Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Jag kopplar inte !, kan ej koppla ur....
Eva & Rolf HBV 76
inlägg 26 Jul 2005, 10:24
Inlägg #1


Oregistrerad









Hej

Skickade in denna fråga på MHCforum, innan jag kom på att HBV förmodligen är mycket lämpligare till slika problem. Ber om ursäkt för upprepningen för er som läser i båda forumen.

Har fått ett konstigt kopplingsfel på halsen.

Felet uppstod plötsligt, och inga konstigheter har någonsin visat sig tidigare. Plötsligt vid ett stopp vid en rastplats var vi utan koppling. Kunde helt enkelt inte koppla ur. Fick starta på "låg-etta" på tomgång och därefter växla helt utan koppling.

Spände upp kopplingen rätt rejält. Då slirade det, så lamellerna fanns där inne någonstans iallafall. Fick släppa tillbaka det hela för att kunna köra. Fortfarande ingen frikoppling dock.

Efter något dygn på camping skulle jag flytta bussen, då visar det sig att jag i mittenläget med kopplingen hade frikoppling. Plötsligt var allt ganska ok. Slakade på koppling så att friläget låg med pedalen nästan i botten. Sedan visade det sig att när motor och drivlina gått varm finns återigen inget friläge. Men, återigen, med motor kall: friläge.

Bussen är en Scania 63, kopplingen är helt mekanisk med länkarmar. Tittar jag i inspektionsluckan så rör sig urtrampningslagret så fint fram och tillbaka när jag kopplar.

Det enda fel jag kan hitta är att en bussning på ena sidan av kopplingsaxeln trillat bort, på samma sida som armen som vrider axeln, med påföljd att det glappar litegrann, men kan det verkligen resultera i ett så konstigt fel?

Tacksam för alla tips och felsökningar som kan hjälpa mig att få en liten tripp till innan semestern är slut.

/Roffe
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 26 Jul 2005, 10:36
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1060
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9



Tjena Roffe!

Jag svarade dig på Mhc oxå, ring och snacka med Tommy HBV1 han åker Scania och brukar ha lösning på det mesta.
Hoppas det fixar sig.

thumbs.gif / Charsten


--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Håkan HBV68
inlägg 26 Jul 2005, 16:31
Inlägg #3


Oregistrerad









biggrin.gif

Jag svarar väl här åxå biggrin.gif

( Å som sagt, kolla med Tommy om du inte får rätsida på grejorna ! )


Urtrampningslagret måste ha fått fnatt...
På nått vis så roterar det inte som det ska vid vissa tillfällen / temperaturer och vissa lägen på pedalen.

( känner igen symtomen från en gammal Skoda (!) jag haft...)

Är lagret osmort ?
På min -65:a smörjer man lagret manuellt, men jag är inte säker på om man då smörjer lagrets kulor och lagerbanor eller axeln det glider på, men du kanske till att börja med skulle kolla om det är välsmort och roterar OK ?

Håkan
Go to the top of the page
+Quote Post
Guest
inlägg 26 Jul 2005, 22:29
Inlägg #4


Oregistrerad









Tackar för tipsen. Vet inte om jag kan vara så fräck att jag ringer och börjar babbla problem med Tommy, som jag aldrig träffat.

Mycket riktigt är det manuell smörjning på urtrampningslagret, tyckte det såg så välsmort ut därinne så jag har inte provat att smörja det. Tänkte inte att det kunde ha någon betydelse, men va´tusan, inget förslag ska lämnas otestat.

Nu ska dom på lagret få smörj! (jag vet, den vitsen var lika dålig som min koppling....)

/Roffe
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 28 Jul 2005, 07:09
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1614
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Roffe.
För det första så var det det dummaste jag läst idag. sad.gif sad-smiley-046.gif ( jag vet inte om jag kan vara så fräck att jag kan ringa och fråga????) doh.gif
VARFÖR HAR VI DENNA FÖRENING ? doh.gif haee.gif
Till ditt bekymmer så tror jag det ligger i rostangrepp på ingående axel, Lammellen kärrvar och centrerar inte mellan tryckplatta och svänghjul när du frikopplar. sad-smiley-046.gif
Jag skrev ett svar även i fikarummet som är lite längre.
Du får gärna ringa om du vill. Annars så kanske jag ringer till dig.
Hälsningar Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Roffe HBV76
inlägg 29 Jul 2005, 19:04
Inlägg #6


Oregistrerad









Tack Tommy!
Jag ska prova ditt smörjtips, om jag inte får igång frikopplingen så ringer jag och babblar ! smile.gif

Jag är en blyg och försiktig person som inte vill besvära i onödan.... party-smiley-005.gif

Tjillevipp
Roffe
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 1 Aug 2005, 11:57
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40



Har inte vågat smörja ännu, är rädd för olja på lamellerna, det är obra har jag hört. Så här ser kopplingen ut underifrån, med pedalen i upper-läget.
Allt är välsmort och rör sig som det ska. Det som jag tror är urtrampningslagret glappar dock i mesta laget, ca 5 mm. Jag kan snurra på ytter-ringen vare sig kopplingen är uppe eller nere. Nu har jag iochförsig släppt ut kopplingen lite inför smörjet..

Om jag ska komma åt splainsen, då måste jag väl in i något av "fjäderhålen" som man ser på kåpan, och in-och-förbi kopplingen?

Roffe, hobbykopplare.



Bifogade bild(er)
Bifogad bild

--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 1 Aug 2005, 19:07
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Inte blir jag nåt klokare av att titta på det där kålsvartet.... huh.gif haee.gif men om du är rädd för att smörja så är det bara att SLIIIIRA på kopplingen om du fått olja på lamellen, den kokar och brinner upp när det blir tillräckligt varmt... thumbs.gif
Hoppas du får till det!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Roffe HBV76
inlägg 10 Aug 2005, 12:38
Inlägg #9


Oregistrerad









Håhåjaja, går och gruvar mig. Det är STOOORA och TUNGA prylar det här, men när vi får en lugn helg hemma ska jag sätta igång och plocka loss klumpen.
Jag återkommer med rapporter i ämnet.
/R
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 13 Aug 2005, 20:36
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Hej Roffe!
Har kollat lite mer på "svarthålet", blir inte riktigt klok på i vilken vinkel man tittar in men det slog mig att det ser ut som du torkat av hållaren till urtrampningslagret (den ser så ren o. färgglad ut jämfört med resten) är det möjligen så ett det är dåligt tätt i bakre vevaxeltätningen? Det brukar kunna uppstå konstiga reaktioner i kopplingar som blivit DRÄNKTA med olja....men då ska det läcka rätt mycket och under lång tid eftersom svänghjulet slungar ut oljan på kopplingskåpan så det som kan ta sig till lamellen är egentligen bara dropp ovanifrån.
Har motorn dragit mycket olja utan att ryka när den är varmkörd?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 9 May 2024 - 05:45
Designed from: InfinityStyles.com