka så vi väntar med spänning på dommen. Hur är det med D-reggade veteranfordon, är det besiktning vart annat år där också?

Det blev en del frågor och det skulle vara kanon om man fick svar på någon åtminstone!
Tack på förhand!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 6 May 2014, 19:28
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Testa sökfunktionen uppe i menyn så kan du hitta svar på alla möjliga frågor här på forumet!
thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 6 May 2014, 21:56
Inlägg #3


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Tro det eller ej, men jag började med de innan jag skapade tråden! Problemet är att jag inte vet vad jag ska söka efter då jag inte har en aning om vad det är för motor i bussen, så lite hjälp på traven skulle uppskattas! Till exempel så skulle en verkstadshandbok vara till stor hjälp kan jag tänka mig, om det nu finns sådana till dessa bussar? smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 6 May 2014, 23:55
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Vet inte om detta kan vara till någon hjälp, det var lite knapphändig information där: www.svenskbusshistoria.se/go?id=43462


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 7 May 2014, 09:57
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Jockee.

Vad jag kan förstå så har ni inte så stor erfarenhet av tyngre och större fordon.
När det gäller oljor både i motor och växelåda samt bakaxel så gäller det att få i rätt olja på rätt ställe och samtidigt byta alla filter. När det gäller smörjning så gäller det ju att få i fett på alla ställen i rätt mängd på rätt ställe.
Har man gjort allt detta från början då vet man att allt är nytt och bytt från det datumet

Jag skulle rekommendera er att åk till en auktoriserad Scania verkstad och få allt detta kollat eller bytt. (det kan bli dyrt men kör ni med en bakaxel utan olja så är det ännu dyrare)
Ni skriver att ni skall besikta på onsdag. Ännu en anledning att få bussen smord och att se till att alla hävarmar funkar till bromsar att slaglängden är rätt. Samt inte minst att motorn inte läcker olja om den är bussreggad.
Har bussen stått en tid så glöm inte att värma upp bromsarna ordentligt innan besiktningen.

Lycka till på besiktning och kommande festivaler.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 7 May 2014, 21:08
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 158
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191



Det finns många anledningar till att folk har husbussar, kanske är man intresserad av att bygga själva huset, kanske är det frihetskänslan av att välja boplats helt själv. Kanske är det resan.

Är man intresserad av det mekaniska, motorer, växellådor, oljor etc ska man givetvis skruva och serva själv.

Är det något av de andra skälen som gör att man har husbuss tycker jag att man ska lämna bort servicen av det som gör att bussen i sig fungerar. Att bli stående längs vägen för att något mekaniskt som man inte ens förstår sig på har lagt av, ja, det förtar hela tjusningen.

Olja, filter etc får du betala oavsett om du gör det själv eller lämnar bort. Skillnaden är arbetskostnaden.
Jag lämnar in min buss (till KG Busservice), totalt kostar en service kanske 6500 varav arbetet är ungefär 2500-3000.
Dessutom brukar jag låta dem göra någon förbättring vid varje tillfälle så jag räknar runt 10.000 i service och underhåll per år.

Kanske låter det mycket men jag ser det som en försäkring för att semestrar och resor ska fungera felfritt!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 8 May 2014, 08:58
Inlägg #7


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Tom:
Jag har sett den infon och har även pratat med Scania. Verkar inte direkt som att de som står där stämmer heller tyvärr.. Men tack i alla fall!

Tommy:
Jag har skruvat en hel del i mina dagar dock inte med tunga fordon. Jag har tagit alla körkort och är intresserad av hur allt fungerar så jag lär mig gärna om jag får chansen!

Jag vet att det är väldigt viktigt med rätt olja på rätt ställe, därav mina frågor till er som kan lite mera om dessa fordon.. Vill inte byta olja i bakaxeln och efteråt komma på att det är fel olja jag hällt i.

Vi har köpt bussen för 12 000:- kronor och pengar utöver detta vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för. Så service på verkstad är tyvärr inte att tänka på. Däremot så kan vi arbeta själva!

