Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Blivande medlem presenterar sig och önskar råd, Vad ska en tänka på vid köp av äldre buss?
*Masse
inlägg 12 Oct 2013, 12:56
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Hej, alla glada bussentusiaster!

Jag heter Masse och ligger i startgroparna för att köpa en husbuss. Jag hittade detta forum och det verkar fullt med både trevligt och kunnigt folk.

Efter att ha hängt på forumet i ett par veckor tänkte jag att jag kunde presentera mig, och dessutom passa på att be om lite råd inför min stundande anskaffning av buss.

Jag bor f.n. i Visättra, Huddinge, men är uppvuxen och har mitt hjärta i Dalarna. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att flytta dit igen. Jag arbetar som lärare.

Nu är jag på väg att skaffa en större husbil, och inget slår charmen med en gammal buss! Jag har fastnat för bussarna med lite rundare former, favoriten hittills är Volvo B63508 från början av 60-talet med s.k. katrineholmskaross i aluminium. De är så vackra, särskilt de med ränder längs sidorna som på gamla tågvagnar!

Jag vill gärna ha en skattebefriad vagn, så årsmodell 1983 eller äldre kan komma i fråga. Men på sjutti- och åttitalen gjordes bussarna så kantiga, så jag som vill ha en rundad måste kanske hålla mig till 60-talet. Jag tar gärna emot tips på passande modeller, helst 60-80-tal med runda former! Ju nyare buss, desto mindre buller och dieselåtgång, antar jag. Men det finns kanske fördelar med äldre bussar också?

Jag gjorde civilplikt som ambulansförare, och då ingick viss utbildning på tunga fordon. Men inte tillräckligt för C-kort, tyvärr. Vi körde Volvo Viking-lastbilar på ca 7 ton, så jag har viss vana att köra tungt från den tiden. Och mitt B-kort är från 1993, så jag får köra tung personbil. Men det blir till att öva sansat i lugn och ro, så att jag känner att jag har koll på fordonet, innan jag ger mig ut på mer trafikerade vägar. Även om en inte har C-kort så tycker jag att en själv ska se till att ha motsvarande kunskaper och färdigheter innan en ger sig ut i trafiken med tunga fordon.

Jag vill att min buss ska vara bra maskinellt, och inte kräva så mycket mekande. Och när det behövs, så ska den vara lättmekad och lätt att underhålla. Och möjlig att hitta reservdelar till! Jag har bara lite erfarenhet av bilmek, men jag är mekaniskt intresserad och händig, så jag tänker att jag kan lära mig det som behövs. Jag tänker att en äldre maskin kanske är mer lättbegriplig och lättmekad. Men jag kan inte svetsa, så jag vill ha en som inte rostar. Aluminiumkaross verkar ju suveränt, men jag undrar om det kan bli galvanisk korrosion vid kontakt med stålchassit och stålskruvar. Nån som har erfarenhet?

Vad ska en tänka på vid köp av en äldre buss? Vad ska en kontrollera?

De jag har tittat på har frontmotor som sitter under en huv som går in i kupén bredvid föraren. Det blir ju en del buller, men verkar lättåtkomligt för motorservice m.m. Hur är det med bakmotor? Finns det bussar i min stil med bakmotor? S.k. pannkaksmotor tycker jag verkar svårservad och utsatt för rost, salt och annat där den ligger under bussen. Vad har ni att säga om för- och nackdelar med olika motorplaceringar?

Hur blir driftsekonomin med en äldre respektive nyare buss?

Tanken är att jag ska ha möjlighet att bo mer eller mindre permanent i bussen, så den ska vara vinterbonad. Gärna gott om stuvutrymme t.ex. under bussen. Vedspis eller kamin vill jag ha, för det är så mysigt. Funderar på att ha en vattenmatlad kamin och ha vattenburen värme i bussen, och även integrera med varmvattenberedare. Det vore fint att klara värmebehovet med ved när jag står på samma plats länge iaf. Antagligen gasspis också, för sommar- och turbruk. Också kök och dass, förstås. Gärna bad/dusch. På sikt vill jag ha solpaneler och kanske en mindre vindsnurra som jag kan resa när jag står still ett längre tag. Är det nån som har erfarenhet av luft- eller vattenburen solvärme?

