Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Lite frågor kring EL och lösningar
*B.Nyström
inlägg 22 Oct 2013, 06:48
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 16-October 13
Medlemsnummer: 3917



Först och främst, hej och tack för att ni verifierade mitt konto.

Jag håller just nu på och bygger om en gammal hästbuss till husbuss (inreder bakre delen) den främre delen har jag tänkt att lämna så länge och ta det vid senare tillfälle (där finns sovloft över förarstolen, kök och en toalett, eller toaletten saknas men finsn ett rum för det) problemet jag har är att dem tidigare har haft ett separat batteri till bodelselen (där allt går på 12v) och även om jag vill ha en separat bodelsbank så skulle jag vilja köra den på 24v också för att kunna öppna upp strömmen mellan startbatterier och bodel. och detta i sig är inget problem då det går att köra med DC/DC 24-12 men dessa har ett max Amp tal, och låt säga att det är angivet 20A, är detta då 24v20A eller 12v20A? skillnaden är enorm vad gäller hur mycket förbrukare dem klarar.

Och om man skulle vilja ha en högre Amp antal går det då att paralellkoppla dessa converters så som du kan paralellkoppla säkringar? med andra ord går det att koppla in 2st converters för att sedan dra ihop dem 2 12v+ för att avlasta varandra och därigenom öka antalet Ampere. Och om man kör denna lösning, behöver man då sätta dit likriktardioder på utströmmen så att strömmen inte kan cirkulera tillbaka in i convertern?

All el i bussen är i nuläget draget i väggarna och jag har ingen lust att riva dem för att kunna sprida förbrukarna så att säga. utan jag har en matarkabel som var ganska väl tilltagen så den når till ordinarie batterilåda, alternativet till dc/dc converter måste väl vara att ta matarströmmen på 12v systemet ifrån första batteriet i seriekopplingen, detta bör väl iof resultera i en avsevärd snedbelastning, men denna kanske kan avhjälpas genom att köra dubbla 12v laddare istället för 1st 24v laddare, och om man kör med 2st 12laddare (läst här på forumet att det är flera som föredrar just detta, hur kopplar man in dem då? bara sätter dem på varsitt batteri + och - ? jag tycker det borde fungera men blir tveksam iom seriekopplingen av batterierna.

Oj såg att texten rasade iväg, och det utan att ens ha presenterat mig ordentligt än... så dessa frågor får räcka för stunden och hoppas någon besitter mer kunskap i att blanda 12-24 system.

cheers.gif så länge.

//Björn
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
putte HBV 321
inlägg 16 Dec 2014, 22:24
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 28
Registrerad: 14-May 14
Medlemsnummer: 4224



I ett 12v system klarar sig batterierna bättre om du tex har olika batterier i hopkopplade. 24v så bör du ha lika stora lika frächa batterier om inte så dräper ditt dåliga batteri de andra. Batterier är dyrt.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29 April 2024 - 01:44
Designed from: InfinityStyles.com