Vi har kört hem bussen från där vi köpte den (ca 15 mil) och bromsarna fungerar utan problem. Dom blir inte varma när man kör och dom tar även bra. Sen får vi väl se vad dom tycker på bilprovningen om de. Slaglängden borde inte ha förändrats allt för mycket eftersom den mestadels har stått stilla? Besiktningen går ju också att boka om om vi märker att vi inte är färdiga tills dess.

Göran:
Jag ser det så här. För att man ska kunna åka iväg och ha den där frihetskänslan så måste bussen också vara driftsäker. Där kommer servicen in. Det är liksom en del av det. Känner man sedan att man har pengar att lägga ut på verkstadsservice så är ju det väldigt bekvämt! Men då bussen endast kostade 12 000:- så känns det dumt att lägga ut 6500:- på lite oljor som man oftast kan få tag på ganska så billigt.
Ett oljebyte på motorn kan väl egentligen vem som helst göra också, det ända svåra är att veta vad man ska hälla i.


Är 22 år gammal så jag har inte direkt hunnit fått så mycket erfarenhet än. Men man kommer inte heller få någon om man inte gör någonting själv!

Tack för att ni tar er tid i alla fall!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 8 May 2014, 09:41
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



W 15-40 hällde jag i min ds11 motor
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 8 May 2014, 12:28
Inlägg #9


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Vanlig mineralolja eller någon syntet? Hur mycket fick du hälla i?

Tyckte dom sa att motorn hette DF11 på Scania men jag kan ha hört fel.. Kan man se någon betäckning på motorn någonstans eller är det en DS11 motor med säkerhet?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 8 May 2014, 12:50
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(*Jockee @ 8 May 2014, 13:28 ) *

Vanlig mineralolja eller någon syntet? Hur mycket fick du hälla i?

Tyckte dom sa att motorn hette DF11 på Scania men jag kan ha hört fel.. Kan man se någon betäckning på motorn någonstans eller är det en DS11 motor med säkerhet?

det var nog mineral tror jag. Kan kolla kvittot ikväll.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 8 May 2014, 13:18
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 381
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Jockee

Har du en Scania 111 så är det en DS 11 i den.
Du har en liten metallskylt på blocket just ovanför pumpkopplingen med beteckning på.
Tänk på att varmköra innan oljebyte så det rinner ur lätt, och rengör centrifugalrenaren noga och byt turbofilter så kommer motorn att belöna dig med en mjuk och behaglig gång även i framtiden.
Lämplig olja är som nämnts 15- W40 och det brukar gå ca. 25 liter.

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 8 May 2014, 13:18
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Jockee.
Inget illa menat när jag tyckte att du skulle lämna in den på en verkstad. Det lät bara som du inte viste något om motorer och fordon mm.

Men är du skruvkunnig och har möjligheten till att fixa det själv så är det inga problem.

Jag utgår ifrån att det är en BF 111. Siffrorna 63 står för 6,3 i hjulbasen.
Motorn är troligen en DS11 D står för diesel och S står för Super. (turbo) Är det ingen turbo på den så är det en D11

Motorn är beroende på utf, på ca 260-285 hk
Motorn rymmer ca: 20 l Och det lättaste är att titta på stickan när du startat upp den efter oljebytet. Är det en frontmotor i den så sitter oljestickan i oljepåfyllningen i fronten. Viktigt att bussen då står plant.
Du har ett oljefilter som heter cyklon renare sitter på sidan av motorn under ett aluminiumlock. Det är en burk inne i den som snurrar runt och kastar skiten utemot väggen så det bildas en skitavlagring där, den som ser ut som en gummi matta. Den skall bort.
Glöm inte heller att byta turbofiltret om det är turbo på den.

När det gäller växelådan så har du en bottenplugg för av tappning samt en nivåplugg på sidan som du antingen fyller på ifrån eller har som nivåmärke. (det finns även en plugg på ovansidan på lådan som du kan fylla på ifrån enklare om man inte har rätt utrustning.

Likaså så har du samma på bakaxelen.