Jag tänker att jag vill köpa en buss som fungerar och är inredd, så att jag kan börja använda den, och sedan förändra det jag vill ändra så småningom. Jag vill ha möjlighet att vänta på att jag hittar rätt grejer och detaljer, samt att kostnaderna inte ska skena iväg. Jag har inte så mycket pengar att lägga på bussen nu; vad tror ni att en kan komma undan med? Jag fattar att ju billigare bussen är, desto mer kanske en måste lägga ner senare. Hur är det i er erfarenhet? Jag har inget emot att leva enkelt i bussen, så alla bekvämligheter måste inte finnas i början.

Ja det blev ganska mycket, men det jag undrar mest över är om det finns bussmodeller som jag har missat som går i "min stil", samt vilka kritiska saker en ska kontrollera för å ta reda på om bussen är i gott skick.

Hoppas vi ses på vägarna i sommar!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 12 Oct 2013, 19:57
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Hej o Välkommen blomma.gif

Har egentligen inga bra svar på dina frågor, men jag föreslår att du kollar in Blocket under en tid och därigenom ser vad som komer ut, vad som försvinner fort o vad som blir kvar.
Därigenom får du en liten hum om vad du kan komma undan med i inköp.

Lycka till
action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Masse
inlägg 12 Oct 2013, 22:19
Inlägg #3


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



CITAT(Lars och Elisabet HBV 251 @ 12 Oct 2013, 20:57 ) *

Hej o Välkommen blomma.gif

...

Lycka till
action-smiley-030.gif


Tack, TMR! wink.gif

Blocket kollar jag varje dag nu för tiden. type.gif Det finns ju många olika bussar där. wacko.gif

Det finns ju en del riktigt billiga bussar också. Jag undrar mest om det finns någon nivå under vilken det mest är skräp. Men vad jag kan bedöma så kan det vara väldigt olika hur mycket en får för pengarna.Det är inte så viktigt att den är "fin", men den ska helst vara sund i maskin och material, och inte läcka in vatten, i alla fall.

Och jag har varit å tittat på ett par bussar. Idag har jag köpt en bunt verkstadshandböcker till gama Volvo-bussar. Jag tittar på bussbilder, läser, drömmer och hoppas.

Ni har ju en gammal Scaniabuss har jag sett, så lite erfarenhet av gamla fordon har ni väl?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jaska
inlägg 13 Oct 2013, 15:15
Inlägg #4


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



Vill du bygga själv eller köpa färdigt?
Vill du fricampa eller stå i sällskap?

Ska du bo i bussen längre än under sommarmånaderna så är det guld om väggarna är ordentligt isolerade och att värmaren fungerar klanderfritt.

Jag tittade, precis som du, länge på Blocket, men hittade inte rätt planlösningar eller så var de objekten jag tittade på dåligt hopskruvade, rostiga eller skrot.
Det slutade med att jag hittade ett absolut rostfritt startämne, och byggde själv från scratch.

Jag har besiktning nu på torsdag den 17 oktober, och det mesta är klart, men braskaminen är ännu inte på plats. Fast det struntar ju besiktningen i...

Vad får det kosta mellan tummen och pekfingret? hmm.gif

Jag skulle inte vara rädd för Volvopannkakorna. Dom ligger i hjulsprut, ja, men bara från framaxeln. Scaniarovan ligger i allt hjulsprut och njuter dessutom av suget bakifrån, så det har ingen praktisk betydelse.
Jag hävdar däremot med bestämdhet att Volvobussar med mittmotor njuter av överlägsen väghållning och bättre köregenskaper, speciellt vid vinterkörning. En bakmotorbuss har vanligen mycket lägre axeltryck i fram än en Volvo som vanligen landar nära 50/50..

Det där är också bara en smaksak, vilket man föredrar.

Men se för guds skull till att du inte blir lurad på hur mycket rost det är på fordonet. Ta gärna med en kunnig polare om du är minsta osäker på mängden arbete vid rostlagning... thumbup.gif

Lycka till och vädra gärna eventuella frågor... cheers.gif


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 13 Oct 2013, 18:49
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



som JASKA sa,
Se upp med rosten!!
Bestäm om du vill bygga själv eller köpa färdigt.
Sen är det bara att bestämma sig för hur mycket det får kosta.

