Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Blivande medlem presenterar sig och önskar råd, Vad ska en tänka på vid köp av äldre buss?
*Masse
inlägg 12 Oct 2013, 12:56
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Hej, alla glada bussentusiaster!

Jag heter Masse och ligger i startgroparna för att köpa en husbuss. Jag hittade detta forum och det verkar fullt med både trevligt och kunnigt folk.

Efter att ha hängt på forumet i ett par veckor tänkte jag att jag kunde presentera mig, och dessutom passa på att be om lite råd inför min stundande anskaffning av buss.

Jag bor f.n. i Visättra, Huddinge, men är uppvuxen och har mitt hjärta i Dalarna. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att flytta dit igen. Jag arbetar som lärare.

Nu är jag på väg att skaffa en större husbil, och inget slår charmen med en gammal buss! Jag har fastnat för bussarna med lite rundare former, favoriten hittills är Volvo B63508 från början av 60-talet med s.k. katrineholmskaross i aluminium. De är så vackra, särskilt de med ränder längs sidorna som på gamla tågvagnar!

Jag vill gärna ha en skattebefriad vagn, så årsmodell 1983 eller äldre kan komma i fråga. Men på sjutti- och åttitalen gjordes bussarna så kantiga, så jag som vill ha en rundad måste kanske hålla mig till 60-talet. Jag tar gärna emot tips på passande modeller, helst 60-80-tal med runda former! Ju nyare buss, desto mindre buller och dieselåtgång, antar jag. Men det finns kanske fördelar med äldre bussar också?