När det gäller oljor så använd en Hypoidolja för Växelåda och bakaxel typ SAE 80

Motoroljan skall du ha en som är avsedd dieselmotorer och för Turbomotorer om du har turbo. Annars så gäller det att använda en bra motorolja för dieselmotorer under svåra förhållanden.

Oljorna kan du köpa på lantmännen eller andra firmor som har yrkestrafiken som kunder dom har tillgång till ordentliga oljor.
(försök att undvika oljor från en stora tillbehörskedjor avsedda personbilar )

Den typen som 15-40W som jan skrev är helt ok.

Volymen är CA. 20 l i motorn
CA. 10 l i Bakaxelen Kolla nivåhålet
CA. 9 l i Växelådan Kolla nivåhålet.

Glöm inte heller att smörja alla leder och styrstag samt stödlager och kardanstång.

Hoppas du fick lite bättre förklarning denna gång.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 8 May 2014, 13:59
Inlägg #13


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(Jan HBV 283 @ 8 May 2014, 13:50 ) *

CITAT(*Jockee @ 8 May 2014, 13:28 ) *

Vanlig mineralolja eller någon syntet? Hur mycket fick du hälla i?

Tyckte dom sa att motorn hette DF11 på Scania men jag kan ha hört fel.. Kan man se någon betäckning på motorn någonstans eller är det en DS11 motor med säkerhet?

det var nog mineral tror jag. Kan kolla kvittot ikväll.

Transmissionsolja mineral 80W-140
och Motorolja E7 15W-40. Har ingen aning om vad E7 betyder haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 9 May 2014, 10:41
Inlägg #14


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Det var något i denna stil jag väntade mig från början, jättemycket bra info!

Jag funderar dock på om det är en D11 motor i den.. Det står på transportstyrelsen att den skall ha 151kw vilket är ca 205hk. Kan det stämma? Det sitter ingen turbo i den och bussen är av årsmodell 1977. Finns det några andra alternativ?

Blir nog ett besök på lantmännen då.. Vad har ni betalat för eran olja? Så att man har ett litet hum om vad det kan komma och kosta. Och bör man byta olja på alla ställen eller räcker det med att eventuellt fylla på i bakaxel och växellåda? Beror väl lite på hur oljan ser ut också..

Kom och tänka på dieselfilter, antar att det sitter ett sånt på bussar också? Är det något man också bör byta?

Så Tommy, "gummimattan" i cyklonrenaren är skit som bara skall tas bort, man byter alltså inte ut någonting?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 9 May 2014, 10:58
Inlägg #15


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 212
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(*Jockee @ 9 May 2014, 11:41 ) *

Det var något i denna stil jag väntade mig från början, jättemycket bra info!

Jag funderar dock på om det är en D11 motor i den.. Det står på transportstyrelsen att den skall ha 151kw vilket är ca 205hk. Kan det stämma? Det sitter ingen turbo i den och bussen är av årsmodell 1977. Finns det några andra alternativ?

Blir nog ett besök på lantmännen då.. Vad har ni betalat för eran olja? Så att man har ett litet hum om vad det kan komma och kosta. Och bör man byta olja på alla ställen eller räcker det med att eventuellt fylla på i bakaxel och växellåda? Beror väl lite på hur oljan ser ut också..

Kom och tänka på dieselfilter, antar att det sitter ett sånt på bussar också? Är det något man också bör byta?

Så Tommy, "gummimattan" i cyklonrenaren är skit som bara skall tas bort, man byter alltså inte ut någonting?

Jag har 224 kw i ds11. Oljan fick jag kanonpris på då jag har lite anknytning till Scania. Betalade 1700:- för alla oljor. Om du inte vet att det är bytt tidigare tycker jag du skall byta helt i vxl o bakaxel också. Det är inte fel att byta dieselfiltren på motorn också. Jag tog även upp tankarmaturen där bränsleledningarna börjar och det var massa svart klet på silen där. ang. cyklonen, ta en gammal morakniv eller liknande och skrapa ur skiten.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

3 Sidor V  1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 31 May 2024 - 11:46
Designed from: InfinityStyles.com