Ta god tid på dej när du tittar på objekten och kryp ordentligt med ficklampa, skarpslipad skruvmejsel/kniv och gärna en liten hammare.
Kolla där tvärbalkar möter längsgående balkar samt vid rör/slang-genomföringar.
Där det ligger förstärkningar inuti längsgående ska du se upp med rostsprängning, dvs rost som bildats mellan balklagren och spränger isär dessa. Börjar man röra i detta slutar det ofta med ett antal timmars rostsvetsning.
Detta är minst lika viktigt som att lyssna/provköra.
Det är enklare att byta en vattenpump eller kompressor än att laga balkarna.

Därefter är det klokt att sniffa/lukta om det luktar mögel eller annat skumt. Be gärna att få se på objektet med värmen på. Då kommer de obehagliga dofterna fram.
Mögeldoft brukar ofta betyda att det läcker in vatten i nnå plåtskarv. det resulterar i att riva/byta ut inredning men även att ta lös lister på utsidan, rensa och täta.

Lycka till
action-smiley-030.gif



--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Masse
inlägg 13 Oct 2013, 23:54
Inlägg #6


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Tack för tipsen! Jag ska å titta på en buss imorgon. Tar med mejsel, hammare, ficklampa och magnet. Samt kamera. Och era goda råd.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 14 Oct 2013, 10:24
Inlägg #7


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Kanske samma på de flesta, men jag insåg att rosten är väldigt förrädisk på Volvo.

Jag köpte en B10M som förvisso är ganska luggsliten, men såg ut att ha en frisk ram. Men jag fick en rejäl kalldusch när jag insåg att i stort sett hela ramen var borta där främre luftbälgarna möter ramen. Där har fuktig smuts legat och grott i decennier och lyckats käka upp rejält tjockt stål. Jag trodde aldrig att centimetertjockt stål kunde försvinna på mindre än en mansålder, men jodå.

Allt som rör fjädertallrikar och allt därikring tycks kunna vara lite si och så på gamla bussar, och där man på ett ställe hittar 2cm tjocka komponenter så hittar man strax intill delar (med samma belastning) som man mer tycker ser personbilsmässiga ut.

Min pannkaksmotor är jag dock inte alls orolig för. Och mekåtkomsten är inte så pjåkig alls. Man kommer åt hela ovansidan inifrån via lucka. och ovansidan på en pannkaka är ju motsvarande vänstersidan om man rest motorn. Här finns allt intressant. Och topplock, turbo m.m. når man enkelt via sidolucka.

Men som sagt. Kolla chassirost i allmänhet och runt fjädring ORDENTLIGT!!!!!! Pyser det så läcker det, och läcker det så kan det vara toppen av ett dyrt isberg. Det är oftast inte "bara en bälg". Och den där bälgen kostar också minst en tusenlapp.

Hoppas jag inte skrämdes för mycket. Själv försöker jag glädjas över allt jag lärt mig under resans gång, och att lagade grejer i.a.f. är fel man förhoppningsvis kan bocka av som avklarade.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jaska
inlägg 15 Oct 2013, 17:53
Inlägg #8


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



Ett tips kan vara att leta efter buss i norrbotten, gärna norrbottens inland.
Dessa vagnar är vanligen med många mil, men vägsalt har de aldrig varit i närheten av.
Jag gissar att det är en liten bit att åka från dig, men du kan väga dom timmarna mot timmar när du svetsar rost, eller ännu värre: Timmar när någon annan svetsar rost åt dig på din bekostnad...

Som Michael skriver: Det finns en jättebra förvaringshylla för rostframkallande klägg vid bälgarna i fram på de flesta järnhästar.
Blåsa rent, gärna med varm högtryckstvätt, och dränka med dinitrolvätska innan det är akut brukar kunna bromsa rostens framfart rejält.


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Masse
inlägg 19 Oct 2013, 21:06
Inlägg #9


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Nu har jag varit å tittat på en buss där det finns en hel del att göra. Den har inte varit besiktigad på sju år och jag hittade en del rost. Nu är det så att jag ändå blev väldigt förtjust i bussen så jag tänkte höra vad ni tror.

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_B6350...62_49218480.htm

Det jag är mest orolig för är rosten, eftersom jag inte vet så mycket om ämnet. Det var förstås ytrost under hela, men jag knackade rätt noga med hammare och det lät bra. Utom i ramen omkring bakaxeln, särskilt framför. Ett par tvärbalkar hade rostangrepp så att det gick att peta loss sega flagor av rost och järn på några ställen, på något ställe kändes det nog som att det gick att göra hål in i balken. Det var tvärbalkar som gick ut mot sidorna från huvudbalkarna framför bakhjulen. En välvd tvärbalk mellan huvudbalkarna var också angripen på liknande sätt. Hålrummen inuti balkarna i området var fyllda med fin sand eller mo som måste vara åratals vägdamm från grusvägar.

Förutom det var det något stag till dieseltanken och rågon ramdel vid hjulhusen som var rostiga, men det är balkarna jag är orolig för. Vad säger bilprovningen? Får en körförbud eller släpper de igenom sånt? Och den viktigaste frågan: vad kan det kosta att fixa? Förr eller senare måste en ju göra något åt det. Balkarna måste lappas, eller så behöver delar bytas.

Förutom detta måste tryckluftssystemet och elen ses över, men där har jag mycket bättre självförtroende. Jag har en del verkstadshandböcker till modellen (B635), bl.a. Bromsar och Motor.

Det positiva med bussen är den oemotståndliga charmen. wub.gif Jag gillar verkligen utseendet och stilen! Den här skulle jag trivas i. Motorn startar lätt och den gick lätt att växla. Bromsarna fungerar fint enligt säljaren (men besiktningen har ju inte provat dem på länge). Säljaren verkar ärlig, då han är öppen med de problem som han har upptäckt på bussen, även sådant som inte gick att upptäcka när jag kollade på bussen. Däremot känner han inte till allt på bussen, eftersom han knappt har pysslat med den sen han köpte den för ett år sedan. Det finns gasolspis, 12V-kylskåp och gasolkamin, men ingen vet om de fungerar. En liten vedkamin finns, och den fungerar.

Jag försökte lägga in bilder, men de var för stora. Vi får se om jag lyckas förminska några bilder och lägga upp.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Lundin B
inlägg 20 Oct 2013, 02:56
Inlägg #10


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 19
Registrerad: 18-August 13
Medlemsnummer: 3638



Inget råd, men om du söker äldre buss med charm har jag en till salu, dock dyrare, men besiktad och körklar, rostmässigt bra dessutom.

http://www.husbussensvanner.net/forum/inde...?showtopic=3148

Kan sälja den för 36000 kr utan tillbehör och extra delar.

B-reggad dessutom !!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 21 Oct 2013, 09:26
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Hej och välkommen!

Tänkte bidra med att bjuda in dig att titta in på min tråd "Bo i buss", eftersom du har funderingar på att bo mer permanent.
Jag bor, lär och uppgraderar under resans gång och nu börjar jag närma mig en standard som jag tycker är helt okey. Det är väldigt, väldigt trivsamt att bo i en gammal buss även om det är en del pyssel som inte finns i ett "vanligt" boende, eller kanske just därför det är så trevligt.

action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 Oct 2013, 21:33
Inlägg #12


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Tack för et trevligt samtal smile.gif
Lycka till med sökandet efter "din" buss!

edit:
Kom på att jag kan ju visa lite av min rostjakt. wacko.gif
Bilderna visar bakre höger fjäderfäste för bakaxeln.
Tvärbalken som sitter strax framför är bortkapad på bilderna.

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Masse
inlägg 25 Oct 2013, 17:52
Inlägg #13


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Tack själv, Lars!

Och bilderna ser ju lite ut som den buss jag kollade på. (Nu syns ju inte det som du kapat bort, men det runtomkring såg rätt lika ut.)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 25 Oct 2013, 19:05
Inlägg #14


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



thumbup.gif
Det brukar tydligen se ut så på många bussar wacko.gif

action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Masse
inlägg 6 Mar 2014, 14:04
Inlägg #15


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Nu har jag köpt en buss! Äntligen! Det blev en B635 till slut, men en som är i mycket bättre skick. Nästan ingen rost, förutom lite i främre hjulhusen. Balkarna är friska. Maskinellt går den bra, bara en läcka i bromspedalen som troligen är lätt att fixa. autofahrer.gif

Nu söker jag en parkeringsplats lite närmare hemmet, i Stockholmsområdet. Tips mottages tacksamt!

Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28 April 2024 - 17:52
Designed from: InfinityStyles.com